Traktorn i skogen

SNÖ KEDJOR (Case)

23 inlägg 10225 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Skog 2345  
#113314 Men om jag köper nordpost Snökedjor Tvärlänk NL 8 mm 16,9 - 34 kan jag köra i trädgården där det är lite backiga och skotta snö?Hur gjup snö kan man köra i med dom?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113338 Javisst, köp och kör. De är iaf billiga 2325:- kan man inte klaga på, dessutom fraktfritt.

Framkomligt snödjup bestäms av fler faktorer än snökedjorna endast, bla markfrigång
viktfördelning på 2wd traktor, körskicklighet mm.
Men jag gissar att du tar dig fram i 50cm snö utan desto mera krångel.

Avatar Fallback

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Skog 2345  
#113489 Hej,
Vet någon om det följer med allt till nordpost kedjan.Eller måste man köpa till alla lås saker.ska man använda lås armar eller går det lika bra med stift kopplingar?Måste man ha två låsarmar eller stiftkopplingar per hjul?

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113509 De är kompletta.

Avatar Fallback

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Skog 2345  
#113513 Menar du att det följer med alla saker som behövs för att dom ska sitta fast på hjulen så jag inte behöver käpa något mera.Är du säker för det står inte något om att det följer med några fast sättnings saker.

   TS
Avatar Fallback

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

axwell  
#113552 Jag har aldrig varit med om att fastsättnings grejer saknats, det brukar oftast vara i form av "björningsbygel".

Däremot har samtliga snökedjor som jag köpt varit för långa, det brukar inte räcka med att ta bort extra tvärlänkarna som kan sitta med schackel.
Med kraftiga mejslar och bultsaxkäftar brukar det gå bra att bända upp öglorna i tvärlänkarna så att de kan demonteras eller flyttas längre in, där de inte är i vägen för "småbjörnarna".

Det brukar vara lättare att få kedjorna spända om lufttrycket i däcken minskas rejält.

Användarvisningsbild

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113554 Kedjorna är kompletta med allt du behöver.
När du monterar på dem kan man ju släppa ut luft som Axwell skriver, men det är inte tvunget.
Efter lite körning så måste du nog efterspänna.

Avatar Fallback

Re: SNÖ KEDJOR (Case)

Skog 2345  
#113582 Tack för dom bra svaren.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).