Skördare

valmet 901 längdmätning

16 inlägg 9512 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112519 Har en valmet 901.2 med 945 aggregat och vmm2000.
Längdmätningen nollställer sig inte.
Den fungerar bra på första stocken men sedan fortsätter den att räkna utan att nollställas.

Jag tror det är ett 945 aggregat. Det har en blå kåpa ifall någon är intresserad.

Jag är lite osäker på om det är ett 942 eller 945.
Jag skrev 942 först men blev osäker och ändrade inlägget.


Senast redigerad av mimeck sön 02 jan 2011, 17:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 längdmätning

finskpinne  
#112521 Jag har ungefär 12 minuters erfarenhet av valmet så jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med detta problem. Men dom datorer jag har haft att göra med så skall få ett visst antal pulser från sågdiametergivaren för att notera att biten har kapats av. Så om såggivaren inte signalerar att biten är kapad så nollställs ju inte längden på displayen heller. Men som sagt så vet jag inget om valmet så jag vet ju inte ens om det aggregat du kör med har kapkontroll.

Men det finns ju nog en hel del "helröda" filurer på detta forum som säkert kan hjälpa dig... Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112529 Bortse från det här.
Skrev fel och vet inte hur man raderar.
Senast redigerad av mimeck sön 02 jan 2011, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

tantgron  
#112531 Har ingen erfarenhet av 945 och ytterst lite av 960/965, men det låter som ett givarfel.

Alt 1. är att sågsvärdsgivaren måste kalibreras/bytas, den vet helt enkelt inte om de kapat igenom eller inte eller var "svärd hemma-läget" är.
Alt 2. är att någon diametergivare har lagt av eller att diametern inte är kalibrerad, datorn tror att stamdiametern är grövre/klenare än vad den kapat och nollar inte på grund av det.
Alt 3. är långsökt, men jag har för mig att de där aggregaten har en givare som berättar om agget är vertikalt eller nertiltat, om den har givit upp så kanske den inte godkänner trädvalet och därför inte vill nolla?

Hoppas detta kan vara någon hjälp, finns nog smartare killar här på forat med mera erfarenhet annars. :) GL!

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112550 Vet ej hur det är med vmm2000 och 945 förutom att det är exakt samma fel på fars, men han kör med ögonmåttet. Sen vet jag ett par andra grabbar som hade en 901:a med 945 som hade ett sådant problem och de hade ut meckar som bytte både det ena och andra men tillslut så tröttnade de och köpte ett annat 945-aggregat, det krånglande köpte far min som reservdelsaggregat.

Men jag vet i alla fall att på 911.3 med maxi och logmax 5000 blir det samma fel om det är något fel på svärdslägessensorn men inaktiverar man kapautomatiken så fungerar det ändå.

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

valmet 701  
#112563 Det kan vara så enkelt som att det är dålig jord

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112620 Tack för svaren.
Såggivaren fungerar som den ska. Även diametergivaren.
Allt verkar fungera förutom att längdmätningen inte nollställer sig efter att man kapat av första stocken.
När man fällt ett nytt träd nollställer den sig normalt.
Den mäter hela längden på trädet utan att nollställa sig.

Såggivaren visar förresten att svärdet är hemma men det kanske sitter
en till givare som visar att svärdet är ute som jag har missat.

Eftersom det fungerar fint ända fram till efter att man kapat första stocken får man en känsla av att det är nånting med inställningarna i datorn eller nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

sjohult  
#112622 prova med å stänga av svärdlägesgivaren. då får du ju reda på om det är den som är sönder. när du har stängt av den så räcker det med å kapa till lite så ska det nollaställa längden

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112687 Ska kolla upp svärdlägesgivaren vid tillfälle.
Jag lär mig mer och mer hur 901:an fungerar men jag har kört den så lite så jag vet knappt hur den ska bete sig när den fungerar normalt. Jag saknar stegmataren (tapio 250) som jag hade förut. Det aggregatet begrep jag nästan hur det fungerade. Det hade inte ens en dator, bara en massa reläer och elventiler.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112709 Hej!

Ifall du vill läsa in dig på grejorna så finns det en hel del dokumentation till Valmet-skördare och aggregat att ladda ner på http://www.maskinisten.net/downloads.php

Jag kan inte riktigt komma på varför du har problem med att längdmätningen inte nollar sig.
Om svärdgivaren funkar, dvs den kapar igenom trädet lagom långt, så borde den rimligen nolla längden också.

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112816 Det visade sig att det sitter en givare för svärdet bredvid sågmotorn.
Man ska tydligen justera den med hjälp av en lysdiod i elskåpet.
Ska försöka kolla lite mer på det på torsdag eller i helgen.
Hoppas att det bara är den som är feljusterad.
Jag tror inte att sågsvärdet stannar som det ska vid kapning. (jag vet att jag skrev att allt fungerade men vi har provkört lite mer nu och det verkar som om svärdet går för långt.)

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

valmet 901  
#112829 Hej! Jag vet inte hur du har kollat givaren? men du måste kolla så den inte ger signal svärd hemma även när du kapar,men det har du kanske kollat? det finns lite olika saker att testa men det är svårt när jag inte vet vad du har provat redan. Det är några år sen jag skruva på 945 men lite kanske sitter kvar. :grin:

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

valmet 901  
#112839 Sorry såg inte ditt senaste inlägg :surp:

Avatar Fallback

Re: valmet 901 längdmätning

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113051 Tack för alla svar.

Jag inaktiverade svärdlägesgivaren i datorn och nu fungerar nollställningen.
Betyder det att givaren är trasig?
Jag justerade den och det såg ut att stämma förutom att jag fick ha aningen längre mellanrum, mellan
svärdfästet och stoppklacken, än vad som stod i instruktionerna.
Jag har hittat en gammal givare i en låda. Kan man provmäta dom innan man monterar dom eller är det bara att investera i en ny givare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 längdmätning

Knegarn  
#113055 den vita kabeln mellan givaren och boxen är av, då funkar resten men den nollar inte vid upparbetning. bytte kabeln i förrgår på 945an.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).