Inomgårdsmaskiner

Gilson 5hp snöslunga

37 inlägg 29611 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113060 Söker lite hjälp med identifiering av modell/årsmodell och att den inte går som den ska.
Startar på startgas, startar när man snapsar bensin direkt i förgasaren. Annars är den högst ovillig på att starta, luftfilter och delar av gasreglaget saknas. Ljuddämparen utbytt av nån tidigare ägare.
Även i och urläggning av skovlarna är inte helt ok, tror det saknas nån fjäder eller liknande.

Skulle underlätta med sprängskiss/bilder och handbok för att se hur sakerna satt från fabrik och i sökandet efter delar.
Några bilder, inte bästa kvalitet men förhoppningsvis hjälpa till med id...

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#113092 du har ett membran på sidan av förgasaren som nog måste bytas, ta även loss förgasaren och gör rent den och tanken kolla silarna/silen i bränsleröret, skrapa lite på dom med nageln och blås igenom röret med munnen, luftfilterboxen och luftfiltret kan du köpa hos din maskinverkstad, du kan ta boxen och luftfiltret från en gräsklipparmotor som har förgasaren monterat direkt på tanken, tex B&S classik/sprint/quattro, resten får totte svara på :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113160 Det skall inte vara nåt luftfilter på den, är normalt inte det på en "vintermotor". Däremot skall det vara en kåpa runt hela aggregatet av förgasare, tank och ljuddämpare.
090119_16.jpg

090119_17.jpg


Startproblemen har Viktor givit bra råd om, brukar vara sånt som krånglar i första hand.

Vilken modell/årsmodell? Ja det är inte så lätt att reda ut, serienrskylten saknas på den skulle ha suttit längst ned på baksidan av växelhuset. Men den ser ut ungefär som min 5:a, den är från 71 som är en 55001.

Du kan leta fram modell och typnr på motorn så kan du få reda på när motorn är tillverkad. Nånstans på motorn finns en serie med tre nummer instansade, det först är modellbeteckning (130200 gissar jag) det andra en typkod och det tredje är tillverkningskoden, den inleds med datumsiffror ÅÅMMDD.

Vad gäller inkopplingen av slungan, ja det är alltså den främre remmen, och tryckrullen där skall dras ner mot remmen av en fjäder som sitter på tvären över framför remskivan. Sen kan jag inte se om manöverspaken för det är på plats, kan du ta en bild rakt bakifrån från låg höjd så man ser undersidan av handtagstornet.

Jag har några manualer, där det möjligen syns något hur det skall vara. skicka ett PM med mailadress så mailar jag dom till dig.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113178 Ni är ju för kunniga här, det visste jag inte att vintermotorer kördes utan luftfiler, men det förenklar allt. Kåpan över tank, förgasare och ljuddämpare finns men ser ut som sju svåra år så där behövs det lite fast handlag för att få ordning på.

Har letat efter motornr men inte hittat något, känns som det kan sitta var som helst efter din beskrivning. Jag får fortsätta leta.

Sitter en spak i bakkant som går fram till tryckrullen, men fjädern saknas och de har satt en ståltråd som håller spaken.

Bild


Upptäckte att hjullagret vänster sida är obefintligt också, däcken är i dåligt skick och känns plastiga.
En rejäl genomgång och upprustning så kanske den kommer fungera som det är tänkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#113184 just det. hur fan kan jag glömma det, att det inte är något luftfilter på snöslungor :lol: :)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

viktor meck  
#113185 uppgifterna om motorn sitter någon stans instansat på plåtkåpan, den som startmekanismen sitter på :mrgreen:.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113196 Hittade var det sitter på min, är på snökåpan för förgasaren:
BSnr.jpg


Jag ser spaken ja, på min är det en stång kopplad till spaken som går upp under styret och hakas i där. Man lyfter alltså och hakar fast den för att koppla ur och släpper ner den för att koppla in. Hittade en bild där det syns någorlunda. Det är som ett nyckelhål i plåten där uppe som man hakar upp reglaget i när man kopplar ur.

080904_01.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

Lasseca  
#113239 Har monteringsanvisningar till denna Gilson, min är likadan (33 år gammal).

Kan göra en PDF-fil om det är intressant.

På bilderna dina, såg det ut för att fattas lite grejer, men de kanske var bortplockade.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113300 Tack totte för filerna, inte hunnit titta så noga ännu men det såg ut att vara intressant och relevant.
Men jag har inte det där "nyckelhålet" till till/frånslaget av aggregatet.
Kan det vara så att det skiljer sig något mellan årsmodellerna?


Lasseca:

All info jag kan få tag i är intressant, mottages tacksamt.

Ja, transmissionskåpan över remmarna samt kåpan vid tank, förgasare finns men är bortplockade
för tillfället. Om det är det du tänkte på?
Vet att det saknas en fjäder till inkopplingen av aggregatet, fattas det nåt annat du ser så får du gärna
tala om det.

En sak jag inte förstår är hur gasreglaget fungerar, eller är det fullgas som gäller?
Men det kanske beskrivs och kan ses i filerna....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113309 Mycket möjligt att det kan skilja sig, tyckte också från bilden att det inte såg ut att finnas nåt sånt och ser väl inte ut som det har funnits heller, så det är nog lite annorlunda konstruerat. På något sätt ,åste det gå att haka upp spaken när man vill slå ifrån slungan. Misstänker att din är t o m äldre än min.

Gasreglaget ja det är bara en stång med en knopp som man drar upp och det är fullt järn som gäller hela tiden, man lirar aldrig med gasen. Men där är en regulator på motorn som skall se till att hålla varvet. Det är egentligen den du påverkar med gasen, sen sköter den spjället.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5hp snöslunga

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113315 Ska försöka hitta motornr så kanske vi kan få en hint om vilket årtal den är ifrån. Hoppas på lite tid till övers imorn...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

Lasseca  
#113351 @krippe lingon, Har skannat in de Monteringsanvisningar jag har och lastat upp dem, de ligger kvar en tid men tas automatisk bort när det inte sker nån nedlastning efter 1 mån (tror jag).

Gilson-pdf filerna finns för nedlastning här: http://www.datafilehost.com/download-80e31688.html

Hoppas verkligen att det icke strider mot Forumets regler att hjälpa en medlem, genom att lägga ut denna länk
för nedlastning.

Blev drygt 30mb som rar-fil (är 2 pdf-filer).
Hoppas du får använding för dessa monteringsanvisningar (och naturligtsvis alla andra Gilsonägare).

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113356 Tackar! Passade på att tanka ner jag också, man kan aldrig ha för många dokument! Fick jag veta också att Örje var generalagent, sitter en dekal med namnet på min 8-hästare.

Och det är lugnt, har aldrig hört att det skulle finnas nåt som säger att man inte får länka dokument och grejor, så länge man inte bryter mot upphovsrätt och sånt och det är väl knappast aktuellt här.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

Lasseca  
#113359 Ang. Örje Generalagent = tror inte att det existerar idag
Blev senare "Mamco Teknik" som gått i konkurs

Ms Maskinsupport KB, Köping och tele.nr. som finns på dokumentet
Gäller idag (trevlig kille att prata med) beställde grejer i veckan som var.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hp snöslunga

totte  
#113366 Aha, tack för info! Reservdelar till B&S finns lite varstans, de flesta bra trädgårdsmaskinförsäljare kan ta hem. Även slitdelar som friktionshjul, remmar och sånt.

Brukar kolla http://www.garage24.se, där hittar man delar som finns och återförsäljare i hela landet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).