Traktorn i skogen

Byta slitsål på snöslunga

10 inlägg 10103 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta slitsål på snöslunga

Lucke  
#111558 Hej!

Jag har en Ålö Snö-Quicke V-slunga som det börjar bli dags att byta slitstål på. Tidigare ägare har bytt stål en gång, de har skurit av det gamla stålet en bit upp och svetsat på en ny remsa. Jag funderar på om det inte vore smidigare att bulta fast nya slitstål så att de blir lättare att byta i framtiden. Finns det någon med erfarenhet av detta som kan ge goda råd, om det är en bra idé, samt tips på vart jag köper lämpligt slitstål etc.

Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111562 Jag köpte nya slitstål till min Fransgård-slunga, helt ovärt.
Bättre att köpa kraftigt plattjärn och svetsa på, eller som med Fransgård, då tar man bara måtten
från de gamla och borrar hål i nya plattjärn, man kan ju även sätta några punkter med hårdsvets
för att öka livslängden.
Jag har för mig att de kostade nåt helt osannolikt mkt, typ 2500:- per styck eller nåt i den stilen.
Plattjärn med hål borrade osv hade väl kostat max en tusing totalt från en mekverkstad.

Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Lucke  
#111577
Slurfi skrev:Jag köpte nya slitstål till min Fransgård-slunga, helt ovärt.
Bättre att köpa kraftigt plattjärn och svetsa på, eller som med Fransgård, då tar man bara måtten
från de gamla och borrar hål i nya plattjärn, man kan ju även sätta några punkter med hårdsvets
för att öka livslängden.
Jag har för mig att de kostade nåt helt osannolikt mkt, typ 2500:- per styck eller nåt i den stilen.
Plattjärn med hål borrade osv hade väl kostat max en tusing totalt från en mekverkstad.


OK, så på Fransgård är det bultade stål från början? Känns vettigt!

På min Ålö-slunga är det svetsade stål men jag funderar på att köpa vägstål med färdiga hål och bulta fast istället för att behöva skära bort tre meter stål och sedan svetsa samma sträcka...
Typ detta stål har jag tänkt mig:

Bild



Det enda jag behöver svetsa då är den lilla snutten längst bak på slungan där skären går ihop, tror inte att det går att bulta fast den lilla biten.
Är det någon som vet vad man skall ha för pinnar för att svetsa i vägstål, funkar vanliga OK48´or eller skall det vara något annat hokus-pokus?


Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta slitsål på snöslunga

j-eg63  
#111593 Min Trejon har fastbultade vändbara slitstål
Bild

Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111607 På Fransgård är den bakre biten svetsad, sidorna bultade.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111608 På Fransgård är den bakre biten svetsad, sidorna bultade.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Lucke  
#111644 OK!

Trejon och Fransgård har alltså bultade blad, då får det bli så på min Ålö också i fortsättningen!!

Tackar!! :grin: :grin:


En helt annan fråga om samma maskin, jag är sugen på att sätta dit hydraulik på luckorna så att man slipper att springa ut och slita i spaken varje gång man vill ändra kastriktning. Det kanske är menat att man skall nå spaken genom bakrutan men jag tycker att det är enklare att skutta ut än att springa runt i hytten och öppna bakrutan.

Finns ju satser att köpa till vissa slungor för 2000-3000 sek. , jag har studerat dessa och ingen av dem jag har sett ser ut att passa utan diverse modifikationer på min slunga så då kan jag lika gärna bygga allt själv från början..

Bild


Det som behövs är två enkelverkande cylindrar med rejäl returfjäder, alt. dubbelverkande (känns som överkurs).
Slaglängd ca. 15-20cm. Någon som har tips på vart jag kan hitta det eller andra goda råd om hur man bygger hydraulisk manöver till luckorna :?: :?:

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111665 Luckor är bra, men runtomsvängande strut är ännu bättre, kanske en ombyggnad?

Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Lucke  
#111698
Slurfi skrev:Luckor är bra, men runtomsvängande strut är ännu bättre,


Ja, struten är nog att föredra, de slungorna verkar kasta längre. Vet inte om det beror på att lufthastigheten ökar i en konisk strut eller om det är för att höjden på utblåset sitter högre...
En annan nackdel med luckorna är att vid viss konsistens på snön så packar sig snön bakom luckorna när de är stängda och den kan vara rätt hård att hacka loss. Detta måste jag lösa, annars är det ingen ide med hydraul-styrda luckor om man ändå måste gå ut och hacka bort snön bakom luckan. Skall prova att montera ett glest nät eller krokar under luckan som drar med sig och trasar sönder snöpluggen när luckan öppnar..

Slurfi skrev:kanske en ombyggnad?


Intressant projekt, men... nej, bättre att byta slunga i så fall!


Apropå hydraulcylindrar så har jag nog hittat vad jag sökte:

Bild

http://www.kellfri.se/se/include/img/pdf.gif

Jämför med bilden på XYZ-slungan i mitt inlägg tidigare, ganska exakt likadana cylindrar, fast här till mindre än halva priset. (530:-/st. hos Kellfri, 2400:- för en sats med två st. hos XYZ). :grin: :grin:

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta slitsål på snöslunga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111715 Hade en luck-slunga förut och den funkade fint, bara höja trepunkten max så
nådde man spaken genom bakrutan. Minns inte att det nångång packade sig bakom så
det blev problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).