Traktorer och processorer

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

76 inlägg 49914 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109104 Soppatillförseln på A-serien är ju ett riktigt mörker. Alla som jag känner till har problem mer eller mindre. Det börjar ju redan vid tanken. Där sitter ett rör med banjonippel som blir fullt av is på vintern och gegga på sommaren. Man skulle kunna börja med att göra större hål i röret. Från röret går det en spunnen stålslang som vill läcka och dra tjuvluft. Den kan bytas mot en 1/4 tumshydraulslang. Sen går dieseln till ett förfilter som sitter fast med en fipplig plastring. Där jävlas det riktigt så där är bara att koppla förbi och gå direkt på matarpumpen.
Efter pumpen sitter finfiltret. Det sitter också med en fipplig plastring och kan ramla av när som helst. Inte så kul om man plogar en skogsväg i beckmörker två mil hemifrån. Har man tur så lägger sig dieselfiltret ovanpå motoroljefiltret så att man kan hitta det, lufta och ta sig hem.
För att ytterligare jävlas med sina kunder så har Valtra försett traktorn med en effektiv batteridödare i form av en insugningluftförvärmare som går i flera minuter efter att traktorn startat. Den är säkrad med 250 A så man kan tänka sig vad den gör med batteriet. Särskilt när man håller på och luftar och provstartar. Bara att rycka bort sladdarna.
Tänkte mig att montera en sån här hållare för vanliga hederliga CAV filter.
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=2656811
Om det går att klämma in den nånstans. Den kostar ju knappt mer än ett orginalfilter. I värsta fall får det bli två separata filterhållare eller nöja sig med ett filter. Är det någon annan som har gjort om på liknande sätt och har nån erfarenhet? Problemen är ju inte ovanliga. Senast igår så stannade min Valtra ute på åkern under rundbalskörning och där lär den ju bli tills det tinar upp.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogshuggarn  
#109115 Hmm?,,,,verkar finnas ett visst missnöje över kvalitén på dagens Valtror. (?).

Kvaliten på soppan är inte heller mycket att skryta över, så det gäller nog att man kör med någon form av dieseltillsats (typ K diesel) för att hålla bränslesystemet någorlunda i trim.
Är speciellt viktigt vintertid och för alla som har egen farmare med långa lagringstider/liten omsättning på dizzeln.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109124 Ja väldigt mycket vatten verkar det vara medskickat i dieseln. Jag köper på mack i dunkar så jag lagrar ju inte länge. Isproppar kanske kan botas med K-diesel men inte att den drar tjyvluft. Luften gör att insprutningspumpen låter som ett tröskverk och att traktorn inte går att starta utan spray under nollan trots motorvärmare. Att filtren kan rasa av under drift är heller inget som man har lust att stå ut med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

stegmaster  
#109166
Skogsola skrev: Att filtren kan rasa av under drift är heller inget som man har lust att stå ut med.

Nei detta var ju inget vidare.
Men hur kan filteret bara ramla av, det er vel skruvat dit som typ et oljefilter, eller?? :surp:
Trodde det var samma sak på a75 som dom äldre, som min 665, har aldrig haft nogra problem som detta, men det kanskje er annorlunda?? :???:
Hva säger valtra til detta då?

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tosca  
#109173 Även om det blir mer tungluftat är det en stor fördel att ha någon typ av filter före matarpumpen, den mår inte bra av ofiltrerad soppa. Jag har märkt det på Valmeten där det var dags för pumpbyte efter 4000 h.
Montera gärna en sil i påfyllningsröret, motsvarande vad BM hade på exv Victor och Boxer.
Byt ut banjon mot en rak adapter om det går, några barr i en banjo och den får andnöd.
Det finns få saker som slår CAV-filtrets funktion och driftsäkerhet, helt klart värt att satsa på - inte bara prismässigt.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109193 Matarpumpen har jag bytt för att jag trodde först att den var boven. Så det har jag ändå en extra och den är inte så dyr. 4000 timmar på en matarpump är ok. Men nu sätter jag nog ändå ett sånt här filter före pumpen.
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=2656615-1
Enkelt att montera och gott om om plats. Finfiltret sitter med en plastring som ska vridas ett kvartsvarv och låsa det hela.
Jag byter nog bara plastringen och kör vidare med orginalfiltret ett tag. Alla Valtror kan ju inte tappa filtren för det borde man man ju ha hört talas om. Antagligen slet jag ut plastringen ifjol vinter när jag ryckte filter av och på i ren desperation i tretti graders kyla medan djuren skrek efter mat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

county  
#110649 hei. demonter alle koblinger i diesel systemet og blås de reine. det er jo stål tank på din traktor, dermed må du alltid ha tilnermet full tank i den kalde årstiden, hvis du ser ned i en nesten tom ståltank så ser du att det er rim\is inni tanken og denne løsner i fra sidene når du kjører, så det er dette som lager problemer for deg. ikke bytt ut filtrene til gamle cav typen da de nye filtrene er bedre. men ett vann filter før mater pumpen skader jo ikke.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110656 Hej! Ja kondensvatten är en del i det hela men den gamla förfilterhållaren sög tjuvluft, det var det största felet. Det har hänt på flera och det går inte att täta dom säger verkstaden, bara att byta. Nu kör jag bara med finfiltret och dränerar det ofta. Det ska bli ett förfilter men då ska det bli av en typ som inte läcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

joswe  
#113213 Det låter som att det är större fel på ditt bränsle med vatten och gegga i än på traktorn. Så vitt jag vet är det ingen som har lyckas få en traktor och gå på vattenblandad diesel vintertid

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113215 Efter senaste stoppet igår kväll så tömde jag tanken helt och fyllde på nytt. Så kapade jag röret som går ner i tanken någon centimeter så att han inte ska dra i sig av bottenslammet. Som tur är så köpte jag en John Deere 1120 -75 mest att ha till att dra hem Valmeten när den stannat. Den startar så fort motorn går runt och spinner som en katt. Det var tungt åt den att dra Valmeten i motlut med snöbladet nere men den klarade det. Det är tydligt att traktorer ska vara gröna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Robertberg  
#113236 Fast, att jämföra gammalt gediget järn mot nya saker är ju inte rättvist.
Och sen har ju Jd och Valtra lite olika kundgrupper..

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

stegmaster  
#113286
obantteg skrev:Och sen har ju Jd och Valtra lite olika kundgrupper..

Hmm, hur då??? :surp:

Skogsola skrev:Efter senaste stoppet igår kväll så tömde jag tanken helt och fyllde på nytt. Så kapade jag röret som går ner i tanken någon centimeter så att han inte ska dra i sig av bottenslammet.tydligt att traktorer



Har du talat med valtra om detta problem??
Er detta et vanligt fel på denna modellen??
Bordet vel vara något sätt att ordna detta på, eller?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113293 Visst har jag talat med dom och visst är det vanligt. Men inte har dom nån patentlösning annat än det jag har gjort. De verkar snarare trivas. Sämre kan man ju ha än att att åka runt och rensa den där banjonippeln och byta sugslangen för 800:- timmen. Nu ikväll fick jag igång den men det enerverande missljudet i insprutningspumpen är kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

stegmaster  
#113301
Skogsola skrev: De verkar snarare trivas. Sämre kan man ju ha än att att åka runt och rensa den där banjonippeln och byta sugslangen för 800:- timmen.

Om du har hatt hem dom från valtra, så har du vel någon slags garanti på arbete som dom har gjordt.
Menar, at om det inte funkar efter at dom skal ha fiksat det, så får dom vel komma tilbaka och fiksa det gratis åt dig, tills det er iorden, eller?
Vet du 100% säkert att det er traktoren det er fel med , och inte nåt med diesel`n?
Jag trodde A serien var nästan samma, som sedan 65 serien kom 1992 eller nåt, men det kanskje inte er så??
Men jag fôrstår din frustrasjon om du inte får nån oppfölgning från valtra service, det ska ju inte vara så här.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113321 Evigt rapplande med bränslesystemet är ju inget som man kan dra ut repararatörer för om man är en snål bonde som jag.. Men jag hade ett elfel och då påpekade jag det samtidigt. Vi micklade ett tag precis som jag gjort själv och till slut så kopplade han förbi förfiltret och då funkade det för stunden. Men då kommer ju problemen med vatten i huvudfiltret istället. Inget som man kan reklamera direkt. Har en Timberjack 810 som går klockrent på samma diesel men den har ju en riktig vattenavskiljare.
Det här med att filtren ramlar av under körning är ju heller ingen höjdare. Men antagligen har jag slitit ut plastringarna som ska hålla dom när jag har jävlats som mest.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).