Uppvärmning

Kommande säsongs ved klar...

16 inlägg 11563 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kommande säsongs ved klar...

Fredrik  
#94 Jepp, på häcken, men nu är det klart (jag eldar med ved).
Ganska sliten i kroppen, men högen var iofs ganska mycket större än vi trodde :wink:

Ni andra som sysslar med ved, är ni klara (kanske varit länge)?

MvH Fredrik



   TS
Avatar Fallback

Ved

Norrlandsfuran  
#95 Japp, jag är i stort sett klar med vinterveden, men tjälfallet kom tidigare än beräknat så det är rätt så smetigt på vedbacken.
Jag har gjort en stor hög på på backen och hoppas den ska torka där. Sen bär jag in veden med traktorskopan och tippar den i ladan. På det sättet tar den stor plats men jag slipper stapla den, med nackdel att den kanske inte har torkat ordentligt.
Är det någon som har bättre förslag för att torka veden, utan att stapla den, (frågar en antistaplare.)

Avatar Fallback
Fredrik  
#97 Tjena,

Jag är också en antistaplare, hehe...

I år testade jag med vedsäck till EUR-pallar.
Jag svalde försäljarens säljsnack med hull och hår, och det är ju aldrig bra, eller hur.

Ställde en pall med pallställ och säck under elevatorn och testade, men med halvmetersved blev det GANSKA mycket luft i säcken!
Testade att göra så med kanske fem säckar (vardera ska rymma en meter stjälpt), sedan var det bara att ställa sig och "fuskstapla" i säcken, alltså rätta till allt eftersom. Detta var inte heller någon höjdare om man inte älskar att få sura björkkubbar i huvud och på underarmar :x

Ja, då återstod bara att kapa upp allt i en hög och sedan stapla i säcken, helt manuellt. Då var man liksom där igen, med staplandet alltså.

Av de fem första pallarna (eleverat rakt i säcken) kalvade två rakt av när jag flyttade pallarna med traktorn! Det blev ett enda plockepinn i dessa säckar, så det räckte att tilta lite för mycket med gafflarna så sket det sig.

Ja, ja, nu har vi iallafall 30 pall staplade + tio säckar kvar som ska packas, resten staplar :wink: vi konventionellt.

Men ett stort plus med säcken - luften kommer under genom pallen, och de välstaplade går relativt enkelt att flytta.

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#99 Jag gjorde mycket förra året så jag klarar mig i år :)
Har tagit ner lite på gården som jag försöka få undan i helgen.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102 Nej,

Hela gården omgiven av stockar som ska bli ved, men ännu är inte en bit kapad eller kluven... Varför har man så lite tid... Hursomhelst är det ingen panik eftersom det finns ved för kommande säsong klar, men det vore skönt att få undan alla långvedstravar :x
Har tagit ut en del virke och fått sågat i år och förra året vilket ger mycket vedmaterial "på köpet" och tillsammans med vindfällen och röjning av betesmarker och sånt så är det ingen brist på råvara :? :shock: :shock:

Kommer nog att satsa på att torka i en eller flera högar nånstans där de inte ligger i vägen, men det vore ju skönast att få det på pall direkt förstås...

/Björken

Avatar Fallback
TimberJack  
#110 Jag är så gott som klar med veden för i år. Har ca 5-7 kubik kvar. Detta får vänta tills det torkat upp lite på vedbacken.
Jag använder också vedsäckar på pallar. Jag har dock bara 40 cm ved så det packar sig nog lite bättre. Jag har vedtransportör från klyven. Jag brukar gå och sparka på säcken ett par gånger under fyllningen så att det ska lägga sig bättre.
Jag har också vält flera pallar och det är tur att det inte är någon i närhten som hör svordomarna.
På vintern fryser dessutom pallarna fast i marken så att halva pallen blir kvar i backen när man ska köra in veden. Så länge jag slipper stapla ved så kan jag ändå stå ut med dessa problem.

Avatar Fallback
Fredrik  
#111 Hej TimberJack,

Roligt att höra att det verkar gå lättare med 40cm.
Jag har kvar kanske 10 meter som jag tänkte kapa upp i 35-längder, jag får ta och testa säckarna igen då...

Har du testat att återanvända säckarna?
Det var ju ganska dyr plast om man säger så :shock:
så det vore ju bra om man kunde återanvända dem.
Jag kanske hade elevatorn för högt för några av säckarna fick skador när grov björk tog i bakkanten...

Annars håller jag med dig, det är tur att inte fler hör vad man säger ibland när det inte vill sig :roll:

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#112 Säsongens ved gjorde jag klar 2004.

Har spenderat den här vintern till att inventera skiftena efter barrträd med div sjukdommar typ törskate-stamsår och rotröta och dessa går naturligtvis till ved.
Allt sådant ska bort!, så att inte sporer och skadeinsekter sprider sig och får fäste i friska träd.
Långved från hösten -04ás röjningar och gallringar är oxå hemkörd men det blir framåt försommarens som den ska kapas och klyvas.
Man kan väl säga att jag tar "räntan" eller "skräpet" (vilket man vill), från bestånden och samtidigt som jag håller dessa i trim så får jag veden "gratis på köpet".
Tycker att det funkar perfekt att köra lite mixat även om barr har något sämre energivärde än löv.

Hur gör ni?,,, är det enbart löv som gäller eller blandar ni oxå in allt som hamnar på vedbacken?.

Avatar Fallback
Norrlandsfuran  
#113 Hej Huggarn. Jag gör i stort sett som du, städar bort sjuka träd och tar som ved. När jag lika är och hugger så följer det med nån löv också. Barrved är kanske inte lika kul att ha på vedbacken (ej lika hög status , ler) som björk men den brinner bra och ger skön värme. Personligen tycker jag att barrved är bäst i braskamin, man kan elda längre utan att få värmeslag och på det sättet ha mysbrasan i gång längre tid. Jag har aldrig gjort någon jämförelse på vedförbrukningen mellan löv- barr. Jag tror inte det är så stor skillnad på en "vanlig" pannanläggning. Har man en högeffektiv anläggning kanske man ser skillnaden, vem vet.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#115 Hej Furan!.

Gör samma sak,,, jag försöker hålla en viss balans i vedtraven på typ 60/70% löv och resten barr och det funkar kanon.
Tycker inte att man ser så oerhörd skillnad på vedförbrukningen oavsett om man enbart kör löv eller blandar in lite barr.
Dessutom sprakar det härligt med lite granpinnar i murspisen,,, (kassett är dock att föredra så att man inte förstör parkettgolvet)

Avatar Fallback
Fredrik  
#116 Tjena Grabbar!

Ungefär samma här.
I år har jag och min far gallrat i ett skifte som varit illa skött i några år.
Björken växer ju så det knakar och marken i skiftet verkar vara som gjord för löv, därav blev det mycket björk i år.
Men även toppbruten gran, tall och gran med röta, rotvältor etc.
Det blev ca 70 meter när allt blev kapat och kluvet, puuh...

Jag upplever det som om barr brinner med bättre "flås", men det häftigare "flåset" tar slut fortare än när man eldar björk.

Vi hörs!

Mvh Fredrik

   TS
Avatar Fallback
TimberJack  
#118
Har du testat att återanvända säckarna?
Det var ju ganska dyr plast om man säger så
så det vore ju bra om man kunde återanvända dem.


Några av mina vedsäckar är inne på tredje året så då är det inte så farlig kostnad.

Avatar Fallback
Fredrik  
#122 Det låter bra, TimberJack!

Vilket fabrikat kör du med?
Själv testade jag med Trejons påsar. Det är kanske ingen större skillnad men det vore roligt att veta...

   TS
Avatar Fallback
TimberJack  
#123 Jag köpte mina vedsäckar på Nima. Jag föredrar dom vita säckarna framför dom gröna eftersom dom är lite högre.

Avatar Fallback

Re: Ved

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1507
Norrlandsfuran skrev:Japp, jag är i stort sett klar med vinterveden, men tjälfallet kom tidigare än beräknat så det är rätt så smetigt på vedbacken.
Jag har gjort en stor hög på på backen och hoppas den ska torka där. Sen bär jag in veden med traktorskopan och tippar den i ladan. På det sättet tar den stor plats men jag slipper stapla den, med nackdel att den kanske inte har torkat ordentligt.
Är det någon som har bättre förslag för att torka veden, utan att stapla den, (frågar en antistaplare.)


Om du känner för at bygga ett nytt garage så kan du förvara din ved i vedsäckar på pall på övervåningen. när den kommer upp lite så blåser det mer och torkar lite fortare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).