Traktorn i skogen

Köp av ny Valtra A92 eller N92??

65 inlägg 40448 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#111450 Går i tankar om att köpa en ny Valtra men är i valet och kvalet mellan en A92:a eller N:92:a.
Har en Valmet 465:a nu med skogshytt. Undrar nu om någon har några erfarenheter av dessa två modeller?
Jag har ingen lastare på min Valmet men nu men det ska bli på den nya.
Jag brukar köra med huggarvagn i skogen, skottar lite på gården och kör med slyröjare på somrarna, har även en del transporter med vagn.

Tack på förhand! //Erik



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111453 Vad är prisskillnaden?

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

stegmaster  
#111455 Skulla absolut ta en N92. Skiljer inte så mycket i pris om man kjöper en "nästan ny"(demo och liknande).
Den stora hytten er suveren i N92, dessutan er A92 med skogshytt ennu trångare enn din gamla 465.
Och vändgiret på ratten med "park" i mitten, er ju kanon i N92.
Finns en hel del "nästan nya" här i Norge.
Själv har jag tittat lite på denna N92 (då min 665 er nästan vrak). Bra pris, passande hjul i skogen, men inte bakrutpussare.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26018219

Kunne gjärna haft denna ochså, lite timer men 4 år.
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26029060

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

skogsau1964  
#111482 Helt enig med stegmaster, N92 er det beste valget.
Og stegmaster,- 101 er enda bedre. De 4 årene er ikke noe å bry seg om, men du bør undersøke litt rundt pris kampanjen på N92 her i Norge.
God jul forresten !

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111485
stegmaster skrev:Skulla absolut ta en N92. Skiljer inte så mycket i pris om man kjöper en "nästan ny"(demo och liknande).
Den stora hytten er suveren i N92, dessutan er A92 med skogshytt ennu trångare enn din gamla 465.
Och vändgiret på ratten med "park" i mitten, er ju kanon i N92.
Finns en hel del "nästan nya" här i Norge.
Själv har jag tittat lite på denna N92 (då min 665 er nästan vrak). Bra pris, passande hjul i skogen, men inte bakrutpussare.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26018219

Kunne gjärna haft denna ochså, lite timer men 4 år.
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26029060


Valtra 101 i annonsen är en Classic utan kopplingsfri fram-back.
Välj en Valtra 101 Hitech med kopplingsfri fram-back istället.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#111503 Har tittat runt lite själv och N92:an ser mer intressant ut. Har provat köra en Valtra 6250 Hitech med turbinkoppling en sommar och den kändes suverän, verkar vara samma låda och och innehåll i hytten som N-serien. Det är den kopplingsfria fram och back lådan man är ute efter, någon som vet om detta har krånglat något på vintern eller allmänt?
Har hört att turbinkopplingen är suverän när du ska köra i skogen, någon som har erfarenhet av det??
Har också hört att framändan (framaxeln) av N82 och N92 kommer från A-serien, stämmer detta?

Ojoj, vart mycket frågor men frågar man inte så får man inga svar. Blir ju en hel del att fundera på vid köp av ny traktor, alla tips och erfarenheter om N92:an är varmt välkomna :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

ce conny  
#112649 n 92 är nog bättre traktor och mycket lättare kopling en a 92 an n 92 är en mycket starkare på alla vis och hålbarare

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Lumberjack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112888 Vi har en valtra N92 och skulle välja en sådan före A92. Det skall vara samma framdel precis som du beskriver.
Våran har funkat utmärkt under de två år vi haft den, dock har vi inte den i skogen, där använder vi en Valmet 605.
Tänk på att du skall ha den nya tanken i stål samt att det kan vara värt att fundera på att välja de minde bakskärmarna i skogen. Den enda nackdel vi haft var att den var dyr att serva, men det blir väl så med alla oljor och filter som skall bytas.
Naturligtvis skall du köpa med turbinkoppling och elstyrd lastarspak (även om de bytt vår lastarspak en gång på garantin).

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

jonko  
#112905 Vi har en A92 och är mycket nöjda generellt! skulle jag inte bry mig om pengar så skulle det varit en N92.

Kopplingen på A92 är jätte trög så att säga, och den där knappen som kopplar själv är kanske inte den smidigaste att använda...

man kan ju om man vill köpa en gammal traktor med 7000h på mätarn med allt lull lull och "spara" pengar, eller en ny utan lull lull och kanske få vänja sig att man inte har cd spelare standard...

Vi är nöjda med våran A92 fast den har brister... man kan inte jämföra den med en N serien då det är en helt annan traktor anser jag. dessa extra pengar en N serie kostar så är ju placerade på något vis någonstans på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112906 Vad är prisskillnaden? 100papp? (i Sverige)

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112908
ATK skrev:Vad är prisskillnaden? 100papp? (i Sverige)


Prisexempel i Sverige.
Valtra N92, 2009, 340tim
Pris 395.000kr
http://www.blocket.se/hassleholm/Valtra ... w=3&last=1

Valtra A95, 2010, 240 tim, med lastare
Pris 450.000kr
http://www.blocket.se/skaraborg/Traktor ... w=3&last=1

Eftersom Euron har fallit ca 20-25% på kort tid så kan man köpa en ny Valtra för ungefär följande färdig prutade priser:
Valtra N92, 380.000kr
Valtra A92, 300.000kr

Bara Valtra N92 kopplingsfria fram-back är värd merkostnaden på 80.000kr.
Sedan ger oljepumpen 50% mer flöde och att du har en stor hytt med möjlighet att sitta som folk när du snurrat runt stolen för att köra kran.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112913 Ok, men har N92 kopplingsfri som standard? Det är väl inte så bra att det är vändbar stol
i det priset också?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112916
ATK skrev:Ok, men har N92 kopplingsfri som standard? Det är väl inte så bra att det är vändbar stol
i det priset också?


Det är givetvis standard, även 3 snabbväxlar och större däck.
Ska du ha turbinkoppling kostar det dock extra.

Ska man räkna på vad A92 kostar med skogshytt, större däck och extra stor hydraulpump så
blir prisskillnaden upp till en N92 inte stor.

Dessutom ska A92 egentligen jämföras med N82, N92 har betydligt bättre vridmoment.
Max vridmoment, Nm/r/min
A92, 359/1400
N82, 360/1400
N92, 405/1400

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#112956
Lumberjack skrev:Vi har en valtra N92 och skulle välja en sådan före A92. Det skall vara samma framdel precis som du beskriver.
Våran har funkat utmärkt under de två år vi haft den, dock har vi inte den i skogen, där använder vi en Valmet 605.
Tänk på att du skall ha den nya tanken i stål samt att det kan vara värt att fundera på att välja de minde bakskärmarna i skogen. Den enda nackdel vi haft var att den var dyr att serva, men det blir väl så med alla oljor och filter som skall bytas.
Naturligtvis skall du köpa med turbinkoppling och elstyrd lastarspak (även om de bytt vår lastarspak en gång på garantin).


Vad kostar det extra om man väljer till turbinkoppling och elstyrd lastarspak på en N92:a?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112985
Blixten82 skrev:
Lumberjack skrev:Vi har en valtra N92 och skulle välja en sådan före A92. Det skall vara samma framdel precis som du beskriver.
Våran har funkat utmärkt under de två år vi haft den, dock har vi inte den i skogen, där använder vi en Valmet 605.
Tänk på att du skall ha den nya tanken i stål samt att det kan vara värt att fundera på att välja de minde bakskärmarna i skogen. Den enda nackdel vi haft var att den var dyr att serva, men det blir väl så med alla oljor och filter som skall bytas.
Naturligtvis skall du köpa med turbinkoppling och elstyrd lastarspak (även om de bytt vår lastarspak en gång på garantin).


Vad kostar det extra om man väljer till turbinkoppling och elstyrd lastarspak på en N92:a?


Merpriset för turbinkoppling är 12 000 kronor för Valtra N92.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).