Uppvärmning

Få mer värme ur kaminen?

24 inlägg 60634 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få mer värme ur kaminen?

dsb  
#111981 Köpte hus för 2½ år sen.
Huset är fabriksbyggt från 1992 på 150kvadrat i 1½ plan. Det var uppvärmt med luftburen direkt-el när vi flyttade in.

Förra hösten skaffade jag en luft-luft värmepump som har halverat uppvärmingskostnaden och klarar hela huset själv även när det är -20 ute (visseligen är det ju inte samma temperatur i alla rum).

Men i huset finns också en Handöl 9 ved-kamin. Det står 80% verkningsgrad i broshyren från 1992. Men hur dom har mätt fram det fattar jag inte. Ved är ju gratis så man vill ju gärna använda det så mycket som det går.
Kaminen är ju helt värdelös, förbrännings utrymmet är 50x60x50cm stort. Den enda stenen som finns är som dekoration runt nederkanten.

Kan elda i 3 timmar innan temperaturen stiger 2 grader i vardagsrummet där den står.

Tanken är ju att byta ut den, men var sak tar sin tid (och pengar). Och detta är inte högst på listan. Men under tiden har jag försökt olika saker för att göra så gott det går med denna.

Första jag gjorde var att dra in förbränningsluften uteifrån i stället för att ta det direkt från rummet. Huset har FTX ventilation och skall vara helt tätt.

Sen provade jag att montera fläktar i bakkant där det finns möjlighet att köpa till en orginal fläkt. Blir väll lite bättre effekt när man tvingar igenom mer luft i bakkanten.

Senaste jag har gjort är att dra ett 160rör från värme gallrena på sidan till husets ventilations central (där el-uppvärmingen förr var). Detta sprider värmen i huset mycket jämnare än innan. Förut var det 25 grader i vardagsrummet efter en hel kvälls eldande, men i hallen 2 meter från kaminen var det fortfarande 21 grader. Nu kommer värmen ut i alla rummen på nedervåningen.

Men problemet att få kw från kaminen kvarstår. Jag eldar upp en skottkärra med blandved på 2 dagar. 12-14 timmars totalt eldande. En timme efter det sista brinner upp är hela kaminen kall igen.

Har funderat på att ta bort mer av isoleringen runt skorstenen i vardagsrummet innan den går upp igenom taket? Nu är det ju isolerat direkt över värmegallrena? Jag förstår inte riktigt varför?
Eller om man skulle kunna svetsa på mer plåtar utanpå/innuti övre delen av kaminen för att får mer nytta av den varma luften som bara går direkt upp i skorstenen?

Någon som har tips eller ideer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Skogshuggarn  
#112059 Hur reglerar du insats/tilluft på kaminen (se spjäll),,,,
Nog kan man ha bra verkningsgrad, men det är ju, som sagt, värdelöst om mesta värmen åker ut genom skorstenen.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

axwell  
#112067 Dessvärre är ju originaluppvärmningen ingen höjdare, men det har du ju delvis åtgärdat.
Förbränningstilluften utifrån propageras det för från ventilationsfirmor, men det försämrar verkningsgraden, och ökar miljöutsläppen.
När du har FTX så skall du ha ett litet undertryck i huset så att den fuktiga inneluften inte vill ta sig ut genom ytterväggen och orsaka daggutfällning i väggens isolering.
Prova att elda med yttre tilluft stängd, använd den förvärmda inneluften.
Skorsten är isolerad av flera skäl, det som man inte alltid tänker på är att draget förbättras om själva rökröret inte kyls av cirkulerande luft. Bortsett från bandfaran så ökar risken för att frätande syror och tjära kondenseras i rökröret om det inte får bli tillräckligt varmt.
Kall förbränningsluft gör saken "sju resor värre". Det är väldigt svårt att få kall luft att röra sig uppåt, därför brukar man få dåligt drag när man tvångsstyr med kall förbränningsluft.

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112085 Har du prövat att sätta dit en rökgastermometer? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147893131 Om rökgastemperaturen överstiger ca 250 grader, så innebär det att du eldar mer för kråkorna än för dig själv...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

ulfgustav  
#112088 Har sett reklam för något som jag tror kallas värmespararen, en mellandel som sätts mellan kammin ock skorsten, fungerar som en konvektor och sänker rökgastemperaturen. Kan det vara nåt?

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

dsb  
#112106
Skogshuggarn skrev:Hur reglerar du insats/tilluft på kaminen (se spjäll),,,,
Nog kan man ha bra verkningsgrad, men det är ju, som sagt, värdelöst om mesta värmen åker ut genom skorstenen.


Jo det finns ett spjäll för inluften, men det tätar inget vidare för man ser ingen större skillnad på elden även om man har det helt stängt. Jag kör med det helt öppet, inröret är 68mm och en halvmeter långt. Sen går jag upp på 100rör under huset ca 3,5 meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

dsb  
#112108
axwell skrev:Dessvärre är ju originaluppvärmningen ingen höjdare, men det har du ju delvis åtgärdat.
Förbränningstilluften utifrån propageras det för från ventilationsfirmor, men det försämrar verkningsgraden, och ökar miljöutsläppen.
När du har FTX så skall du ha ett litet undertryck i huset så att den fuktiga inneluften inte vill ta sig ut genom ytterväggen och orsaka daggutfällning i väggens isolering.
Prova att elda med yttre tilluft stängd, använd den förvärmda inneluften.
Skorsten är isolerad av flera skäl, det som man inte alltid tänker på är att draget förbättras om själva rökröret inte kyls av cirkulerande luft. Bortsett från bandfaran så ökar risken för att frätande syror och tjära kondenseras i rökröret om det inte får bli tillräckligt varmt.
Kall förbränningsluft gör saken "sju resor värre". Det är väldigt svårt att få kall luft att röra sig uppåt, därför brukar man få dåligt drag när man tvångsstyr med kall förbränningsluft.


Orginal värmen har jag tagit bort värmespiralerna helt för att få bättre flöde från fläkten.
Förbränningsluften värms delvis upp innan då den går i kanaler i baksidan och ovankant av kaminen innan den släpps in i övre framkant av kaminen. Om jag använder inomhus luften så måste det ju komma in mer uteluft i huset i stället, som också behöver värmas upp? Luftfuktigheten ligger på 19% nu så några fuktskador är jag inte rädd för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

dsb  
#112110
Niking skrev:Har du prövat att sätta dit en rökgastermometer? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147893131 Om rökgastemperaturen överstiger ca 250 grader, så innebär det att du eldar mer för kråkorna än för dig själv...
/Niklas


Nej det har jag inte provat, känner inte så mycket för att borra ett hål i skorstenen? Får man gänga upp det sen och sätta in skruv i det i så fall.
Förra året när jag skottade taket mätte jag för skoj skull röken när den kommer ut, var drygt 280grader ovanför skorstenen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

dsb  
#112112
ulfgustav skrev:Har sett reklam för något som jag tror kallas värmespararen, en mellandel som sätts mellan kammin ock skorsten, fungerar som en konvektor och sänker rökgastemperaturen. Kan det vara nåt?


Jo jag har sett dom på blocket, den jag såg bestog av massa mindre rör innuti skorstens röret. Tror inte sotaren blir specielt glad på den? Inte sambon heller för den delen :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Skogshuggarn  
#112158 Att en braskamin ligger högre i rökgastemp än en moderna villapanna får man nog
räkna med, men 280 grader ut från skorstenen verkar väldigt högt.
Dock inte otroligt, med tanke på hur du beskriver funktionen hos tilluftsspjället
som inte alls verkar kunna strypa luftgenomströmmning/förbränning i kaminen.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

Tosca  
#112166 På kakelugnar reglerar man draget med ett frånluftspjäll. Detta stänger man tills det nästan börjar ryka in, sedan öppnar man det lite. på det sättet får elden alltid tillräckligt med luft och man undviker tjärbildning som risken ökar för om man stryper tilluften för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112177 Jag har också en insatskamin, Brime Brasan (bäst i test 1980!), som tar tilluften från innomhusluften. Är inte nöjd med dess funktion, den ska avge 6-9 kW/timme men den suger 10-15 m3 luft per timme också. Upplever att det nästan blir ett drag i huset om det är riktigt kallt ute, -20 grader, den första halvtimmen sjunker inomhustempen med någon grad för att sedan gå upp. Som tur är finns en tegelmur runt kamin och skorsten som värms upp och den magasinerar värmen under 10-12 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112178 Jag funderar på att dra ett spirorör för tilluft utifrån. Ser att ni diskuterat detta i tråden och Axwell är skeptisk. Vad tycker ni andra, är det bra eller dåligt?
axwell skrev:Förbränningstilluften utifrån propageras det för från ventilationsfirmor, men det försämrar verkningsgraden, och ökar miljöutsläppen.

Klart att verkningsgraden kan försämras något om man tar tilluften utifrån. Dock känns det inte kul att skicka ut den eluppvärmda innomhusluften genom skorsten.
axwell skrev:Kall förbränningsluft gör saken "sju resor värre". Det är väldigt svårt att få kall luft att röra sig uppåt, därför brukar man få dåligt drag när man tvångsstyr med kall förbränningsluft.

Blir verkligen röken så kall att den inte vill röra sig uppåt? Jag trodde att då man väl fått fart på elden så fungerar det lika bra som om man tar varm tilluft. Om det nu är så, så kan man väl köra på varm tilluft tills elden tagit sig och röken drar ut sedan växlar man tilluften till att ta den utifrån.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

axwell  
#112185
dsb skrev:Förbränningsluften värms delvis upp innan då den går i kanaler i baksidan och ovankant av kaminen innan den släpps in i övre framkant av kaminen. Om jag använder inomhus luften så måste det ju komma in mer uteluft i huset i stället, som också behöver värmas upp? Luftfuktigheten ligger på 19% nu så några fuktskador är jag inte rädd för.


Jag tror dig när du säger att det inte syns någon större skillnad på elden om förbränningstillluften är öppen eller stängd.
Kall luft vill inte röra sig uppåt, systemet fungerar bara sommartid, dvs då du sällan eldar. Det kan tom vara så att vintertid vid vissa väderförhållanden skickar du ut tempererad luft bakvägen. Sätt en termometer/tempgivare med min/max vid intaget under huset, helst en trådlös så att du kan läsa av hur den beter sig i olika situationer.

Fenomenet med kall-/varmluft är till för att lösas tyckte kamintillverkaren Oscar (eller var det Hugo?). Man konstruerade en dubbelväggig skorsten, i mitten gick rökgaserna uppåt, ovan nock togs förbränningsluften som var kall in i den yttre, den ville ju neråt,blev mindre kall, perfekt förbränning, konstruktören slog sig för bröstet.
Blev ingen succé, rökröret frättes sönder, rökgaser blandades in i luften som gick nedåt.

Man får tyvärr ta nackdelen med att det går åt redan varm inomhusluft under eldningsfasen.

19 % är riktigt lågt, under det som rekommenderas, kan du lita på instrumentet? Men trots det väldigt drypande fuktigt jämfört med luften ute vid tex -10 grader. "19" står för hur mycket fukt luften kan bära vid din rumstemperatur, dvs relativ luftfuktighet.

Det fanns sämre kaminer än Handöl 9 även om en del var dekorerade med lite täljsten, så lite att det var meningslöst. En riktig täljstensugn på ett förstärkande fundament skulle självklart vara bättre, men de tar oförskämt bra betalt för dem.

Rökgastemperatur 280 grader i toppen, låter som överhettad vattenånga,vågar du rådfråga sotar´n(jag antar att du har torr, finkluven ved)?

Där rökgaserna lämnar min kamin har jag en sotlucka som jag vid någon sommareldning förtänt i med tidningspapper, tydligen slocknade pappret för nästa vår låg det kvar utan att ha tagit eld trots att det låg mitt i "farleden".

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112259
dsb skrev:
Niking skrev:Har du prövat att sätta dit en rökgastermometer? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147893131 Om rökgastemperaturen överstiger ca 250 grader, så innebär det att du eldar mer för kråkorna än för dig själv...
/Niklas


Nej det har jag inte provat, känner inte så mycket för att borra ett hål i skorstenen? Får man gänga upp det sen och sätta in skruv i det i så fall.
Förra året när jag skottade taket mätte jag för skoj skull röken när den kommer ut, var drygt 280grader ovanför skorstenen.


Du borrar ett hål i lämplig storlek just ovanför kaminen, alltså i själva rökgasgången. Sedan sätter du rökgastermometern i detta hål... 280 grader vid skorstenens topp låter onekligen som om du eldar för kråkorna. :wink:

Om nu reglering av tilluften fungerar så dåligt, så är det kanske en idé att fixa ett spjäll för frånluften?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).