Traktorer och processorer

Traktorprocessor vs liten skördare

19 inlägg 15170 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorprocessor vs liten skördare

Bullarn  
#111469 Tjenare!

Funderar lite på en hypro 755 med fällgrip (beg) eller en mindre sködare, tex valmet 701. dom kostar ju ungefär lika mkt, men hur är det med kapacitet, hur mkt snabbare går sködaren? hur är hållbarheten på båda? och reservdelar?

Tacksam för svar :smile:
/Bullarn



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Bullarn  
#111838 Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111844 klart skördaren är bäst!!! Men förmodligen dyrast, framför allt va gäller res delar....

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111854 jag hade nog satsat på Hypron... lite mer allsidig, kan både köra gallring och även lite slutavverkning. Även lättare att underhålla och lite mindre som kan krångla och mer lätt mekat.

Skördaren i den storleken är ju bra om det är första och kanske andra gallring dock behöver man ju köra hyfsat mycket för att det ska löna sig lite. Den är även lite mer begränsad och Elektroniken tål inte riktigt att stå oanvänd.

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Skogstomte  
#111878 Räkna efter en gång till. Har en processor, kanske inte så dyr i drift i rena pengar, men det är en del underhåll, främst slangbyten i förebyggande och slangbrott ute i verkligheten. Nån sprucken drivhjulsmotor och lite sånt. Börjar bli rätt less på att lägga min fritid på att skruva i minusgrader, man får många tusen kubik körda för priset av en processor + passande traktor + tid + reservdelar. Dessutom är det sällan riktig dator i en processor - våran har endast längdmätning - aptering blir bristfällig med ögonmått på diameter om man inte kör ren massaved förstås...

Gammal skördare ska vi inte tala om, ett par nära bekanta har en, de har inte ens fått ihop till inköp + reparationer om de så bjuder sig själva på både arbetstid och skotning...
Klart skördaren är snabbare - om den funkar... Precis som "970D" säger så gillar de inte att stå stilla.

Tycker det är bättre att vara effektiv i att hålla rågångar, vägar mm i ordning så kan man hyra in - min favorit i gallring är Rottne 200X / H8. Sedan kan man skota själv tycker jag, enklare grejor att hålla i ordning och det är ju skotaren som förstör...

Ledsen om jag förstör glädjen lite, tyckte också det var kul i början med egen processor.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111924 Efter ha läst lite trådar om oskyldiga datorras(40000) å annat som pumpar, drivmotorer mm så tror jag mer på lite mindre avancerad teknik i en typ Hypro

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

sveje  
#112072 Så lite elektronik som möjlligt för min del. Mekaniska fel är lättare att se, förstå och reparera.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112089 Jag är av den åsikten att jobb som kräver maskiner i skogen görs bäst av en entreprenör.
Mycket virke blir avverkat/framkört för 100k, det är väl vad ett mediokert traktorekipage kostar.
Jag planterar, röjer och håller efter vägar, rågångar och diken.
Det är åtgärder som inte kräver stora investeringar.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Bullarn  
#112189 Ok de får bli å fundera ett tag till. :???: Fördelen med egen maskin som ja ser de e ju att man kan göra som man vill lite mer, ta något litet område här å där. Å sen har vi rätt så brant teräng här så de e många områden som man inte kommer åt med en maskin å då e de inte fel å kunna vinscha. Vi har ca 450-500 ha (varav 200 e vårat) som vi sköter skogen på å de börjar bli jä....gt tungt med motorsåg :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Nicke Nyfiken  
#112207
Röjkvist skrev:Jag är av den åsikten att jobb som kräver maskiner i skogen görs bäst av en entreprenör.
Mycket virke blir avverkat/framkört för 100k, det är väl vad ett mediokert traktorekipage kostar.
Jag planterar, röjer och håller efter vägar, rågångar och diken.
Det är åtgärder som inte kräver stora investeringar.


Det är klart att det kostar en del att köpa eget ekipage och har man inte tiden att lägga i skogen så är det klart att man skall låta bli att köpa.Om det nu är så att man har tiden och intresset(vilket man borde ha om man sköter 200 ha motormanuellt) så är det ganska ofarligt att köpa tex en Hypro, det är klart att det är en rejäl investering, men oftast är andrahandsvärdet på den typen av maskin mycket högt.
Med lite tålamod så hittar du en begagnad hypro 450, hugger man första stocken manuellt så kan man köra även slutavverkning.(vilket jag egentligen tycker man skall lämna till de som har maskiner för det)
Du får virket presenterat i fina högar och riset i vägen, kan det bli bättre.
Du slipper kröka rygg och bära massved och så är det fantastiskt roligt.
Även om man bara är iväg 3-4 timmar så får man ihop en hel del.

I första och andragallring så kan man ha många trevliga timmar med en traktorprocessor och oftast får man tillbaka pengarna när man avyttrar maskinen.

Man behöver inte ha kran, fällgrip och möjlighet att köra ifrån hytten på traktorn, en enkel processor med radiostyrd vinsch och längdmätning kommer man ganska långt med i alla fall i jämförelse med motormanuell huggning.

Men visst, smaken är som baken, delad

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

novis??  
#112208
Skogstomte skrev:Räkna efter en gång till. Har en processor, kanske inte så dyr i drift i rena pengar, men det är en del underhåll, främst slangbyten i förebyggande och slangbrott ute i verkligheten. Nån sprucken drivhjulsmotor och lite sånt. Börjar bli rätt less på att lägga min fritid på att skruva i minusgrader, man får många tusen kubik körda för priset av en processor + passande traktor + tid + reservdelar. Dessutom är det sällan riktig dator i en processor - våran har endast längdmätning - aptering blir bristfällig med ögonmått på diameter om man inte kör ren massaved förstås...

Gammal skördare ska vi inte tala om, ett par nära bekanta har en, de har inte ens fått ihop till inköp + reparationer om de så bjuder sig själva på både arbetstid och skotning...
Klart skördaren är snabbare - om den funkar... Precis som "970D" säger så gillar de inte att stå stilla.

Tycker det är bättre att vara effektiv i att hålla rågångar, vägar mm i ordning så kan man hyra in - min favorit i gallring är Rottne 200X / H8. Sedan kan man skota själv tycker jag, enklare grejor att hålla i ordning och det är ju skotaren som förstör...

Ledsen om jag förstör glädjen lite, tyckte också det var kul i början med egen processor.

fan det var det smartaste jag läst på länge efter som dom som har tid att leka inte värkar behöva jobba utan ärft allt utom arbets lust så åk på sex semester i stället o lej inn en som gör arbetet istället :lol:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

novis??  
#112209
Röjkvist skrev:Jag är av den åsikten att jobb som kräver maskiner i skogen görs bäst av en entreprenör.
Mycket virke blir avverkat/framkört för 100k, det är väl vad ett mediokert traktorekipage kostar.
Jag planterar, röjer och håller efter vägar, rågångar och diken.
Det är åtgärder som inte kräver stora investeringar.

så sant så sant

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112218 rent allmänt så avskräcker då resdels priserna på allt ma gäller motorer numer... vi har tidigare funderat på att köpa en skördare så ja kan hugga ved med osv... Men det är ingen ide, det är bättre att anlita, nu har vi ju skördare som vi arbetar med så den får komma hem å göra jobbet... det som avskräcker är som sagt när det går sönder... vår midja gick på 85´.... en boggie låda ramla av i höstas, kostnad ca 20´... skulle det hända om man hade en "egen" hemma maskin, vart får man pengarna ifrån till att reparera sånna grejjer?... nä... hyr in eller skaffa en billigare modell av traktor processor, vi började med en vimek G30 som kostade 20´ å den är ganska enkel å man kommer ganska långt me den... att köpa en hypro eller nått för flera hundra tusen skull ALDRIG falla mej in!

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

stene 65  
#112239 Hej ! Vi uppgraderade oss från Hva 346 till en patu 30 och det har vi inte ångrat.Visst rent ekonomiskt är det bättre att leja ,men lejer du kan du bara konstatera "vad det så här det blev" . Livet är nu handla och ha skitkul, skulle du inte trivas med vad du nu än köper går allt att sälja :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor vs liten skördare

Bullarn  
#112303
stene 65 skrev:Hej ! Vi uppgraderade oss från Hva 346 till en patu 30 och det har vi inte ångrat.Visst rent ekonomiskt är det bättre att leja ,men lejer du kan du bara konstatera "vad det så här det blev" . Livet är nu handla och ha skitkul, skulle du inte trivas med vad du nu än köper går allt att sälja :grin:


Jo det var så ja hade tänkt mej också.
Ja har kört en del skotare, (ponsse wisent) så ja vet hur det ser efter...
De e ju mest gallring ja tänker på.
Men att leja en entreprnör för att gallra en slänt där ändå 70% får fällas manuellt å en del får vinschas låter inte heller så lönsamt. Och såna bestånd har vi gott om. Det går att gallra manuellt också, att det är tungt spelar ingen roll men de tar sån j...la tid. Så bara man fick upp farten så skulle det göra gott. Men det kanske e bättre att satsa på en stegmatare? Den blir ju lite billigare å lättare att reparera, vad ja har förstått.

Gott nytt år!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).