Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97378 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113480 Ja det och dåligt slopade kvistknivar

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#115655 Har börjat hugga lite i skogen nu, tänkte lägga in lite bilder...
gallring vinter 2011 003.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#115657 Före o efter
gallring vinter 2011 001.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#115660 Några till

   TS
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Skogstomte  
#115677
stegmaster skrev:
corvette87 skrev:var kul att fått se hur den funkar på film

Vet inte om det var precis den som er linkat til du ville se, men hur som hälst så finns det en video av skogsolle på vagn som ju er nästan likvärdiga.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AD3U_5SZIdo[/youtube]


Släng ut den där pappskallen ur hytten och ta in någon som har lite känsla!!! Vad ska "det där" som produceras säljas som? Energived är väl enda alternativet. Hur ska man kunna skota ut? Enligt mig så gör en bra skördar/processorförare halva skotningen. Här blir det inte lätt...

Filmen säger inte mycket om processorn. Rätt använd och justerad kan den säkert funka bra.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115741 Den som kör verkar ju inte direkt ha någon vidare planering :roll:

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

matte57128  
#115811
Skogstomte skrev:Släng ut den där pappskallen ur hytten och ta in någon som har lite känsla!!!

Här är det ord och inga visorrr, som Meduza sjöng...! :grin:

Nåväl, håller med om att han på filmen har en smula udda teknik, att skota efter honom lär ju inte vara någon höjdare. Men, han kanske gör det själv... fast då borde han tänkt annorlunda när han körde processorn...
Att lägga toppen av stammen i processorn och börja där har jag inte ens tänkt på som ett alternativ, intressant...!

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

erik__j  
#115856 Har du köpt en skotare stefan? Är det bättre att ha stegmataren på traktorn?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#115920 Det är en kompis som har Blondinen, Ja jag tycker det va smidigare att ha den på traktorn i lyften, Nu backar man fram o kan ta det som ligger tvärs över vägen, förut så fick man kapa en bit för att komma fram, onödigt arbete!!! man vill ju använda stegmataren så mycke det går, men traktorn blir väldigt lätt i nosen, 300kg i vikter pluss lastaren, det är för lite! är det ojämn terräng så kan det va säkrare att ha den på kärran faktiskt, Behöver nog ett par hundra kg till i fronten, Man måste vara mer försiktig nu när man kör, förut var det bara att köra över stubbar o sten utan att tänka på att det lutar för mycke, Nackdelen är att det är mycke jobb att sätta av o på kran på huggarvagnen när man ska skota fram! men har man en hygglig kompis som har en skotare så är det otroligt smidigt :smile:
En större valtra med twintrack o kran i jakefäste vore inte dumt :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Naders  
#115926
stefan andersson skrev:
En större valtra med twintrack o kran i jakefäste vore inte dumt :smile:


Nu snackar vi :P

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

erik__j  
#124631 Vart fick du tag på hållarna till spakarna i hytten Stefan?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#124995 Fick med dom när ja köpte kärran. Ring till Rosenqvist maskin i jönköping!

   TS
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

molnia  
#125015 jag som inte har någon erfarenhet av traktorprocessor. Om traktorn är för lätt, funderar på om det inte skulle kunna gå att sätta 2 hjul under processorn som kan snurra 360grader.Om man fastnar på någon stubbe eller sten så lyfter man upp processorn med lyftarmarna men bara då. Hjul som påminner om hjulen till skrivbordsstolen. Så svänger dom obehindrat när man kör i terrängen.
Förmodligen helt dum ide men jag har som sagt inte någon erfarenhet att grunda mina idéer på.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#125040 Eller nån typ "wheelebar".
Nogra andra liknande tanker.
http://www.autokanta.com/urakointi_uuti ... 722&SEL=3#

Eller Hypros hjulgåande (på egen vagndel)
http://www.hypro.se/

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lz7gKvaZzSo&playnext=1&list=PL3852DE538F88E339[/youtube]

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125111 Lite skum konstruktion med styrning?
Men kan de va når att ha processorn fram?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).