Traktorn i skogen

Bukplåt till Valmet 705

11 inlägg 8096 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bukplåt till Valmet 705

Pettersson  
#110823 Hallå på er !

Är det någon här som har en ritning på hur en bukpåt till en Valmet 705 ser ut. Har ringt runt till några firmor som tillverkar bukplåtar till Valtra och vill beställa en, men dom har bara ritningar till dom senaste modellerna!


Tack på förhand!



Mvh
Marcus



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bukplåt till Valmet 705

HÅkan N  
#110832
Pettersson skrev:Hallå på er !

Är det någon här som har en ritning på hur en bukpåt till en Valmet 705 ser ut. Har ringt runt till några firmor som tillverkar bukplåtar till Valtra och vill beställa en, men dom har bara ritningar till dom senaste modellerna!


Tack på förhand!



Mvh
Marcus


Har du kollat med Ölmstads smide AB i Gränna www.olmstadsmide.se ? :P

Dom från valtra 6000 serier måste passa. Lastarfästen och plogfästen går att skifta :wink:

Avatar Fallback

Re: Bukplåt till Valmet 705

Pettersson  
#110918 Hej igen!

Ölmstad smide var dom första jag ringde till, dom hade inte underlagen för att kunna göra en, blir tvungen till att skicka upp traktorn då!

Mvh
Marcus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt till Valmet 705

Lucke  
#111699 Hittar du en ritning så är jag också intresserad! Jag har en 605'a och det borde väl vara samma mått?!

Mvh Lucke

Avatar Fallback

Re: Bukplåt till Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111749 Om bukplåten täcker motorn oxå så är det inte samma då 605an är 3 pipig o 705an är 4 pipig.
Bukplåt har jag men ingen ritning då jag smidde ihop min på måfå efterhand

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt till Valmet 705

Lucke  
#111891 Tog en titt i handboken...

Axelavståndet är 2290mm på 605'an och 2315mm på 705'an. 805'an har 2300 i axelavstånd så den är mitt emellan, konstigt...

Avatar Fallback

Re: Bukplåt till Valmet 705

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111900 Ta traktorn och åk till närmaste smidesverkstad och låt dem mäta upp hur den ska se ut. Borde inte vara speciellt avancerat. Kolla gula sidorna eller eniro så hittar du säkert nån i din närhet. Lycka till:-)

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt till Valmet 705

Lucke  
#111902 Jodå, det går väl att yxa till en bukplåt för hand, men en ritning hade varit finemang då jag har kontakter med ett företag som har en NC-styrd laser-skärmaskin av större modell. Bara att ta en kopp kaffe medans bukplåt och fästöron fabriceras utan att man behöver röra en fena, mycket smidigt!

Avatar Fallback

Re: Bukplåt till Valmet 705

Paul  
#111911 Jag vet inte om man ska länka till andra forum? Nån moderator får väl ta bort inlägget isåfall.

Så här gjorde jag iallafall när jag gjorde en bukplåt till min Same Laser 100.

Trots att jag var noga när jag gjorde mallen så fick jag finjustera vid monteringen, men det gick ganska smidigt.

Är det nått du undrar över så bara fråga på!

Palle

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt till Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111913 Mkt stiligt Palle, fint med tillgång till såna maskiner. Nu vill jag se vedbodsmodellen, någon?

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt till Valmet 705

Lucke  
#111969
Paul skrev:Jag vet inte om man ska länka till andra forum? Nån moderator får väl ta bort inlägget isåfall.

Så här gjorde jag iallafall när jag gjorde en bukplåt till min Same Laser 100.

Trots att jag var noga när jag gjorde mallen så fick jag finjustera vid monteringen, men det gick ganska smidigt.

Är det nått du undrar över så bara fråga på!

Palle


Supersnyggt! 8)

Jag inbillar mig att det är enklare att bygga en bukplåt till Valmet x05 serien då dessa är förhållandevis släta på undersidan och förmodligen går det att ha samma form på både höger och vänster sida. Med tillgång till NC-maskiner så är det ju konstruktion och uppmätning som tar längst tid...
Jag har gjort ett par skydd över de känsligaste partierna redan, det är en plåtlåda på högersidan som skyddar växelreglagen och en på vänstersidan som skyddar sugsilen till hydraulen och växellådsfiltret. Så i princip är det väl pluggar till olja och diesel som är det känsligaste undertill just nu för uppstickande stenar. Fast en plåt som håller hela traktorns tyngd är ju modellen för en Smålänning, vi är ju sten-rika så att säga... :grin:

Mvh Lucke

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).