Gallring

Hemek H09

5 inlägg 4140 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemek H09

Brushlarn  
#113251 Är det någon som har tips på vad man ska titta på en Hemek h09... från 98.
eventuella svagheter?

är ute efter en liten 'gallrare' i den prisnivån.

tacksam för svar...



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hemek H09

skogsjan695xl  
#113283 Lite nyfiken, varför så liten maskin? och inte en lite större så du klarar klenare slutavv om det är egen skog du ska köra på vill säga.

Avatar Fallback

Re: Hemek H09

Brushlarn  
#113335 Ja... bra fråga, det har väl mest med priset att göra... och att den finns väldigt nära.
har inte bestämt om vi ska köpa en 'gammal enkel' lr en lite dyrare.

Har aldrig kört Hemek, de är ganska ovanliga här uppe i Övik.

körde valmet 911, 921 i några år
(så det blir väl antagligen en Valmet)

Drömmen vore en 901, 911 med Logmax och vikarmskran. men då är ju prislappen därefter
har tittat lite från 800.000-1,2

vi har närmare 100heltar som skulle gåtts igenom
men det blir nog inte fören nästa vinter måste hinner röja allt =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek H09

GremoNiclas  
#113442 Vet inte om det är nåt speciellt. Vi har haft en från 2000, tror jag det var...
Sprickor i kran och midja.
Vilken typ av midjelås. Fanns med kuggstång förr tror jag och det funkade inte riktigt bra. Det ska vara cylindrar, en del kan ha byggt om dom själv.

Eftersom det är boggilyft runt om så hissa upp varje hjul i luften och känn efter om det går att röra dom fram och tillbaka (i färdriktning alltså). De ska vara ganska stumma. Går det att röra dom kan de ha varit dåliga på att hålla efter spänningen på kedjorna i boggilådorna, en kedja till varje hjul är det. Vilket i sin tur kan leda till att man nöter upp axeln och det blir glapp.
Läs mer om det här: blog/GremoNiclas/comeback_b-2906.html :D

Avatar Fallback

Re: Hemek H09

Brushlarn  
#113587 Tack för det...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).