Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52380 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#109649 Kanske montera dessa kedjesträckare på ovan sidan av profilröret. Samt att killarna uppskattade att det kunde gå att lassa ungefär 1500-2000 kg på vagnen. Dom hade provkört med 1000 kg och det var inga som helst problem.

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#109654 Och om ni nu kollar på en sak som jag fann på blocket angående boggie delen på xcat.
Då om ni jämnför boogie huset på den annons som finns på en valmet 830 skotare.
Ser ni lite propertionellt jämfört med boogie husena så är dom inte så djäkla kraftiga dom heller på 830:en.

Avatar Fallback

Re: Alstor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109676
tjoolahopp skrev:Kanske montera dessa kedjesträckare på ovan sidan av profilröret. Samt att killarna uppskattade att det kunde gå att lassa ungefär 1500-2000 kg på vagnen. Dom hade provkört med 1000 kg och det var inga som helst problem.


Fast alstorn lastar två ton och kollar du på deras lådor så verkar det som dom har kraftigare grejor.
Den där kedjan dom använder ser ut och vara i ungefär samma dimension som jag hade på mopeden för ett antal år sedan. Hamnar man i en "taskig" situation så hamnar all effekt på kanske 2-4 hjul och då gäller det att kedjan håller.
Sen har dom mindre hjul (tror jag) än Alstorn vilket också påverkar. Ytterliggare en faktor är livslängden på kedjorna. Pressar man dom så får man ju byta dom oftare.
Korsandes ett dike med lite snedlut och ett tungt lass och du får nästan all vikt på ett hjulpar. Kanske är det väl strängt att se det så.

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#109681 Jo men då är det väl bara att bygga lite kraftigare då eller hur.:)))

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#109687 Nä jag tycker att hjulen ser större ut på xcat men jag tror att ni förstår grejen att det finns en del kunnigt folk här på forumet
så att jag ser inga problem rent tekniskt att kunna lösa vissa problem. Jag har ju grund ritningar för kunna bygga en boggie.

Avatar Fallback

Re: Alstor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110085 Har Alstorn differentialer eller är dom alltid stelt kopplade?
Diffspärr?

Avatar Fallback

Re: Alstor

8wdHypro500  
#110087 Ingen onødiga greier der inte, stelt alla veger, MEN enda smidig i terrenget, på veg kan man tykka att det bryter lite

Avatar Fallback

Re: Alstor

stormorange  
#112240 Hi

The wheel bearings are displaced and so the chain can be strained.

If you have any questions that I made the .... just ask ..

Gruess Marco

www. xcat.ch

http://www.xcat.ch/index.php?option=com ... 0&Itemid=2

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#112244 Men hej gott folk vi har faktiskt besök på detta forum från Schweiz. Dom som tillverkade XCAT, kopian av alstor.

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#112246 Hi Marco howe its going with your project and machin.

Avatar Fallback

Re: Alstor

stormorange  
#112283
ATT00012.pdf


Gruess from switzerland....marco

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#112284 Very much thanks for the pics and info..Marco.....and a happy new year...

Avatar Fallback

Re: Alstor

tjoolahopp  
#112285 What drawing system did you djuse to that sketch...

Avatar Fallback

Re: Alstor

stormorange  
#112287 This is Auto CAD....

And also a happy new year....marco

Avatar Fallback

Re: Alstor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112369 Hi Marco

I have a few questions.....

What are the dimensions of the chains?
How do you take care of the lubrication of the chains?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).