Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

6 inlägg 6298 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

paef  
#112595 Hej!
Är så här att jag hade fick lite problem under jul här, motorras modell värre på snöslungan, vevstake ut genom blocket :roll:
Insåg rätt snabbt att det skulle vara billigare med ny motor eller slunga istället för att ge sig på en renovering. Hittade då en ny motor med märket Rockford (är en Honda kopia) med 6.5Hp och slog till på en sådan.

Motorn som satt på tidigare är en Tecumseh och tyvärr så är det ju inte helt plug-and-play med ny motor som man kanske kan förvänta sig. Problemet är att vevaxeln som sitter på denna Rockford motor är på 20mm och på Tecumseh-motorn är den på 1". Så det vore smidigt att bara få upp storleken vevaxeln ett steg m.h.a en hylsa eller dyligt för att få på remskivan som satt på den rasade motorn.

Har hittat hylsor som går från 20mm -> 25mm. Så här blir det ju ett glapp på 0.2mm, är inte säker på att det blir helt bra.

Så, är nu ute efter tips för att kunna få på en 1" remskiva på en 20mm axel, alt. liknande "bonnmeck" för att få lite insperation.

Hittat andra remskivor som passar men med diameter på 50mm, men tror att att själva slungan kommer snurra lite långsamt då den gamla remskivan är ca 70mm.

Mycket trevligt forum föresten! :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

totte  
#112598 Hej!

Vevstake ut ja, typiskt Tecumseh. Någon skrev att han kunde rita ett kryss på utsidan där vevstaken förr eller senare skulle komma.

Leta fram en 0,2 mm plåt rulla en cylinder av den och lägg in i hålet på remskivan. Slipa av kanten på 25 mm-röret ena ände lite konisk och pressa sen in. Då bör du få en centrering som är inom några hundradelar och det räcker gott. Antar att det är stoppskruv(ar) för att fästa remskivan eller? I så fall måste du först borra hål så du kan få stoppskruven/arna ned till axeln.

Alternativet är ju att hitta en verkstad som kan svarva till en hylsa.

Har du för den delen kollat hur arbetsvarvet på motorerna förhåller sig, en Tecumseh brukar vara rätt lågvarvig, en Honda-kopia borde ha lite högre varv så 50 mm skivan kanske räcker?

Avatar Fallback

Re: Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

paef  
#112650 Tack för svar!

Tyckte det skulle bli lite rappligt med alla dessa lösa delar så har nu bett en kompis svarva till en hylsa åt mig. Som tur är passar motorn i de gamla fästena så ser bra ut, skivan ska sitta 12mm ut från motorn för att det ska bli korrekt.

totte skrev:Antar att det är stoppskruv(ar) för att fästa remskivan eller?

Ja det sitter en stoppbult längst ut på axeln som är sitter skruvad in i axeln. Sen sitter det två stycken skruvar i själva remskivan skruvad 90 grader rakt in i axeln. Tänkte borra en liten nedsänkning i hylsan jag ska få för att även kunna använda dessa.

Nu ska det bara hittas en lämplig krysskil med rätt höjd på. Gamla remskivan sitter kvar på andra motorn och vid grovmätning så verkar det vara 6mm bredd på gamla och endast 5mm på nya, om det är så får man väl lösa det på genom att klippa till något bladmått eller något. Andra tips på lösning av det?

Nån som vet lämpliga affärer med bra urval på krysskilar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

Dexxaz  
#112656 Fila bort kanten på en 6 mm kil till 5 mm....det är inte så attans noga att det blir perfekt....

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

viktor meck  
#112674 bara det funkar är det inga problem :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga: adapter vevaxel 20mm -> 1" ?

totte  
#112708 Bästa lösningen utan tvekan att få en hylsa svarvad. Kompisar som kan svarva är bra att ha!

Kilen är inte kritisk, det håller jag med om, se till dock att du vrider skivan mot kilen så den får anliggning på den kanten som driver. Och det är ju inte fel att lägga i ett mellanlägg heller om det behövs. Annars går det bra att ta en 6 mm kil, slipa ner den på smärgel till 5mm på den delen som går ner i axelspåret. Även där, den plana sidan skall vara på den sida där drivkraften kommer.

Har för mig att Momentum har kilar: http://www.momentum-industrial.com/default.asp

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).