Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa beg. fyrhjuling.

28 inlägg 28546 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11216 Skolan har iförrgår köpt in en sprillans Polaris sportsman 500 efi x2 4x4

Ska bli kul att se hur den går i skogen, den är tydligen tänkt främst för dom som har svårt att köra själva(det är inte lätt om man är ovan o köra i skogen med timmerlass..)

Mitt första intryck var att den såg något plastig ut, hur funkar det med alu fälgar i skogen??

Ett tips bara, köp inge kina kopia, va du än köper så köp något känt märke och bli nöjd

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11217 Det borde ju bli sprickor i aluminiumfälgarna. Borde ju inte hålla så länge men det kanske det gör.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11218 Vet inte heller, men det är alu fälgar på den o delad bakaxel
tycker dom skulle köpt en Yamaha grizzly 700 eller honda trx680

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11219 Vet inte riktigt hur denna ser ut men det verkar ju inte vara nåt att ha i skogen eftersom den heter sportsman.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11220 om du söker på polaris sportsman 500 efi på google så ser du

Vet inte varför dom kallar sina "arbetsmaskiner" sportsman
men dom är tänka för skogsjobb iallafall så vitt jag förstår

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11222 Ang Kinamaskiner!

Hur är det med reparationer på verkstäder hos er?

En vän har nyss köpt en Kinamaskin, ser bra ut gick bra osv..
Fick dock lite problem efter någon timme vägrade den starta, CDI`n som lagt av troligtvis..
Efter lite tjat med importören skulle han få en ny maskin så det var väl ingen större fara så..

Men han passade på att ringa runt till närliggande verkstäder för att höra på reparation svaret var på samtliga.
"INGA kina-maskiner här inte"

Verkar inte vara så poppulärt..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11223 Kina maskiner är inte populära, för att börjar man röra i skräpet så kommer det troligen mer fel

Var ju en på plus som köpte en kina för 60 000 bara massa fel och återigen fel fel fel

Verkstaden ville inte röra den ens

så det finns ingen fördel me kina maskiner enligt mej

Då köper jag hellre en beg känd maskin

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11224 Man bör nog inte köpa maskinen "in box", levererat från något importföretag som bara existerar på en internetsida 100 mil bort,,,,, typ.
Detta med tanke på just service/reservdelar och garantier.
Däremot börjar det finnas gott om väletablerade firmor som slagit sig på att komplettera sitt utbud med kinamaskiner + service, så jag för min del skulle nog handla på en sådan även om det kan kosta några tusen mer.

Ibland förlorar man (som bekant), MER än man tjänar på att vara "toksnål".

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11228 Anntar att det är som att handla på biltema..

ibland håller det skitbra och ibland går det sönder direkt..

var iofs en väletablerad firma han betällde ifrån, samt att dem tar in/lagrar reservdelar men då maskinen var såppas ny ville han inte behöva skruva själv, därav han tjatade till sig en ny..

60tusen låter som man skulle få en mkt fin maskin av bra kvalitet specielt begagnat..

fast det som erbjöds från importen kanske var hiskeligt bra för den summan.. OM det hade funkat=P

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11264 Jaha så har man varit och tittat på lite fyrhjulingar...

Och blev väldigt förtjust i en Polaris Sportsman 450 -07:a.. Jag som skulle titta efter en begagnad.. :oops:

Någon som har erfarenhet av Polaris?
Har bara hört possitivt om dom på annat håll kommer jag bara på en bra ekonomisk lösning och lyckas förhandla ett vettigt blir det nog en sådan...

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#11280
Valmet830.3 skrev:Jaha så har man varit och tittat på lite fyrhjulingar...

Och blev väldigt förtjust i en Polaris Sportsman 450 -07:a.. Jag som skulle titta efter en begagnad.. :oops:

Någon som har erfarenhet av Polaris?
Har bara hört possitivt om dom på annat håll kommer jag bara på en bra ekonomisk lösning och lyckas förhandla ett vettigt blir det nog en sådan...


kollade på precis en sån innan jag köpte hondan, skulle just köpa den, men efter en provtur ändrade jag mig helt, eftersom jag hade kört hondan innan.
Honda trx 500 fe ligger på samma pris och är en mycket bättre maskin!
testa och du förstår!

Jag talar av erfarenhet eftersom jag stod med pengarna i handen och skulle handla sportsman 450! Men tänkte om efter provturen!

Polarisen känns som en leksak i jämförelse, kvalitetsmässigt är hondan mycket bättre.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11285
Robin skrev:
Valmet830.3 skrev:Jaha så har man varit och tittat på lite fyrhjulingar...

Och blev väldigt förtjust i en Polaris Sportsman 450 -07:a.. Jag som skulle titta efter en begagnad.. :oops:

Någon som har erfarenhet av Polaris?
Har bara hört possitivt om dom på annat håll kommer jag bara på en bra ekonomisk lösning och lyckas förhandla ett vettigt blir det nog en sådan...


kollade på precis en sån innan jag köpte hondan, skulle just köpa den, men efter en provtur ändrade jag mig helt, eftersom jag hade kört hondan innan.
Honda trx 500 fe ligger på samma pris och är en mycket bättre maskin!
testa och du förstår!

Jag talar av erfarenhet eftersom jag stod med pengarna i handen och skulle handla sportsman 450! Men tänkte om efter provturen!

Polarisen känns som en leksak i jämförelse, kvalitetsmässigt är hondan mycket bättre.


Intressanta kommetarer, kan du utveckla det lite mer?

Läste ett test i sista numret av en skogstidning (kommer inte ihåg vilken det var) men har för mig att Actic Cat fick bäst betyg.. Bättre än Honda bl.a.

Någon som vet vilket reportage/tidning jag menar?

   TS
Avatar Fallback

Suzuki 400

Valmet830.3  
#11286 Nu var det klart, det blev en Suzuki 450 -07:a..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).