Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fram- , bakmont. plog?

34 inlägg 26829 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fram- , bakmont. plog?

BertilR  
#111743 Om man har en MF35 eller 135 (eller annat)?

Vad är att föredra:

    * Frammonterad plog?
    * Bakmonterad plog, som man kör framåt?
    * Bakmonterad plog, som man backar?

Har någon en ide om detta - för och nackdelar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

matte57128  
#111745 Hej och God Fortsättning!
Är bara tvungen att skriva om min ploguppsättning, ny för i år: Jag har ett Vreten frontblad och ett bakvänt schaktblad bak - den bästa uppsättningen jag kört med hittills! Särskilt när man som jag har ett par parkeringsplatser att ploga, men funkar även kanon på hemmaplan, man kan lätt finlira genom att skjuta undan snöhögarna "på backen" och göra grovjobbet med fullt spett framåt. Båda bladen är "gammalt skräp" inköpt för sammanlagt 9000kr.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

BertilR  
#111750 Hej "matte57128"!
Detta låter bekvämt och bra, framför allt praktiskt. Skall man ploga p-platser eller på annat vis hjälpa till med lite större snöröjnings projekt, låter det som en bra investering, båda avs. möjligheter och effektivitet.

Själv har jag eg. bara 300 meter väg till mitt trop som behöver plogas, men det behöver göras det med. Ganska rak väg, i kanten mellan skogen och en äng, så den kan blås igen ordentligt. Det är inte heller problem med några backar.

Vad skulle du föredra om du bara hade ett val betr. placering av plog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

Bullarn  
#111751 Tjenare

Har kört med fransgårds blad bak länge men förra året köpte vi ett vreten frontblad och det funkar mkt bättre :grin:
istället för att dra ner åt diket så drar frontbladet inåt vägen å man kör där det är snöröjt å de underlättar och man ser dikeskanten bättre.
Att köra med ett bakblad och backa tror ja inte mkt på i längden, de spricker mkt lättare och du blir skev i nacken om du inte har dubbelkommando. Men det beror ju också på hur mkt du har å röja, ett bakblad blir ju billigare.

God fortsättnig :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111756 För länge sen körde jag en gammal David Brown 880 med bakvänt blad som man fick backa med, det funkade
faktiskt rätt så bra om man hade rätt taktik redan från början av vintern, nämligen att knuffa riktigt långt bort
ut på en äng så man inte murade in sig i snön mot vårkanten.
Traktorns värde ca 10000:- bladet var nog gratis.
Det mesta beror nog på vilken budget man har och hur stor gård man tänker ploga.
Numer kör jag helst med slunga.

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

matte57128  
#111757 Ja, var man tvungen att välja, så är det definitivt frontblad som gäller. Som Bullarn skriver så är det bra mycket lättare att med frontblad köra där det redan är snöröjt, så att säga. Och jag vill förtydliga att mitt bakblad bara är ett komplement till frontbladet, används bara för att komma åt det som är svårt med frontbladet, samt för att fördubbla kapaciteten på stora öppna ytor (parkeringar).
Ett bra exempel på frontbladets överlägsenhet är blötsnö i större mängd, med bakblad tenderar det att packas snö mellan bladet och traktorns bakhjul ända tills det lyfter bladet, snön vill alltså inte alltid "glida av" bladet. Detta med "rättvänt" bakblad, alltså. Med frontblad har jag aldrig haft liknande problem, vill inte snön glida åt sidan, så är det bara att elda på med traktorn så kommer snön att ge upp förr eller senare i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

gonzzos  
#112008 MF 35 eller 135 funkar nog bäst med ett svängbart bak blad, klart det är att föredra ett rejält front blad men inte på en så pass liten traktor. har plogat med en mf35 för många års sedan å då med bakblad det funkar okej.nu kör jag med case maxum med lastare och svängbart bakblad,bättre men dyrare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

Bullarn  
#112029 Jag kör med en 350 boxer med frontblad å de funkar fint :grin:
E inte 165:an ungefär lika stor, eller e ja helt åt h...vete fel?

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

Bullarn  
#112191 Oj he...ete ja tänkte på fel traktor :oops:
135:an e ju något mindre å då blir de kanske svårt med frontblad :???:

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

Ivarsson135  
#112506 Vi har en 135 med ett svängbart bakblad och kedjor att skotta med. det fungerar bra. Att backa med det är inga problem (backar mer än vad jag kör framåt).

Att köra med ett frontblad på 135:an borde fungera om det går med boxern. Har för mig att 135:an och volvo bm 430 är på ungefär lika många hästkrafter.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#113056 Hoppar in i den här tråden och hoppas någon kunnig har tid för lite nybörjarfrågor.
Har en kinatraktor av märket silverstone och är lite fundersam över hur jag ska gå tillväga med snöröjning av enklare art med denna traktor. Den har 45 hk, 4WD och funkar fint till medel tunga jobb.
Nu till min fråga, jag är helt okunnig gällande snöblad och olika alternativ så är det någon som kan tipsa vad som
kan vara lämpligt att använda till min traktor, jag har en trima lastare, minns inte modell (kanske 790 eller nåt sånt) men jag kan lyfta ca 800 kg max och det fungerar inget vidare så jag använder inte lastaren så mycket till tyngre jobb. Kan jag ha ett snöblad av enklare modell som jag kan sätta direkt på lastaren? Är det ett alternativ med en snöslunga bak eller ett schaktblad? :?:

Supertacksam för tips!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

totte  
#113061 Välkommen! Vad är det du skall röja, gårdsplan bara, nån lite längre vägsträcka eller? Och hur mycket snö brukar du ha där du bor, var det nu är? Med lite mer info om det så bör traktorfolket här kunna svara lite bättre.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

ce conny  
#113063 snö slunga är nog best så drivar det inte i stora kantar som lämnar på sidorna med saktblad det går lättast att använda också

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#113066
totte skrev:Välkommen! Vad är det du skall röja, gårdsplan bara, nån lite längre vägsträcka eller? Och hur mycket snö brukar du ha där du bor, var det nu är? Med lite mer info om det så bör traktorfolket här kunna svara lite bättre.


Tack! Trevligt med nyupptäckta forum... :smile:
Bor i Stockholm och just nu är det ju extremt med snö...
Den "stora" snöröjningen sköts med stor traktor o plog så jag ska mest kunna hjälpa till o röja undan snö från "gångvägar" som är ca 2 m breda (behöver inte bli helt rent från snö men i alla fall underlätta så man tar sig fram) och liknande mindre kortare sträckor och delar av gårdsplan etc... Just nu har vi väl en 50-60 cm snö...
Men visst hade det varit bra om jag kunnat göra längre sträckor ex vår infartsväg på ca 200 m med min traktor också så övriga i familjen fick lite avlastning från det mer omfattande jobbet med stora traktorn men jag vet inte om det fungerar med min traktor kapacitet?
Snöblad o slunga verkar va rätt dyrt, någon som har tips på modell som skulle passa min kina?
Senast redigerad av stallverksamhet tor 06 jan 2011, 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#113067
ce conny skrev:snö slunga är nog best så drivar det inte i stora kantar som lämnar på sidorna med saktblad det går lättast att använda också


Tips på märke/modell? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).