Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster eller Hakkipilke

12 inlägg 7296 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pilkemaster eller Hakkipilke

Namdil  
#112299 Evo 36 eller 1*37 bägge med eldrift.Vilken är snabbast? Vilken har minst underhåll och är mest lättarbetad?Hoppas det finns någon med erfarenheter av dessa maskiner.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

ce conny  
#112651 har en hakki pilke 2x klabmaskin är mycket nönd med funktionen och priset

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

Lindianerna  
#112676 Tjena!
går lite i samma banor!
Har hyrt en hakki pilke 2x och den va grymt snabb och bra! satte svågern på att lägga på stockar på bandet och systrarna att stapla på pallar så vi gjorde nog ca 6-8 m3 staplad ved/timme (?)
Har inte testat Evo:n själv men har fått känslan att inmatningen inte funkar lika bra som hakki:n!
Hakkin ger även intryck av mer robust och driftsäker!!
sedan är väl priset ca 25t mer för hakkin va??
Men själv så tror jag nog det är värt det!!

Ska du köpa den själv eller med ngn annan?
Hur mkt kapar du per år ca?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112694 Har en Hakki 2xs, den funkar kanon. Om EVO har samma inmatningssytem som andra Pilkemaster skulle jag definitivt välja en Hakki maskin. 2xs har visserligen bara en hydraulisk inmatningsrulle men är 32 000 billigare än Hakki 2 men inmatningsband. I övrigt samma maskin.

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

ce conny  
#112753
ce conny skrev:har en hakki pilke 2x klabmaskin är mycket nönd med funktionen och priset


har nog bara inmatningsrulen på maskinen också tycker att et funkar bra

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

Namdil  
#112850
JF skrev:Har en Hakki 2xs, den funkar kanon. Om EVO har samma inmatningssytem som andra Pilkemaster skulle jag definitivt välja en Hakki maskin. 2xs har visserligen bara en hydraulisk inmatningsrulle men är 32 000 billigare än Hakki 2 men inmatningsband. I övrigt samma maskin.


Fungerar inmatningsrullen bra eller blir den långsam (slirar) med den? Vad har du för drift av maskinen el, tr eller förbräningsmotor?
Mvh Namdil

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113515
Namdil skrev:
JF skrev:Har en Hakki 2xs, den funkar kanon. Om EVO har samma inmatningssytem som andra Pilkemaster skulle jag definitivt välja en Hakki maskin. 2xs har visserligen bara en hydraulisk inmatningsrulle men är 32 000 billigare än Hakki 2 men inmatningsband. I övrigt samma maskin.


Fungerar inmatningsrullen bra eller blir den långsam (slirar) med den? Vad har du för drift av maskinen el, tr eller förbräningsmotor?
Mvh Namdil

Den är traktordriven. Rullen funkar bra, de flesta stockar åker lika bra som på ett band. Är det en väldigt lång stock så den blir "baktung" eller en extremt krokig stock kan det hända att man får köra lite handpåläggning.
En viktig skillnad mot band är dock att man måste dra fram stocken till rullen. Om den skillnaden är värd 32 000 är väl dock ytterst tveksamt.
http://www.trejon.se/content.php?s=371
http://www.trejon.se/content.php?s=289

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

joswe  
#113596 Självklart ska du välja hakki`n med easy funktionen. Sen bygger du ett stabilt bord till den och lägger upp virket där med gripen. Då kan du producera ved utan att bli trött i rygg och armar av att häva upp grova stockar.
Kellfri säljer också en egen variant och det är en exakt kopia av hakki 1x37 EASY + att den är 20 - 30 000 kr billiagare. Kolla in den på www.kellfri.se

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

totte  
#113601 Om du skulle börja fundera på Kellfri så läs den här tråden först! Det finns lite erfarenheter som inte är så fördelaktiga.


viewtopic.php?f=13&t=5283

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

Namdil  
#113709
totte skrev:Om du skulle börja fundera på Kellfri så läs den här tråden först! Det finns lite erfarenheter som inte är så fördelaktiga.


viewtopic.php?f=13&t=5283



Ja inte blir det en Kellfri i alla fall

   TS
Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113798 Något jag funderat över med den här typen av maskiner är, räcker klyvkraften till? 8 ton är väl tex. Evo 36:an?
Klyver man obehindrat tex. en björkkubbe 30cm grövsta diameter och säg 30cm lång med 6-delsyxan?
Spontant tycker jag att det ska ta emot lite?

Avatar Fallback

Re: Pilkemaster eller Hakkipilke

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113820
kl-820 skrev:Något jag funderat över med den här typen av maskiner är, räcker klyvkraften till? 8 ton är väl tex. Evo 36:an?
Klyver man obehindrat tex. en björkkubbe 30cm grövsta diameter och säg 30cm lång med 6-delsyxan?
Spontant tycker jag att det ska ta emot lite?

Kan bara svara för Hakki 2, Den klyver allt jag stoppat i den hittils, och då har jag stoppat i det som är grövre än 30 också, dock bara i 4 delar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).