Traktorer och processorer

Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

11 inlägg 9684 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10993 Finns det nån listig räv därute som förstår sig på valmet?

Lyftarmarna på min 502:a (-74) orkar ingenting.
Det går att köra dom upp och ner utan belastning.
Ställer man sig på armarna så orkar dom inte upp. Ett vinande ljud hörs
innifrån hydraulen. Samma ljud som när man kör upp lyften i topp.
Muttern som syns genom hålet i tryckstångsfästet vibrerade loss under slåttern. Rättade till metallplattan inunder och drog åt. Då funkade lyften ett tag. När jag sedan startade om traktorn var felet tillbaka.

Vad är felet?

Pumpen verkar fungera som den ska.

Har det att göra med tryckregleringsmekanismen? (spaken bredvid den till lyften)

Nån som upplevt nåt liknande?

Är inte så sugen på att börja plock itu skiten utan att ha nåt konkret att gå på.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
XP  
#11086 Det är nån form av lyftavkänning på dom där det är det på 702 iallafall och så finns det en ventil till där som går att justera detta ska sitta strax under och till höger om påfyllningen till hydrauloljan. Om det nu ser ut så på denna så är det något fel där troligtvis om inte din hydraulpump är dålig.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11099 Fel på lyftavkänning=dragreglering borde inte yttra sig på detta viset.

Sitter det nån "lös distansbit" under den stora muttern innanför tryckstångsfästet på 702:an?
Sitter den isåntfall utanpå "fjädern" eller mellan fjädern och hydraltanken?



Det står inget om tryckreglerings spaken i bruxen. Verkar som om den blev bortagen på den nyare modellen. (boken gäller från -78).
Vad var poängen med reglerbart tryck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11113
JoRu skrev:Pumpen verkar fungera som den ska.


Sätt en klocka på tipputtaget och mät trycket, så vet du om pumpen är som den skall eller bara "verkar".

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11333 Nu har jag "klockat" uttaget. Om jag fattat rätt så ska trycket vara 19 MPa.
Kom bara upp i 14-15 MPa.

Provade även på "fördelarstyckets test uttag" med bägge spakar i topp och 2000 varv på motorn. Hamnade även där på 14-15 MPa. Det borde varit 17,5 MPa.
Varvar man motorn tillräckligt går lyften men inte på låga varv.
Pumpen är säkert sliten men den låter inte illa och blir inte het heller.

Kan det ändå vara fel på den?

Det ska visst gå att justera trycket med schims i säkerhetsventilen.
Vet dock inte om det är den inne i "lådan" eller på sidan bredvid
ventilblocket för tipputtaget.

   TS
Användarvisningsbild
XP  
#11338 Har haft isär säkerhetsventilen på min fars 702 den sitter längst in på ventilblocket på strax framför trumpeten trodde jag hade nått fel där men det var det inte utan min pump hade skutit gaveln så jag fick sätta ditt nya pinnbultar. Ett tryck på 14-15 mpa är fullt tillräkligt för din jorbrukslyft går troligtvis att schimsa upp till rätt tryck om du vill det.fick trycket uppmätt låg på 180bar räcker gått å väl till mig.
Du kanske har nån form av läkage inuti lyften isåfall är det till att ta ur golvet och skruva loss hela hydralen.
Eller om det finns nån mer ventil till detta ,Det finns en fjäder belastad ventil en par cm ovanför lyftavkäningen denna kanske kan ha nått med saken att göra.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11342 Inre läckage är förstås en möjlighet. Lyftarmarna sjunker när traktorn stått ett tag, även med spaken ställd på lägesreglering.
Kan hända att nån tidigare ägare (med starka nypor) klivit över gränsen. Halva drevet på lyftarmens nivåväxel var kuggrent och knoppen var på veven var borta.
Det får nog bli lite demontering ändå. För det lär väl inte hjhälpa med omega dennna gång.
Går det att får tag i orginaldelar till en så gammal traktor? Ellös har ju mest pumpdelar och filter när dett gäller hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild
XP  
#11359 Lyftkolven på min fars 702 läcker (sjunker) ganska snabbt med plogen på tar det bara nån minut men den är ju stark ändå, Har köpt nya tätningar till den, Agria väst har originaldelar till dom brukar finnas det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

jopiter  
#719396
JoRu skrev:Finns det nån listig räv därute som förstår sig på valmet?

Lyftarmarna på min 502:a (-74) orkar ingenting.
Det går att köra dom upp och ner utan belastning.
Ställer man sig på armarna så orkar dom inte upp.


JoRu skrev:Varvar man motorn tillräckligt går lyften men inte på låga varv.


Jag har samma symptom/problem med min 702:a. Vinkla och gripa funkar fint, men lyftarmarna går trögt och med belastning orkar de inte alls.

@JoRu - Hur fick du ordning på detta?

Avatar Fallback

Re: Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721231 Hej

Nej, dessvärre kvarstår felet. Minns ej riktigt när och i vilken ordning jag försökt åtgärda felet men det jag gjort är följande:
Rev ur och lämnade inre ventilpaket till en hydraulfirma som gick igenom och bytte ut några mindre detaljer. Samt en del packningar yttre ventilpaket (fördelarblock, tipputtag, chockventil?) Ny tätning lyftkolv.

Köpte begagnat ventilpaket och yttre ventilpaket. Funkade något bättre till en början men det kan varit
en slump.

Sugsilen gjorts om något då gängorna mot pumpen var slut. Detta innebar att sugröret försköts bakåt
vilket kan ha skapat nya problem. Inte helt nöjd med detta har övervägt en annan lösning för att vara
säker på att det inte drar luft eller stryper flödet på sugsidan.

Inget av åtgärderna har gjort någon påtaglig skillnad. Felet är intermittent
så ibland lyfter den. Oljan skummar vilken antyder inre läckage eller att pumpen drar luft.

Har väl tänkt göra fler försök men tiden finns inte riktigt. Använder en annan traktor för jobb med trepunkt.
502:an funkar dock skapligt med skogsvagn. Har även grävt en del med bakmonterat aggregat
(får då använda stödbenen för att få grävarn i rätt position och sedan låsa med ett tvärstag).
Så pumpen kan ju inte vara helt slut även om den säkert är sliten.

Får se om och när jag gör fler försök. Gillar traktorn i övrigt.

Lovar att skriva om jag kommer på något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strejkande Jordbrukslyft Valmet 502

jopiter  
#721377 Tack för info. 👍

Jag ska ta hjälp med den efter semestrarna får vi se, om det framkommer nåt matnyttigt så uppdaterar jag i tråden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).