Skogsvagn (Huggarvagnar)

För liten hydraul pump Fiat?

23 inlägg 19432 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: För liten hydraul pump Fiat?

halvproffs  
#112512 Under förutsättning att traktormotorn orkar med pumpen, för ju fler cc desto tyngre går det. Min Valmet 305 orkade inte med en 90cc pump.

FTG
Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Fiat 60-90  
#112549 Det beror ju inte bara på pumpens storlek utän även dimensioner på ledningar och att man inte har några konstiga strypningar eller annat som tar kraft.
kan hålla med att en 90 cc pump kan bli i största laget, beror ju på vridmomentet på motorn.
Fiaten har ju 54 hk på kraftuttaget och 210Nm i vridmoment vid 1500 varv.
På den funkar 63 cc pumpen jag har utan problem, hör inte på motorn att den får ta i.

Användarvisningsbild

Re: För liten hydraul pump Fiat?

halvproffs  
#112552 Valmet har också runt 55hk och 70cc pumpen är det inga problem med. med 90cc fick man ha 1500-1800-varv för att den skulle orka och det blev en j...a snurr på kranen, gripen slog ihop med sån kraft att motorn stannade.

Användarvisningsbild

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112605 Dom där jättepumparna ni sätter dit, de servar väl inte bara de yttre uttagen utan också 3p-lyften? Ni får inga nya problem alls?

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Fiat 60-90  
#112610 Den jag satt på min Fiat servar bara huggarvagnen. Den sitter monterad på växellådan som sätts på kraftuttaget ( upphängd i tryckstångsfästet) och har en egen 70 liters tank på kärran.
En fördel är ju att man skilt hydrauliken helt från traktorns övriga funktioner.
Bättre kylning, inga metallspån från diff eller trasiga bromsar eller föroreningar från huggarvagnen till traktorns hydraulik.
Har aldrig ens varma sommardagar kommit över 40 grader på oljan i tanken.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Pelle  
#116438 Hade samma problem på min Fiat 80-90 med för lågt hyd.flöde fast det satt stora hyd.pumpem monterad.
Största felet är att hyd.pumpen driv av kamaxeln dvs. halva motorvarvet:Om varvrärknare visar ex.2000varv är varvtalet 1000varv på hyd.pumpen.
Jag har monterat kraftutagspump till skogsvagn med vretenkran och har ett varvtal på ca:900varv
Det finns att köpa hos weimer http://www.weimer.se/shop/
Pelle

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Gäddviken  
#175745 Hade en Fiat 540 med en 23 l vid 2100 v/min tror jag , bytte till en som gav ca 50 l vid samma varv.( Orginalpumpen satte jag på en fläns och elmotor som fick driva hydraulklyven)
Lastaren blev riktigt trevlig , senare köpte jag en Patu 515 den kunde jag köra på lite förhöjd tomgång motorn orka alltid med. Men hydraularmarna blev skitsnabba o okänsliga , dvs först hände inget sen inget sen kom allt på en gång och det man hade på armarna flög nästan in i hytten

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

310  
#176763
agronome-kleptoman skrev:Byt traktor vet jag! hade en fiat 70-94 var kass fast jag kört bara 2000 timmar med han byt upp mig till en john deere 6230 2010 årsmodell han är dyr som fan men går 43 km i timmen 105 hästar pumpen ger 90 liter i minuten så det är värt pengarna


Gött att någon gör vad alla drömmer om! Livet är ju för bra för att leva en gång så får se nästa :arrow:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).