Skördare

Nån som har kört Rottne H14??

34 inlägg 22506 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån som har kört Rottne H14??

Fredde86  
#105590 Hej ska ev börja köra en Rottne H14,nån som har erfarenhet av den maskin? för/nackdelar?tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som har kört Rottne H14??

masterchief  
#105607 Har testat H14.
Vad är det för agregat och kran på maskin du ska köra?
Måste ha lite mer info om körningen med om det är gallring eller slutavverkning.
Har en H14b med SP561 på ingång i mars 8)

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

Vidsel  
#106013 Jag har haft en Rottne H14 med rottnes Egs 590 aggregat . Mycket trevlig maskin, stabil och trevlig att köra som gjorde sig mkt bra i grövre skog med det aggregat jag hade,i klenare bestånd blev det lite långsamt. Körde enbart slutavverkning med den och när jag gick över till gallring för två år sen så byttes den ut mot en Rottne H8 samt en F12 s. Har beställt en H10 med ett sp 451 aggregat som jag väntar med spänning på. H 8:an har lite problem då snötäcket närmar sig 130 140 cm här uppe i norr så därav bytet. Körde en post med H14 där snödjupet var över 160 cm vilket gick bra men stubbhöjden blev lite hög. Kan varmt rekomendera H14 som är en maskin som jag och mina anställda enbart har gott att säga om...

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

martinpa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106374 Jag har en H14 med 590 och 400 agg. Kör mest gallring och det funkar bra. Stabil och smidig maskin. Med lilla aggregatet på kan man lyfta träd hur som helst. 12 meter rätt åt sidan är inga problem.

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

martinpa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106376
masterchief skrev:Har testat H14.
Vad är det för agregat och kran på maskin du ska köra?
Måste ha lite mer info om körningen med om det är gallring eller slutavverkning.
Har en H14b med SP561 på ingång i mars 8)


Är det 10 meters kran som gäller med 561

Användarvisningsbild

Re: Nån som har kört Rottne H14??

masterchief  
#106385 Det fungerar utmärkt med 12meters 8)

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

martinpa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106397 Jag trodde det var för tungt på långt utskjut.Fungerar det bra även i klenare gallringar eller blir det klumpigt?

Användarvisningsbild

Re: Nån som har kört Rottne H14??

masterchief  
#106408
martinpa skrev:Jag trodde det var för tungt på långt utskjut.Fungerar det bra även i klenare gallringar eller blir det klumpigt?

Det återstår att se :roll:
Har bara kört med SP451 samt egs590.
SP561 ligger däremellan.
Kör dock förstagallring med egs550 i nuläget och det fungerar även om det är lite sävligt om man jämför med dagens agregat.
Kommer att ha tyngden på andragallring och uppåt med H14, har en H8 och den tar de objekt där det bara är förstagallring.

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

Pelle.e  
#111520 Vi har kört i ett år med H14, har SP 451 med flerträd och ett SP 551 som vi växlar med . Det har varit bekymmer med utskjutetskolven har rasat tre gånger på ett år det är för dåliga låsning av kolvstång både i nos och huvud .
annars är det trevlig maskin att köra .

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

ponsse beaver  
#111526 Tappade utskuts kolven efter 2 veckor i nosen på h14b borrade hål och satte in en rörsprint som lås till gängorna.

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

Pelle.e  
#111539 Vi har också borrat hål men vi satte i en m8 bult i nosen och en m6 stoppskruv i kolvhuvudet under stödringen. Men det skulle Rottne göra från början så vi inte får onödiga stillestånd

Användarvisningsbild

Re: Nån som har kört Rottne H14??

masterchief  
#111552 Har ni framfört önskemålen direkt till fabriken?
Det är lite ledsamt annars att det ska bli stillestånd för sådana här saker.
Och ni är inte de enda med kolvbekymmer.
I regel går varje maskin ut med åtminstone någon kolv som behöver åtgärdas...

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

Pelle.e  
#111576 Jag pratade med dem i våras att det inte funkade med nolock brickor som låsning men det verkar inte ha hänt något .

Avatar Fallback

Re: Nån som har kört Rottne H14??

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118972 Kan man även ha flerträdshantering om man väljer 12m kran och 561? Orkar den med det och vad säger Rottne om det? Håller det tro eller bör man spärra utskjutet något?

Användarvisningsbild

Re: Nån som har kört Rottne H14??

masterchief  
#118975 Jag får H14b med 12m och 561 flerträd andra halvan av mars.
Ska gå att köra utan spärr.
Återkommer med rapport.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).