Traktorer och processorer

Skogstraktorval

78 inlägg 47170 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
s.ostergren  
#11262 XP: jag skulle gissa på att du har den gamla modellen den vagnen jag har presenterades på senaste elmia-mässan (i juni?) kranen ska vara identisk med en moheda. Och den är svart och gul (och snyggare :wink: )

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
XP  
#11272 Tveksam till att kranen ska vara identisk moheda, hörde efter lite på en mindre moheda börjar på 140+ ungefär. Jag tror det i princip handlar om ett färgbyte och javisst va den nya stiligare 😡 .Jag beställde min vagn i mars nån gång så jag missade väl den nya med nån månad.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11299 Har kikat på lite annonser, vad innebär autocontrol?? Är det att man inte behöver koppla vid växling??

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11301 På en valmet 6300 som jag körde så var autocontrol att man kunde styra hydralarmarna utanför traktorn med hjälp av två reglage som satt brevid baklyktan.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11304 Autocontrol är elektrisk styrning av trepunktslyften. Mao kan du ställa in lyftarmarna, sänkhastighet osv med vred och knappar istf. spakar.
I det ingår också knappar på bakskärmarna för att höja och sänka, men även utan autocontrol brukar det finnas en spak för detta.

Hi-Shift på valmetspråk är elhydraulisk koppling, du trycker på en knapp i växelspaken för att koppla ur.
Hi-trol på valmetspråk är turbinkoppling.
Delta power shift, DPS, är trestegs kopplingsfri snabbväxel.
Twin-trac är vändbar förarplats med ratt och pedaler även bakåt.
Hi-lock är en framaxel med spärr i stället för broms i diffen.

/Björken

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11305 De nya Källefallkranarna är förra generationens Mohedakranar. Titta bara på var lyftcylindern sitter...

MVH

MN

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11344 Jo det var det jag menade med mohedakranarna, bror min har också en källefall vagn eller vad man nu ska kalla den för den är ett hopplock med både källefall och moheda.

   TS
Avatar Fallback

traktor

svenne  
#11352 Angående skogstraktorval undrar jag här om en volvo bm 650 är det någon som har efarenheter om dessa traktorer är på väg att köpa en
bra beg traktor som ska funka i skogen och på åkern (men mest i skogen).
Föreslå gärna andra traktorer också för den delen

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11355 Fördelen med BM650 är att det finns massor av dem.Alltså gott om reservdelar och lätt att hitta någon som kan skruva om något besvärligt går sönder.

Nackdelen är att de är dyra.Fina ex med lastare begär man 60-70' för.
Gammal,enkel 70-talare med 2wd borde vara billigare.
Fast det är ju förstås en klassiker..

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11356 Fördelen med BM650 är att det finns massor av dem.Alltså gott om reservdelar och lätt att hitta någon som kan skruva om något besvärligt går sönder.

Nackdelen är att de är dyra.Fina ex med lastare begär man 60-70' för.
Gammal,enkel 70-talare med 2wd borde vara billigare.
Fast det är ju förstås en klassiker..

/Nisse

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11360 Funderade innan på en BM650 men blev avrådd pga att den är rejält tung (4100kg har jag för mig) och klumpig och en relativt omodern traktor, den är dessutom ganska törstig och jag tyckte att det var svårt att hitta en som var prisvärd.
Men det är en klassisk och slitstark traktor som har en rymlig och bra hytt.
Mitt val blev en valmet 705, den har rymlig hytt vändbar stol, 4wd och är förhållande vis lätt 4040 kg tjänstevikt och hittills känns det som ett bra val. Går över dyvatten som grannen sa (men jag tänker inte prova)

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#11385
nisse skrev:Fördelen med BM650 är att det finns massor av dem.Alltså gott om reservdelar och lätt att hitta någon som kan skruva om något besvärligt går sönder.

Nackdelen är att de är dyra.Fina ex med lastare begär man 60-70' för.
Gammal,enkel 70-talare med 2wd borde vara billigare.
Fast det är ju förstås en klassiker..

/Nisse



Där var du allt lite väl optimistisk.
Det är ju ett faktum att det finns många BM650 så begagnade delar finns det ganska gott om men väldigt många exporteras i stället för att skrotas.
Nya delar till en sådan traktor kommer inom några år inte gå att frambringa då BM tillverkades i så liten skala att ingen tillverkar delar till dom.BM såldes ju i princip bara i Sverige medans andra märken som FOrd såldes över hela värden och därmed gör det lönsamt att producera reservdelar.
Om man kollar på Ollson i Ellös katalog så kan man se att för varje år så försvinner mycket till BM ur sortimentet och mycket som finns i katalogen är redan slut.

Så ett varningens finger för våra svenska järn...Tyvär...

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11390 Tack björken för att du redde ut begreppen. Inte så lätt att kunna sånt där när man inte vet hur det funkar :)

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11396 Efter att kört 10 år med 650 innan jag bytte mej till en 805 så har jag testat bägge :wink:
Med 18,4/34 bak o 11,00/16 fram så hade jag sällan problem att de sjönk
och om de nu sjunker så har 650 en diffspärr med mek låsning inte hydralstyrd lamelldiff som 505-905 har.
Tänk oxå att jag hade takmonterad kran med en total vikt på traktorn på nära 4800kg!
Under de åren kan jag påstå att den är rätt skottsäker då jag endast bytte koppling för att en mekaniker råddde mej till det men den var inte dålig när väl traktorn var delad.

Snabbväxeln gör att man står ut med den osynkade lådan och stolen går att få runt 180gr och det går att fixa lite bättre fotutrymme oxå.
Priset på blocket är däremot lite hårresande ibland....
Ångrar att jag sålde min lite för billigt :roll:

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11421 Tänkte höra hur det ligger till med importtraktorer förhållande till en del begagnade på blocket..

finns väl en tidigare tråd ang Foton(minns ej riktigt namnet) verkade ju vara en ganska ok traktor för priset, kan runt 70-80tusen stämma?

ska man akta sig för sådant eller kan det retutav vara ett vettigt köp om man är ute efter 4wd till ungefär samma pris som en större 2wd på blocket.
Reservdelar "lovar" ju många importörer att lagerföra eller kunna ordna fram relativt snabbt

Hur ligger det med HK kikat lite på ett annat märke där fanns det allt från 25hk till 40hk.
vad kan man räkna med krävs om man vill dra ett någorlunda lass med stockar samt plogning mm

mvh//Martin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).