Traktorn i skogen

Fiat 80/90 serie

22 inlägg 24916 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat 80/90 serie

erik__j  
#111530 Är det någon Har byggt om någon Fiat med vändbar förarstol?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

Apple farmer  
#111536 Det måste vel være vanskelig (svårt) i og med at dieseltanken sitter bak hytta. Jeg kjørte en 780DT på en sommerjobb for 25 år siden og mener å huske at hytta var ganske trang, tror det ville bli vanskelig å få plass til føttene om man klarte å få inn en vendbar førerstol?

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111538 Jag har inte byggt om någon men jag känner några som har.
Som sagt så måste man flytta tanken, är ju en hel del jobb
och så måste man skaffa en annan tank. Finns nog att köpa
satser men det kostar en slant.

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

erik__j  
#111645 inte någon som har några bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

josip  
#111713 Här är en bild av fronten med tanken där. En traktor jag blev erbjuden att köpa, men det blev aldrig av.
Bakom stolen är väl litet utbyggt + en sån där kil i bakrutan. Har inte sett denna irl själv, så kan ej säga hur bra det är.Har inga bilder hur det ser ut bakom. Säkert en robust och enkel skogstraktor utan en massa elektronik som kan krångla.

fiat.jpg

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

slatte  
#111738 Vi har en skogsbyggd Fiat 70/90. Bra med plats och robust Tar sig fram väldigt bra i skogen med
Tror faktiskt inte jag har suttit i många skogsbyggda traktorer som har den ytan i hytten som denna,

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

bema  
#111742 Har jag inte alldeles fel tog Fiat fram en "skogstraktor". Var väl Importören som fixade fram detta. Hette 780 DT Forest. Tror jag. Var en i grannbyn som hade en sån och det var i mitten av 80-talet. Inget minne av att jag kollade in den invändigt.

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

JN  
#111776 Hej
Jag har en fiat 8090 som är ombyggd, den är köpt begagnad men enl uppgift levererad med "skogsutrustning".
Bukplåtar och grenavvisare. Bakrutan utflyttad med kil. Tanken utbytt och flyttad ned under hytten, ny utbuktad bakdel så benen får hyfsad plats. Hytten finns tydligen i flera modeller ch jag har den bredare varianten så det går att vända stolen med lite bökande då jag är drygt 190cm lång.
Jag tror att ombyggnadssatsen är svensktillverkad.
Det finns en handlare för bla fiatdelar som jag tycker har koll på det mesta, kan vara värt att kolla och det är Persson maskin:
Persson Maskin AB
Sandfors 82
934 94 Kåge

Tel: 0910-911 50
Fax: 0910-911 10
Mobil: 070-32 91018

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

erik__j  
#111828 Kan du inte ta lite bilder på den

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111833 Leif på Persson maskin verkar kunna fiat på riktigt! :smile: Snackade med han om att fixa en större hydraulpump och lite annat smått på min 680 idag. Och då undrade han om jag inte skulle passa på att flytta fram oljefiltret i samma veva då det sitter lite dumt till idag.. Han hade tydligen sålt den lösningen i nästan 10 år, till folk som har traktorn mest för skogen.
Så han kan säkert hjälpa till !

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

JN  
#111836 Bilder på begäran:

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

bema  
#111868 Den "skogstraktorn" jag nämde innan hade en annan hytt. Var typ en Hara-hytt. Kanske någon som har en sån i livet än i denna dag.

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112344 Jag har en gammal Fiat med brun hytt av märket Fernmo, men den är inte skogsutrustad.

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

Fiat 60-90  
#112426
erik__j skrev:Är det någon Har byggt om någon Fiat med vändbar förarstol?


Kontakta Ölmsta Svets och smide i Ölmsta .
De har allt du behöver för att bygga om

Avatar Fallback

Re: Fiat 80/90 serie

sandåsen  
#114759
Fiat 60-90 skrev:
erik__j skrev:Är det någon Har byggt om någon Fiat med vändbar förarstol?


Kontakta Ölmsta Svets och smide i Ölmsta .
De har allt du behöver för att bygga om


Har de någon hemsida? eller finns det någon som har bilder på ett sådant kitt som man kan kopiera?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).