Avverkning (slutavverkning)

Skördarmätning

36 inlägg 19054 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93098 Vilket var mest, skördarmätt eller VMF?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93106
Niking skrev:Några frågor!

1 Blev det några volymavdrag för vrak och röt?

2 Fick skotarn med sig alla fällda stockar från hygget?

3 Fick timmerbilarna med sig alla bitar? Misstänkta timmerstölder har jag läst om i andra trådar här på skogsforum.

4 Mätte du virkestravarnas volymer vid väg?

5 Om skördar-aggregatet skaver bort mycket bark från stocken, så korrigeras väl inte detta fullt ut vid mätstationen?
/Niklas



1. allt till ett pris

2. Ingen betydelse på vad som är averkat i detta fallet
¨
3 Vet ej

4 Omöjligt att genomföra vid störe averrkninga

5 Tror ej att det kan påverka den felprocent som var i detta fallet.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

frasse  
#93118 Nu tror jag du får förklara lite mer precis vad lrk gällde?Skördarmätningen mindre lr mer???


Tydligen små händer eftersom jag inte fattar..............

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

masterchief  
#93123 Något som kan strula är att timret mäts in som m3to och sedan omräknas till fub.
Har ju kommit fram till i en annan tråd att det inte alltid stämmer överens med verkligheten.
De lrk jag huggit i vinter har diffat under 1% och då har det blivit lite mer än mot skördarlistan.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93157
masterchief skrev:Något som kan strula är att timret mäts in som m3to och sedan omräknas till fub.
Har ju kommit fram till i en annan tråd att det inte alltid stämmer överens med verkligheten.
De lrk jag huggit i vinter har diffat under 1% och då har det blivit lite mer än mot skördarlistan.


Det blev inmätt med travmätning så det kan knappast va omräkningen som felar.
Tror att travmätningen kan va boven till att det skilljer så mycket.
10% är inte lite fel det blir en del pengar i slutändan.
Sen tror jag inte att det är möjligt att skördarmätningen kan visa 10% fel (eller kan den det?)
Vad säger skogsbolaget om en skördare mäter 10% fel det måste bli stora förluster för sågverket med alla
fel apteringar.
Hur ofta ska man som skördarförare kalibrera mät systemet?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

masterchief  
#93158 Vi får bannor om vi mäter mer än 3% fel.
Brukar kontrollmäta en gång om dagen, kalibrera gör jag bara om man märker att längd/dia kurvorna förskjuts.
Man brukar få en bra bild via dataklaven om man för in kontrollmättningarna i ett diagram.
En enstaka kontrollstam kan bli galen utan att det i sig mäter fel.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93205 Jag håller förnärvarande på att certifiera in skördaren till VMF och det är en omfattande dokumentation som skall till för att man skall "få vara med" och ta de första stegen mot skördarmätning.
Det skall skickas in minst en stam /skift och dag till VMF/SDC och dessa har krav på sig att vara korrekt mätta.
Alltsammans lagras och kontrolleras av VMF/SDC.

Det borde därför inte vara några som helst svårigheter för dig att få se hur skördaren som skördade din skog har mätt under tiden som den var hos dig.

Det du måste veta för att kunna speca vilken skördare som var hos dig är skördar ID, samt mellan vilka datum som den körde på din fastighet.

Kolla sedan hur bra den har mätt de olika kontrollstammarna.
Har skördaren haft ett mätfel borde VMF/SDC veta om detta.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Anton7477  
#93207 Min erfarenhet är att det brukar bli lite mer virke än vad som står i datorn. kan skilja 1¨-2% kanske mot verkligheten. Kan nog bero lite på skogen vart i landet man kör. Det gör ju en del på lite större poster. Brukar kontroll mäta 3 ggr per dag i slutavverkning och kalibrera när jag ser att det behövs.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Holger42  
#102227 vedelagsmätning är slumpvis utvalda träd som ska klavas med dataklave,sedan skickas in till sdc.en opartisk kontrolant ska seda komma ut och kolla så skördaföraren har klavat på rätt sätt. vid vederlagsmätning kan man ej se i klaven vad skördaren har mätt.det kan man med av föraren utvalda provträd. det systemet andvänds av många

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103962 Mäter inte agregatet hur många fub som går igenom?
Går det att dribbla bort eller?

Svaret jag fick var att det låg någon gammal lista eller att skördarn gått på annan skog eller att det var något som inte var ändrat därav att det skillde så mycket mot inmätt fick ett väldigt defust svar av skördarpiloten. efter två månader.

Annars mycket nöjd med averkningen det blev skogsmäsigt som jag ville.
Men de 10% i skillnad mot inmätt stör allt var sålt till ett fast pris fub.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

finskpinne  
#104012 Jag kan förstå att skogsägarna där i sverige är lite skeptiska mot skördarmätningen men jag vill påstå att ni(skogsägarna) inte skulle förlora på att gå över till skördarmätning i sverige också. Utöver kontrollmätning med klave så tar man stickprov på vissa partier när dom kommer in till fabrikerna och mäter varje bit för sig för att ännu en sista gång försäkra sig om att maskinföraren inte har kalibrerat fel! Även om en hyfsat bra kalibrerad maskin kan ha ett kast på +/- 2% så anser jag att detta inte är något negativt för skogsägaren om man jämför med dagens mätmetoder som skogägaren inte kan kontrollera eftersom virket då redan är bortkört! Som sagt så har det ju fungerat här i Finland i nästan 20 år! Och jag tror inte att ni behöver oroa er för att vissa entreprenörer skall kalibrera till fördel för någon eftersom dom inte brukar bli långlivade i branschen! Som det redan kom fram i denna tråd så brukar nog dom flesta ligga på + 1%, åtminstone oftare än - 1%!
Angående energived och liknande, t.ex. flerträdshanterat massavirke så väger vi här i Finland detta med en våg i kranspetsen på skotaren, och detta är en godkänd mätmetod enligt lag i Finland! Och enligt mig den mest exakta mätningen av flerträdshanterat virke.
Inga av dessa metoder som används här är ju 100% säkra men jag anser att dom är "minst dåliga". :wink: Åtminstone bättre än att någon står lite halventusiastiskt med en mätsticka och drar några siffror ur luften bara!!

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Skogshuggarninorr35  
#109313 Hej på er!
Även om du har en lite äldre prislista ska ju inte den totala volymen skilja gentemot en aktuell lista, eller?
Tall och gran brukar sällan diffa men det är många gånger lövet som ställer till volymen.
Vi har inte varit så noga att kalibrera lövet förut eftersom du har grenar o dubbeltoppar.
Men nu de sista åren har vi kört med dataklaven på dom träd som ser bra ut och nu stämmer även lövet tämligen bra. :grin:
Men det är ju förarens engagemang som styr hur resultatet blir.
Föraren måste ju jobba åt det hållet så att du är välkommen tillbaka och kan åka hem med gott samvete på kvällen, för gör du ett dåligt arbete så sprider det sig fort.
Det är många timmars arbete för att få ett gott rykte, men det går fort att få ett dåligt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Sten Gellerstedt  
#112226 Jag har just skrivit kontrakt på en avverkningsrätt. Om totalvolymen mätt vid industri är 3% mindre volym m3fub jämfört med skördarmätningen utgår ersättning för överstigande volym beräknat på genomsnittspriset på totalvolymen. Uppstår mer än 1,5 % vrak på timmer och 2,5 % vrak på massaved ersätts överstigande volym med genomsnittspriset.
1. Är detta ett rimligt kontakt?
2. Hur hade kontraktet sett ut om det hade varit vederlagsmätning med skördaren?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Skogsrå  
#112491 1. Det finns aldrig vrak i en skog, vrak uppstår alltid i samband med avverkningen
Varför ska du överhuvudtagit stå för vraken när köparen gör detta genom felkapning eller felsortering? Massavedsvraken sorteras aldrig ur en leverans utan följer med som billig råvara till industrin.
2. Man kan skriva i vad som helst i ett kontakt, varför det är viktigt att ha god kunskap om vilka osäkerheter som finns i virkesmätning och förhandla om detta

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

plyshnalle  
#113511 Angående någon "halventuseastisk" typ med en pinne som mäte så faller det ut ett slumpvis antal kontrolltravar eller stockar beroende på om det är stockmätning eller mätning på lastbil som det handlar om. Sedan kommer det en kontollant som kollar så att det blir rätt. Med andra ord ett liknande eller bättre system som används vid kontroll av skördare. Dessutom så har skördare visat sig vid gämnförelse ha haft ett osäkrare resultat än virkesmätningen gennerellt sett enligt dom siffror som finns tillgänglig för annalys. Fast både skördare och enstaka virkesmätare har naturligtvis gjort fel ibland, det är ju bara människor det handlar om. Men skördarmätningen är inte lika exakt som en fast mätram på industri när det gäller att få exakt rätt volym under bark. Dessutom finns det en övertro på tekniken när det gäller att mäta virke, vissa skogsägarföreningar har problem både med skördarmätningen och med volymen på sina superavancerade mätramar, dom stämmer helt enkelt inte. I enstaka fall har skördarmätningen felat så mycket som över 100%!!!! Till markägarens favör dock. En annan fråga är hur det går med klassningen av fint virke, som klass 1 i tall. Skördarmätningen förutsätter att allt säljs som lrk. Ett annat problem med bönder som mäter sina travar är att dom inte klarar att räkna ut volymen.Det gör inte södras inspektorer heller... Och när det gäller kranvågar, hur hanteras snö och is på stammarna om skotningen ligger lite efter??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).