Vedmaskiner, flishuggar

Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

10 inlägg 37835 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

Norrlänningen  
#113084
Bild


Tänk att man kapar och klyver i April så att den är hyfsat torr i Oktober. Vilken vikt kan man ungefär räkna med på en sådan här säck med björkved? Själv har jag ingen aning...



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113085 Kan det vara 1 kubik stjälpt? Kanske 400 kg då?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

Norrlänningen  
#113086
Mangan skrev:Kan det vara 1 kubik stjälpt? Kanske 400 kg då?


Det ska vara ungefär en kubik stjälpt. JAg har själv provat att lyfta lite i en sådan där pall och den känns inte 400kg tung måste jag säga. När man slänger på en på personbils-släpen så blir däcken inte heller platta som då man lastar 400kg, så jag vet inte allts.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

axwell  
#113102 Ser ut att vara totalt 1 m3, stjälp bör det motvara 400 liter fast m3, direkt före torkning 350 kg, på hösten betydligt lättare.
Minst tre så´na pallar skall släpet palla för innan däcken indikerar överlast.
Skulle nog ta sex pallar på min vagn efter torkning.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113113 Om det är 400 liter fast, är torrvikten runt 200 kg, tillkommer kanske 50 kg vatten? Så säg en bit under 300 kg kan nog stämma, jag tog i för mycket tidigare,

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäc

Robertberg  
#113120
axwell skrev:Minst tre så´na pallar skall släpet palla för innan däcken indikerar överlast.
Skulle nog ta sex pallar på min vagn efter torkning.


Indikerar det på att du har stort släp, Eller dåligt omdöme?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

axwell  
#113129
obantteg skrev:Indikerar det på att du har stort släp, Eller dåligt omdöme?


Ja eller både och, den torra veden skulle troligen vara lättare än minitraktorn med grävaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

stegmaster  
#113168 300kg er inte mycket fel. 3 St sånna sekker väger ca 900kg(=1 favn norsk mått).
Tyckte nog at sekken på bilden var snålt fylt. Linan ska inte vara nästan ihopsnurrat på toppen.
Dessutan er det svårt att se om det 30cm längd på veden. Det får den vara om den ska bli riktiga mått.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

ryared  
#119089 lastade nyhuggen ved på en lastkaj där dom hade en våg där vägde den 675 kg säcken var på 1,5 kubik och nyhuggen ved ligger väl på c:a 60% procent fuktighet torr ved ligger på c:a 20% så du får dra av c:a 40% vikt

Avatar Fallback

Re: Hur mycket väger en sådan här vedsäck?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119345
stegmaster skrev:300kg er inte mycket fel. 3 St sånna sekker väger ca 900kg(=1 favn norsk mått).
Tyckte nog at sekken på bilden var snålt fylt. Linan ska inte vara nästan ihopsnurrat på toppen.
Dessutan er det svårt att se om det 30cm längd på veden. Det får den vara om den ska bli riktiga mått.


Dom där säckarna är lite luriga. Det man inte ser är hur hårt den är ihopdragen under. själv trär jag alltid säcken över pallen och knyter endast där uppe.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).