Skördare

Valmet 801 Vart försvann den?

71 inlägg 41410 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110343 De som köper en nu får den ju säkert för en bråkdel av nypriset och då kan det ju plötsligt vara intressant. Det går ju säkert att ha dom till nånting.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#110410
Skogshuggarninorr35 skrev:Fällmyra AB i tegsnäset i Vindelns komun har två stycken med nissula klippaggregat.(tror det är nissula på bägge)
Dom klipper gallringar och röjningar m,m
Dom tror jag är nöjda.
Finns klipp på youtube sök på fällmyra


Jo, jag har sett deras youtubeklipp ett antal gånger för att stilstudera. :)

Vi ska också använda vår som klipp, men skulle varit kul att veta om någon testat med just ett 350 på 801:an. Inte för att det direkt skulle vara någon mera nytta med det eftersom man då måste växla mellan grip och huggaraggregat, men skulle ha varit roligt att veta så man slipper testa själv (vi har ett 350 som står vid garaget). :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Bullarn  
#111546 Tjenare:)

Bara en fundering, hur har dom tänkt att man ska lasta av :?:

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111549 Aggegatet som satt på ifrån början var byggt som en grip och var inte bra till någonting. Får man tag på en idag så kan man lika gärna köra den som ren skördare.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Bullarn  
#111554 Ok kan tänka mej att det blir rätt klumpigt både som aggregat å grip

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111573 Hej Rickard

Har ni fått i gång den ännu?
Skulle vara intressant att se den i "action" :P

/Dan

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#111578 Tjenare Dan.

Maskinen är uppservad och klar, så när som på lite mindre elombyggningar som vi tänkt lösa innan vi "börjar på allvar".
Det är många av kollegorna som har frågat när de ska få se den live, men även lantmän och skogsägare som verkar ha fått nys om den och verkar se fördelarna med att klippa och skota med samma maskin.

Vi har även funderingar på att skaffa det omdiskuterade 330 Duo till den för att kunna vara ännumera mångsidiga, man får se vad som händer. Men jag lovar att skriva en rad här när vi kommit igång! :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

stegmaster  
#111592
tantgron skrev: Men jag lovar att skriva en rad här när vi kommit igång! :)

Tjena

Bildar och video vil man gjerna ochså ha. :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#111604
stegmaster skrev:
tantgron skrev: Men jag lovar att skriva en rad här när vi kommit igång! :)

Tjena

Bildar och video vil man gjerna ochså ha. :grin:

Ska göra mitt bästa! :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

uffe116  
#112930 Valmet 801 försvann p.g.a hög inköps kostnad samt att den vägde tom ca 22 ton .... men se www.logman.fi där finns en ny Combi 811C som väger ca 15 ton tom och är mycket förmånligare i inköp

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Lolich  
#114596 Detta med att många gör bio-energi maskin av 801:an tycker jag verkar intressant. Men är det ingen som funderat på att sätta dit skotarkran och grip, så man kan ha den som skotare? Tycker valmet också ska ha hytt som ''Följer'' gripen hela tiden, så John Deere får lite mer motstånd.

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#116364 Jaha, en liten uppdatering på projektet:

På grund av biooljan(?) så har vi bytt så mycket slang som vi bara kommit åt under huvarna. Gummit släpper i stora bitar från stålflätningen på ett sätt som jag aldrig sett förut. Är det här ett vanligt fenomen för er som kör med bioolja? Nu har vi iaf hederlig mineralolja i.

Mycket uppredningar, både i slangväg och rent elektriskt. Chaufförerna verkar ha varit riktiga Uppfinnar-Jockar vad det gäller för att hålla maskinen igång, men till sist så måste man väl reda upp lite? Nåväl, vi har haft otrolig hjälp av en gammal fartygselektriker som brinner för att allt i elväg ska vara säkert, rätt och snyggt.

Vi handlade ett beggat 330 Duo från norra Sverige, och allt var frid och fröjd, iaf till att börja med. Vi hade kommit överens om att det satt en grip på agget, inte extra kvistknivar. Det visade sig ju vara fel. Nu har jag krigat några veckor för att få rätt delar, och snart så ser det ljusare ut även på den fronte. :)

Jag återkommer så snart vi testkört den lite!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116380 Är slangarna av fabrikat Parker så förvånas man inte om allt gummi faller av. :(

Avatar Fallback

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

tantgron  
#116390
Sludent skrev:Är slangarna av fabrikat Parker så förvånas man inte om allt gummi faller av. :(

Inte alls omöjligt att det var Parker, ska kolla upp det på skoj senare.
Men har vi en 921.1a som är några år äldre (och fyra gånger så mycket timmar) men som gott på mineralolja, och där finns det vissa orginalslangar som sitter kvar ännu!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 801 Vart försvann den?

Torparn79  
#116401 hmm...

det finns en 801'a som går som bioskördare i mina trakter.
farsans granne och hans kollega har en sån.

ska försöka ta mig iväg och kolla på den live någon dag och se till att ha kameran beredd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).