Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416135 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

magnum_4wd  
#112421
tjoolahopp skrev:Kalas bygge magnum har du fler bilder tänkte då på midjan samt hytten som du har byggt till så bra. Föresten såg jag denna på blocket när den var till salu.

Lägger in ett par ytterligare bilder på min miniskotare.

Lite mer info också:
4 stegs Converterlåda.
vikt: ca 3500-4000 kg.
OBS: Har inget midjelås eller några stödben.
Som syns på första bilden, under bakre stakarna har jag hängt på ett antal frontvikter.
Drygt 200 kg extra totalt i bak gör stor nytta vid lastning/lossning av de första/sista stockarna.

Dubbelkommandot som jag gjort är ganska enkelt men samtidigt smidigt.
Gasreglage från en åkgräsklippare och bromshandtag som är kopplat till bromspedalen.
Fram/back reglaget är också lätt åtkomligt bakifrån och midjestyrningen sker med en spak kopplat till en ledig plats på ventilpaketet.

pcrNiklas skrev:gillar den ombyggda minidumpern. ser intressant ut med starka motorer. är nog bland det bättre om man ska bygga en mindre beståndsgående maskin

En fördel med att ha en starkare motor som i denna är att jag kan köra kranens alla rörelser på tomgång och det går att köra fram i skogen med minimalt gaspådrag. Det blir behagligare om man sitter och kör några timmar.

skotare20101231.JPG

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112473 Lägger in några fler inspirations bilder på underbara byggen.


Här ett bygge på BM-Volvo 350 med 6-hjuls drift:

10051_20110101102_1.jpg

10051_20101218098_1.jpg

10051_20101218096_1.jpg

10051_20110101101_1.jpg



Denna är byggd på BM-Volvo 600 men med 650 motor & front.
Midja + vagn från brunett, hytt från IH/JD,
kran = Vreten

12232_skogarn_2_1.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112476 350n va fin, borsett det stora överhänget fram, vet du nått mer om den? det verkar som om det sitter kedjor på den bakre axeln så man undrar ju om det är en fulldriven vagn?... Men vagnen påminner om en sån där hemek 350-600 vagn... Men dom är ju stora har ha för mej... Denna ser lite mer slimmad ut....

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112482 Bakdelen på 350:an är byggd av en boggie från en väghyvel (Svedala tror
jag det var) alltså 6-hjulsdrift på ekipaget.
Hytten kan det vara från väghyveln? :o
Kranen verkar vara HIAB.
:roll:
Håller med om att vagnen påminner mycket om Hemeks....
Skulle kanske haft lite större bakdäck på traktorn det är min synpunkt och mindre överhäng fram.
Men är nog en alldelens utmärkt skogsmaskin byggd med plant golv i hytten..

Tycker det är intressant med dessa maskiner som mycket händiga typ byasmeder klurat ihop med delvis överblivna delar.
🧠 🧠 :!: :shock:
Senast redigerad av Sweden-viking sön 02 jan 2011, 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

valtra a 72  
#112484 Det verkar vara en ombyggd hemek 350 åttahjuling som är omgjord till en sexhjuling med sämre framkomlighet och bärighet som följd.I mina ögon var den bättre som orginal.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112488
valtra a 72 skrev:Det verkar vara en ombyggd hemek 350 åttahjuling som är omgjord till en sexhjuling med sämre framkomlighet och bärighet som följd.I mina ögon var den bättre som orginal.


Tror inte bärigheten är något stort problem.
Däremot tror jag den här blir mycket smidigare och mera lättstyrd än Hemeken som har rätt lång vändradie ca 9m..

Jag anser att Bm350/600 är en mkt bra och förhållandevis billig maskin för de lite större hobbybrukarna i skogen med plockhuggningar, och till lite större huggning är den perfekt.

Hemeken lastar betydligt mer och tar sig fram bättre än motsvarande traktor och skogsvagn, men den vänder du inte på en femöring.
Sen har den ju mycket nostalgikänsla.
Billigare än en motsvarande traktor & skogsvagn.
Men det är klart komforten går inte jämföra med en modern maskin, dessutom på gammalt järn får man räkna med lite mekande.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112493 magnum_4wd, du har ingen film på miniskotaren att lägga in? Väldigt intressant maskin.
Blir "kärran" vinglig när du kör i ojämn skogsterräng? Enkelaxlade brukar ju bli det.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112502 Vad säga om detta bygge då...

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112503 Lite stel i midjan kanske men annars så.....bandsats samt såghållare, vad skall man mer begära...för vi lever ju på 2000-talet.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112523 Den den där som är byggd på en dumper är inte den bara ledad i en frihetsgrad eller har man byggt till en frihetsgrad?
Svårt att se av bilderna. Kanske är jag ute och cyklar men är inte det brukar inte många minidumpers bara vara ledead i en frihetsgrad.

Den där röda såg ju groteskt ful ut! Det överhänget är inte att leka med.

Första frågan du bör ställa dig är hur stor den ska vara. Att leta reda på vagnen från någon gammal skogstraktor är ju inte så svårt men då blir det ju en väldigt stor maskin.

Drivning på vagnen kommer påverka värdet på ekipaget mycket då det blir en väldigt skillnad i framkomlighet. Om man ändå skall lägga ner tiden kanske man ska passa på att göra något bra på en gång.

Helt klart skall kylaren flyttas så överhänget kan hållas nere både för framkomlighetens och utseendets skull.
Jag såg en fabrikstillverkad skotare för några år sedan som byggde på en volvo traktor. Det finns tydligen bara ett fåtal då den aldrig blev någon framgång. Den har i alla fall ett väldigt stor överhäng. På den så har dom gjort en finnes för att hjälpa upp det hela och det är en vickbar midja. Själva traktordelen kan vickas uppåt för att höga fronten.

Att utgå ifrån en dumper är nog inte så dumt men det är ju det att den liksom är gjord för att man ska sitta bakvänd.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112534 Den röda långnosen hade ju kunnat se okej ut med en nybyggd sluttande valmetlik huv, då med kilformad oljetank närmast hytten.
Har sett någon skogsombyggd fiattraktor som haft en tank placerad så, troligtvis är det då bränsletanken.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

moonboots  
#112538 har ni set miniskotaren som kom in kl 17 34 på blocket

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Fredrik Reuter  
#112539
moonboots skrev:har ni set miniskotaren som kom in kl 17 34 på blocket

http://www.blocket.se/jonkoping/Skogsma ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#112540 Menar du den här?

http://www.blocket.se/jonkoping/Skogsma ... m?ca=4&w=3

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#112542 Admin är snabbare, ungdomen visade sin klass. "skicka" vägrade första försöket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).