Bioenergi

Kalkyl för vedpris

32 inlägg 21858 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kalkyl för vedpris

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108466 Såg i nån tråd att man ska ta minst 500kr/kubik stjälpt mått för björk samt en diskussion om andelen svart ved som produceras. Själv tar jag 250 kr/kubik stjälpt mått för blandved plus moms vilket ger 330 ink moms. Tyvärr har det råkat bli något slags vedertaget enhetspris, så i dagens läge gäller det rå ved i 45 cm längd såväl som torr 30 cm ved. Detta är ju naturligtvis förkastligt och jag ska styra upp det till nästa år, dock den råa 45 cm tänkte jag fortsätta ta 250+moms för. Blandved för mig är ca 20-30% björk, resten asp och barr, även stamtorrt.

Den enda kalkylen jag egentligen gjort på det är att om 1 fub motsvarar 2-2,5 kubik stjälpt mått så är det minst 200kr/fub upp på att sopa igenom det i vedmaskinen om man antar att ett ca pris på massaved är 300 kr/fub.

Hur räknar ni andra som säljer ved, både professionellt och som bisyssla? Hur många kr/kubiken går åt till avskrivning av maskiner, ström/diesel och arbete?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

New holland patu  
#108519 Hahaha jag trodde inte att det fanns vedhandlare som betalade moms?

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108522 jag kör priset 375 för blandved, å 420 för björken.... avsett längd... Men börjar klura på om ja ska höjja priset på "kort" spisved eftersom den tar längre tid att göra... Priserna är MED moms å MED kvitto! Skulle vägra sälja på annat vis!
Trots dessa priser så är ja relatift billig här omkring....

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

marcus_ford 3600  
#108528 jag kör 300 för blandved själpt och 500 björk... :smile:

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108552 Marcus och Nutte, har ni några bakomliggande kalkyler som gjort att ni kommit fram till dessa priser, eller nöjer ni er, liksom jag, att det blir några hundringar till per fub?
Jag säljer bara blandved, jag har för lite björk på skogen för att sälja ren björkved. Den lilla björk jag har höjer värdet på övrig ved, eftersom jag då kan sälja asp och gran ihop med 20-30% björk och kalla det för blandved med gott samvete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

f-se.se  
#108591 280+m för blandved upp till 30 cm längd & 360 + m för björk + 40 kr + m / kubik i frakt.

skulle villja ta 320 + m för bland minst men då köper svensson hellre av nisse som säljer svart, och ska veden betala sig så skulle ja vilja ha 500 + m för blandved men det kommer ingen att betala än på några år pga alla svarthandlare.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108594 ja har lagt mej nån kr under "dom andra" för att slippa skämmas bara... Ingen direkt uträkning då dettta mest är för att procenta på inkomsterna lite på vårkanten när det är tjällossning osv

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

marcus_ford 3600  
#108653
JF skrev:Marcus och Nutte, har ni några bakomliggande kalkyler som gjort att ni kommit fram till dessa priser, eller nöjer ni er, liksom jag, att det blir några hundringar till per fub?
Jag säljer bara blandved, jag har för lite björk på skogen för att sälja ren björkved. Den lilla björk jag har höjer värdet på övrig ved, eftersom jag då kan sälja asp och gran ihop med 20-30% björk och kalla det för blandved med gott samvete.

ne jag går lite efter vad andra tar... får cirka 15 m3 björk och 5 blandved gratis :smile: och så köper jag in 20 m3 björk till :smile: och det är billigt me dom priserna hemma :smile: för mej räker det fall det bara blir nån hundrig över för jag ha det som "hobby" efter skolan, men det är i 3 meters längder så klyva för jag göra med all ved

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

s-k-o-g  
#111817 När det gäller kalkyler så bör man göra en för varje enskilt fall av vedhandlare för att den ska bli rättvisande och fungerande i och med att det är så många faktorer som avgör utfallet. Det beror ju lite på hur mycket man tänkt sälja, vilka kostnader man har och så naturligtvis om det ska vara en heltidsinkomst eller ett extraknäck. Utöver det lär man ju också ta hänsyn till vad kunderna är beredda att betala och vilket pris konkurrenterna ligger på. Den sistnämnda är lite knepig för om ingen räknar och många "skjuter från höften" när dem sätter pris så blir det en prisbild som inte håller i längden..

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

Initium  
#111839 Kan nogon forklare en ukunnig norrbagge hva ordet " själpt " betyder ?

Ser også dere bruker begrepet " travat " som også lyder grekisk :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl för vedpris

Skogshuggarn  
#111840 2 "blocketannonser" som i bild förklarar skillnaden mellan "travat" och "stjälpt",,,,,

Stjälpt:

http://www.blocket.se/alvsborg/Torr_ved ... a=1_11&w=3

Travat:

http://www.blocket.se/landskrona/Bjorkv ... a=1_11&w=3

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

Initium  
#111841 Ahh -stjälpt = løsved
- travat = stablet

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111842 travat - staplat fint som i vedboden, en ordnad hög med alla bitar åt samma håll.
stjälpt - som som någon tagit alla bitar och kastat de huller om buller i en stor hög.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112593
s-k-o-g skrev:När det gäller kalkyler så bör man göra en för varje enskilt fall av vedhandlare för att den ska bli rättvisande och fungerande i och med att det är så många faktorer som avgör utfallet. Det beror ju lite på hur mycket man tänkt sälja, vilka kostnader man har och så naturligtvis om det ska vara en heltidsinkomst eller ett extraknäck. Utöver det lär man ju också ta hänsyn till vad kunderna är beredda att betala och vilket pris konkurrenterna ligger på. Den sistnämnda är lite knepig för om ingen räknar och många "skjuter från höften" när dem sätter pris så blir det en prisbild som inte håller i längden..

Håller med till 100%. Det var därför jag startade tråden, just för att jag fick känslan av att de flesta skjuter från höften. Sen fanns det dom som bestämt att de var tvungna att ha x kr/m3, men hur de kalkylerat fram det har jag inte fått nåt svar på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

s-k-o-g  
#112597 När det gäller pris så finns det tre saker att ta hänsyn till och det är kostnader, kunder och konkurrenter.Kostnaderna sätter gränsen neråt för man vill inte sälja med förlust och uppåt säger kunderna stopp om priset skiljer för mycket från konkurrenterna. Det går att räkna på lite olika sätt men i grunden kan en kalkyl se ut så här:

Intäkter
-Rörliga kostnader
-Fasta kostnader
---------------
=Resultat

Intäkterna beror på hur mycket ved man säljer och till vilket pris, men det var ju priset vi skulle få fram så i det här fallet är det den sista pusselbiten i uträkningen.

Rörliga kostnader är de kostnader som har ett direkt samband med den producerade och sålda volymen. Det är bland annat inköpskostnaden som man har för veden men det kan även vara den ersättning som man vill ha för att man gör jobbet med att klyva och packa i och med att det jobbet står i proportion till volymen. En kostnad till som kan vara aktuell är driftskostnaden för el, diesel, kedjeolja och kedjor.

Fasta kostnader är de kostnader som finns där oavsett om man producerar eller säljer. Det är bland annat värdeminskningen på maskinparken som går åt för att kunna hålla på med vedförsäljning. Sen kan det vara kostnader för marknadsföring, försäkringar osv. Är det storskalig vedproduktion så kanske man har kostnader för att ha någonstans att hålla till med verksamheten, mark och byggnader.

Resultatet är det som blir över när man dragit från kostnaderna från intäkterna, blir det ett minus så har man sålt veden för billigt eller så har man haft för liten försäljningsvolym.

Så ett räkneexempel:

Låt säga att vi kan köpa ved för 160 kr/kbm och räknar med att sälja 200 kbm ved. Vi klarar av att producera 4 kbm per timme. Vi vill ha 100 kr netto för arbetet under den timmen vilket innebär att "lönekostnaden" är ca 200 kr. 200 kr / 4 kbm = 50 kr För enkelhetens skull så säger vi att el för driften, olja och slitage på kedjor kostar 5 kr per kubik producerad ved.

Det ger rörliga kostnader på 160 + 50 + 5 = 215kr

För att klara av det här jobbet så har vi en vedmaskin som vid inköpet var en investering på 100 000 kr. Om man skriver av den på fem år så blir värdeminskningen 20 000 kr per år. Sen står vi hemma på gården och har inga övriga kostnader för verksamheten och kunderna är återkommande så det är ingen kostnad att skaffa nya.

Det ger fasta kostnader på 20 000 kr

Då kan kalkylen se ut så här:

Intäkter (fortfarande ?)
-Rörliga kostnader 43 000 kr (200 kbm ved X 215 kr)
-Fasta kostnader 20 000 kr (värdeminskningen på vedmaskinen)
------------------------------------------------------
Resultat 0


Sätter vi resultatet till noll så kan vi räkna ut att vi måste ha intäkter på 63 000 kr (Summan av rörliga kostnader + fasta kostnader) för att gå jämt upp men ändå ha "timlön" för slitet med veden.

63 000 kr / 200 kbm ved = 315 kr

315 kr + moms = 393,75 kr och lite avrundat så kan man då ta 400 kr per kbm inklusive moms.

Låt säga att vi även vill ha ett resultat på 10 000 kr, då får man lägga till det på kostnaderna (önskat resultat+fasta kostnader + rörliga kostnader) i kalkylen vilket ger:

73 000 kr / 200 kbm ved = 365 kr

365kr + moms = 456,25 vilket kan avrundas till 460 kr eller liknande.

Nu är ju det här bara ett exempel med siffror som kanske inte stämmer med verkligheten, just för att det var ett exempel. Men den som vill kan räkna utifrån sina egna förutsättningar och se om det går ihop eller inte :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).