Skotare

Vettigt pris på skotare?

7 inlägg 9462 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vettigt pris på skotare?

William33  
#107695 Har beslutat mig för att köpa en mindre skotare. Gremo 950F (kanske R) eller JD 810, möjligtvis kan Valmet 830 vara intressant också.
Tanken är att jag skall kunna sköta skotningen från gallringarna själv samt att kunna köra endel ris/grot också.
Det känns som jag skulle försöka hitta en maskin som gått runt ca 10 000 h och som är i gott skick. (synpunkter på det mottages tacksamt).

Någon har sagt mig att jag måste försöka hitta en skotare som gått i den typ av avverkning som den är avsedd för. Dvs inte tung slutavverkning för en gallringsskotare.

Men hur tusan skall jag bära mig åt för att hitta en bra maskin? Hur mkt skall man betala för dessa? Det verkar ju handla om prisklasser mellan 550 - 1.2 miljoner dvs ett ganska stort prisspann. Givetvis vore jag otroligt glad om det gick att klara sig på den "lägre" prisnivån.

Sedan är nästa fråga, finns det vettiga fällgripar att sätta på en sådan maskin? Har mycket åkerkanter och vägkanter att rensa upp.

Om någon känner eller vet ngn som skall sälja sin maskin så får ni väldigt gärna tipsa mig, här eller PM.
Jag finns i västergötland men har inga problem att åka en bit för att hitta /titta på rätt maskin.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Vettigt pris på skotare?

Åke Nilsson  
#107751 Hej!
Eftersom lassen blir rejält luftiga skulle jag satsa på en skotare i 12 tonsklassen ,inte mindre.

Då får du bättre kranräckvidd pumpkapacitet vid fällgripsåg etc.
Maskinen står stadigare då lassen är lätta om du har lite större maskin.

Försök få en maskin med kran på vagnen & slippa se kranpelare vid hyttvägg eller på taket sållandes olja.
Vidare känns det tryggare med kran på vagn om det skulle oturas och tippa så stjälper inte hela ekipaget
samt du slipper gungningar mer.

Har erfarenhet av Mini Brunett 678F-86 som jag började min bana med.
Den hade problem med att boogielådorna sprack,dom var svetsade blev för hög belastning med kran
på tak.
Kört den med gripsåg & maskinen hade för liten pump 80 lit duger inte till ens 5cc sågmotor.

Timberjack 1210-96 har jag kört 6 mån hygglig maskin men lite otrevlig drift med snabbväxel på
hydrostat som kunde tappa frihjula någon sek, vid växling inte så kul blev ibland ryckigt.
Annars funkade den bra.

JD 1110D-06 8500tim körde jag senast i våras.
Lämplig maskin vid gallringkörning och korta avstånd slutavv.
Hade 8,5m kran vilket är i minsta laget men hade gärna längre....

JD 1410D-06 ,EN riktigt trevlig maskin!!!
Hade ALS bara att slänga på lasset med våg.

10m kran fint vid grotkörning med många sortiment.
Skönaste jag kört.
Åke.

Användarvisningsbild

Re: Vettigt pris på skotare?

Skogshuggarninorr35  
#107809 [quote="William33"]Har beslutat mig för att köpa en mindre skotare. Gremo 950F (kanske R) eller JD 810, möjligtvis kan Valmet 830 vara intressant också.

Hej!
Jag kan bara tipsa om vad du ska ta reda på om du hittar någon timberjack eller JD maskin.

Först ska du ta reda på om det är bytt mycket delar på den t ex hydraulpumpar eller hydraulmotorer, fördelningslådan eller i boggielådor.

Ju mer som är bytt desto bättre för köper du en maskin som har börjat gå bortåt 15000 timmar och det inte har varit några haverier så kommer det att bli många kostsamma smällar för dig.

Ta reda på när lagren till centrumdreven var bytta senast, ett råd är att byta dom när dom gått ca 7000 timmar, dom kostar några tusen men det är billigt mot vad det kostar när du får byta drev, lager och stickaxlar i en boggielåda. Och tro mig du rensar mycket kugg när det far ett lager där. Och det tar ca en timme per boggie att byta dom.

Det bästa hade varit och det råder jag dig att vara med om dom ska serva maskinen kolla i hydrauloljefiltren vad som finns för skräp, och dränera boggielådor och titta på magnetpluggarna så det inte sitter stora flisor av drev på dom samma gäller för fördelningslådan.

Ta reda på när pumpdrivnings-plattan var bytt, den är gjord av nå hårdplast och drevet på åkpumpen är av stål.
Dom slits ungefär lika mycket men har det gått för länge så får du ett helvete att dela på dom, och när det gått alldeles för länge kommer du att få byta dreven i skogen.
Rekomenderad bytesintervall ca 8000 timmar och det tar en timme ungefär o byta.

Köper du av en återförsäljare så ska du se till få allt det här inräknat i priset.
Ju mer du kollar och provar och påpekar desto bättre för dig.
Lycka till och fråga om du undrar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vettigt pris på skotare?

William33  
#111579 Hej igen. Tack för bra och uttömande svar! Precis den typen av tips jag vill ha hjälp med!
Ursäkta mina sena svar.
Men så var det detta med priser + dessutom verkar det ju vara brist på vettiga maskiner på marknaden. Det verkar som varenda privat skogsägare i landet bestämt sig för att köpa skotare :)

God Jävla Jul förresten. Snö är kul....för barnen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vettigt pris på skotare?

Åke Nilsson  
#111584 Hej!
Som du påtalar är bristen stor på bra beg.
En kompis for för en dryg vecka sedan till Gagnef från skellefteå och tittade på en 1110c-02.

Tyckte visst den var bra åtgärdad 50%band ingen ALS för 675 000+moms.
Hade visst gått 12 500 tim kändes lite lite för en -02.

Visst finns det mer maskiner söderöver men skicket överstämmer sällan med timmarna......
En f.d entreprenör köpte för ca 4 år sedan en 840.1 från Peters skogsmaskiner osett.
När han fick hem den fick han repa för över 300 000 kr !!!!
Slutade senare efter någon månad med att boggilådan föll ner på backen på vagnen!!!

Drog fram skiten till väg lastade på trailer till swelog som skruvade ihop maskinen som sen såldes.

Prislappen på maskinen är bättre att ge mer nyare än att halka efter på jobben samt k.k pga
mycket rep av maskinen.

Åke

Avatar Fallback

Re: Vettigt pris på skotare?

dexter  
#111606
Åke Nilsson skrev:Hej!
Som du påtalar är bristen stor på bra beg.
En kompis for för en dryg vecka sedan till Gagnef från skellefteå och tittade på en 1110c-02.

Tyckte visst den var bra åtgärdad 50%band ingen ALS för 675 000+moms.
Hade visst gått 12 500 tim kändes lite lite för en -02.

Visst finns det mer maskiner söderöver men skicket överstämmer sällan med timmarna......
En f.d entreprenör köpte för ca 4 år sedan en 840.1 från Peters skogsmaskiner osett.
När han fick hem den fick han repa för över 300 000 kr !!!!
Slutade senare efter någon månad med att boggilådan föll ner på backen på vagnen!!!

Drog fram skiten till väg lastade på trailer till swelog som skruvade ihop maskinen som sen såldes.

Prislappen på maskinen är bättre att ge mer nyare än att halka efter på jobben samt k.k pga
mycket rep av maskinen.

Åke



en kompis köpte en tj 1110 av Peters Skogsmaskiner. en dag så fick min kompis ringa efter repgubbe (kommer inte ihåg vaför) men tillslut kom det fram att maskinen hade gått 1000h mer än vad de stod i datan. så han verkar lite smått oärlig den där peter.

Avatar Fallback

Re: Vettigt pris på skotare?

Asse  
#111917 Har den perfekta skotare en rottne f12s 05 med ca 9000 timmar på mäteren nyservad och i bra bruks skick finns i västergötland och priset är alltid det rätta;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).