Skogsvagn (Huggarvagnar)

För liten hydraul pump Fiat?

23 inlägg 19428 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För liten hydraul pump Fiat?

Arbor  
#110972 Har en skogsutrustad Fiat 70-90 91 års modell och en Mowi 300 kran. Men är missnöjd med hydraulflödet till kranen. När man använder fler funktioner går det plågsamt sakta, finns det en större pump? Eller måste man skaffa en pump till kraft uttaget? Hur har ni andra Fiat ägare gjort?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110978 Hade en äldre Fiat och till den fanns det större pump som tillbehör. Den var inte ens särskilt dyr.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110980
Skogsola skrev:Hade en äldre Fiat och till den fanns det större pump som tillbehör. Den var inte ens särskilt dyr.

Vad hade du för Fiat och vad bytte du till för pump? Har själv en Fiat (880) med extremt
dålig pumpkapacitet.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

New holland patu  
#110981 Pumpen är säkert sliten också, mowi 300 ska väl fungera med relativt lågt flöde.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110983 780 hette min Fiat. De såldes med små pumpar för spagettiodlarna behövde inte så stort flöde. Men stora pumpen fanns på handlarnas hyllor på den tiden. Bytte bort den traktorn -86 så tiden går ju.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

corvette87  
#110984 det finns två olika till 70-90 att köpa hos OE

http://www.oeparts.se/Produkter?id=1037247

vi har den större på våran 60-90 o patu kran o det funkar bra.
vid 1000rpm blir den nästan lite väl hastig o ryckig

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

agronome-kleptoman  
#111030 Byt traktor vet jag! hade en fiat 70-94 var kass fast jag kört bara 2000 timmar med han byt upp mig till en john deere 6230 2010 årsmodell han är dyr som fan men går 43 km i timmen 105 hästar pumpen ger 90 liter i minuten så det är värt pengarna

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111466 Har själv en fiat 680 med lite för dåligt oljeflöde för att kran ska fungera bra. Kanska får bli en större pump t julklapp då.. :P

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111471 Japp, det verkar ju inte vara jättestora pengar om det inte
tillkommer en massa annat.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

albin77  
#112245 hej.
Hör med reservdels firman FIFO i Jönköping. tele 036-187799 han kan nog fixa en billig pump till dig med bättre flöde.
/ Danne.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112345 Ok, har handlat lite av dom förut.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

josip  
#112367 Hur är det med dreven som driver pumpen? håller de för större pump hur som helst?
Har för mig att jag hört om problem med detta. Är inte säker på vilka modeller av fiat det gäller dock.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Fiat 60-90  
#112428 Har en 60-90, köpt en 70 liters Hydraultank, växellåda för kolvpump och monterat en 63cc Parker i denna växellåda.
Weimer har monterat pumpen åt mig med största möjliga utväxling.
Kör idag traktorn på 850 - 1000 varv vid lastning med fullt flöde.
Har en gammal Carnab/vindelbjörn 600 på kärran.

Användarvisningsbild

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112433 Hur mycket ger en 63 cc ungefär i minuten?
Har en gammal 1280 som inte direkt går i skogen men det har hänt. Men flödet är alldeles för dåligt. Trycket är bra i den, lyfter bra och så, dessutom går lyftarmarna hyggligt snabb, men den yttre hydrauliken lämnar lite att önska.

Avatar Fallback

Re: För liten hydraul pump Fiat?

Fiat 60-90  
#112508
Sibiria skrev:Hur mycket ger en 63 cc ungefär i minuten?
Har en gammal 1280 som inte direkt går i skogen men det har hänt. Men flödet är alldeles för dåligt. Trycket är bra i den, lyfter bra och så, dessutom går lyftarmarna hyggligt snabb, men den yttre hydrauliken lämnar lite att önska.


En pump på 63 cc ger vid 1000 varv/minut 63 liter/minut.
Det viktiga är ju att ha en pump med högt flöde så man kan köra traktorn på lågt varv vid lastning/lossning. Det spara ju en massa bränsle.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).