Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607880 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#111772 Har varit två blåsiga dagar, värst på söndagen, då var det så man knappt ville gå utanför dörren, trots bara -8. Bättre idag som sagt och nu ikväll har temperaturen börjat sjunka närmar sig -15 nu. en del snö har det kommit, knappast över 5 cm i snitt, men det har drevat rätt bra på sina ställen, fortfarane inte mer än knappt halvmetern här.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#113281
axwell skrev:en meter djup (eller hög) snö.

Men värdena är förgängliga, om man kastar en skopa snö på snötäcket så blir det inte någon kulle, snarare en markerad grop.


Citatet är från 27 dec förra året, efter det har det kommit bortåt 40 cm, ackumulerat är det idag 80 cm.

Falsk matematik (Peps ?), kan inte skylla på plusgrader, för det har vi inte haft sen (?).

Mitt Nytt har några dagar sedan angett 119 cm i Härnösand som mest i Sverige, idag 122 cm enl SMHI fortfarande i Härnösand, mindre än tre mil nordost från mina mätpunkter.

Man skall nog känna sig förskonad!

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#113312 Nä, jag tror på din matematik, det som kom tidigare var ju så otroligt lätt och kallt så det har självpackat sig. Hade över halvmetern tidigare, nu har det kommit 30 cm ca och vi har en bit över 60 cm nu så det var så där strax över 30 igår innan det började. Det blir lite Peps-matte här också.

Här känner jag mig mycket förskonad, söderöver och norröver så är det mycket mer, är t o m mer i Umeå och överlag i kustremsan, här är det som rätt lagom för årstiden.

Fick röjt ordentligt med traktor idag, rätt skönt att slippa blåsa bort allt det här med lillslungan, tar rätt lång tid när man måste köra lågväxel. I morgon skall jag blåsa rent gångar och hörn och kanter, lagom jobb.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#113323
halvproffs skrev:Mätte med tumstocken på åkern den 25/12 och då var det 69 cm här, men sen har det nog kommit 3dm till så det är nog närmare metern. Snöat lätt hela dagen i dag också. -6 just nu.


Precis så är det, ungefär samma snödjup trots att det snöat flera dm till sen dess. Just nu -11 och det är uppehåll i snöandet men SMHI hotar med 1dm till idag 😡
Gick in på deras hemsida och där fanns en hel del statestik bla:Snörekordet i Hedesunda är 132cm 1998.Snörekordet för Gästrikland är från 12 mars 1966, satt i Ockelbo med135cm.Minns detta ganska väl för det var ungefär samma snödjup här och efter sista snöstormen var snön så packad att det gick att gå på den utan att sjunka ner nämnvärt!.
En av dom värsta snöstormarna inträffade 3jan 1954 med en medelvind! vid Eggegrund på 30m/s. Köldrekordet är från nyårsafton 1978 -35,6. Värmerekordet är från 30 juni 1947 då Gävle hade 36,4.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113344 Nu REGNAR det här och har gjort hela natten.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

MNskog  
#113393 Snöat 3 dm sen i Torsdag.
Idag -12 och uppehåll.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ulfgustav  
#113434 Äntligen har kylan släppt och vi fått lite snö. Idag har jag kört upp ca 5 km spårslingor med skoter för att kunna börja åka lite skidor.
Idag har det varit ca - 8 - 10 gr och snödjupet är ca 35 - 40 cm, dessutom har det varit halv klar dag utan vind med en sol som inte riktigt nått fram

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#113451 Som vanligt drygt 10 grader kallare än yr.no, MSN Weather och lokaltidningens prognos, -17 i em. senare började snöfallet vid fritidshuset mindre än 10 km norr om Härnösand.
Huset ligger vid en "snösäker" plats, brukar kunna göra spår tidigt på hösten, trots det bara 90 cm, 32 cm mindre än Härnösands centrum.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

JD 2006  
#113473 -13 och uppehåll ca: 75cm snö här men mycket lössnö....en tö och det är kanske 30 kvar....hoppas upplegan
försvinner innan man ska kliva i skördaren om två veckor :???:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#113544 +2 här just nu. Vet inte när det var tö sist men ungskogen tackar för detta väder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Tall  
#113545 Regn och 3 grader varmt,Perfekt!!!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#113584 Det är nära! -0,5 står det på digitaltermometern. Och nån dm snö till har det ramlat ner under natten o förmiddan. Strax dags att gå ut och "ycka i snöet" på den gamla slungan.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#113794 Mina uppgifter om SMHI-Härnösand och snödjup var inaktuella när jag skrev, 132 cm hade de ö lördags.
På fm idag när Radio Västernorrland var på besök, endast 105 cm.

Provrapportören var mycket mer belåten med mindre snö än att rekordet ev inte längre gäller för det aktuella läget.

Härnösands förklaring om regn senaste dygnet stämmer bara delvis, vinterns högsta temp här var i söndags -0,2 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#113905 Som här, var precis upp och rakade underkanten på nollan men klev aldrig över mitten på den, guskelov. Jo, jag vet många önskar att upplegan skall åka ner, men blir det både plusgrader och regn så är är att ta i. Vi bör ha runt 70 cm här nu och det är mycket mer kompakt än tidigare så jag tror det står sig någorlunda nu.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#114404 Testar med ett inlägg få se om det blir error eller inte ,problem tydligen på forumet fast jag har inte märkt det.
Igår kom det 7cm snö till och idag(nu) är det -20.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).