Traktorn i skogen

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

92 inlägg 67150 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109005
Nicke Nyfiken skrev:
nutte skrev:Men!... Dum fråga kanske? å du har kanske nämnt det åxå... Men om du är nöjd me din gamla vagn, varför byter du?;)


Jag vill ha större lastförmåga, bättre bärighet, längre kran och elvinsch och så är det lite kul att köpa nytt någon gång.

Har dessutom haft en tendens till att lasta lite för mycket sista tiden på KMA vagnen, det är kanske inte bra i förlängningen, bättre med en vagn som är byggd för större lass.

H/Nicke


När får Farman levererad?
Vad fick du betala?
Du har inte tänkt sätta på en klipp?
Det blir intressant och höra om du tycker att din Valmet 655 pump räcker till.
Har själv en Valmet 605 med samma kapacitet på pumpen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#109130 Det blir intressant och höra om du tycker att din Valmet 655 pump räcker till.
Har själv en Valmet 605 med samma kapacitet på pumpen.[/quote]

Hoppas inte det skall skilja så mycket mellan nokkakranen och farman.
Ligger idag på 800-900 varv och det funkar bra.
Men i värsta fall så har jag en kraftuttagsdriven pump med tank liggande, hade den på min gamla deutz tidigare, den gav en jäkla fin fart på kranen när traktorn stod och tuffade på tomgång, den tog knappt någon soppa alls, ganska stor skillnad då valmeten är ganska törstig.

Hoppas det kommer funka bra med traktorns pump, det blir lite mer bök att koppla på när man har pump på kraftuttaget och sen är det inte helt lätt att hitta en lämplig plats till tanken som är på 80-90 liter.
Det funkade bra på deutzen då jag hade den i fronten, men på valmeten så sitter lastaren i vägen.

H/Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#111080 Nu står Farman på gården, har kört 4 lass, mest frötallar.

Vagnen känns väldigt stabil och går mjukt och fint med 500 hjulen, upplever den inte som bred vilket jag var orolig för med tanke på bredden på 2,3 m, imponerad av vagnstyrningen.
Inte jättestabil vid lastning utan stödben, så dem får man nog använda.
Lite skymd sikt vid lastning/lossning i "botten" på vagnen

Inte lika imponerad av kranen, får hålla traktorn på 1200 varv för att få riktig fart i den, upplever den som lite klen i både lyft och sväng i jämförelse med nokkan(enkelsidig sväng), och går man upp till 1200 varv så känns den lite stirrig i elfunktionerna, det liksom slår lite i slangarna.
Tycker att slangarna är i klenaste laget, skulle nog gått mjukare med grövre slangar.

Ganska lätt att vänja sig vid el-on/off, kanske hade jag lite mer känsla med gripfunktionen med den gamla med mekanisk 2-spak, men det kanske är en vanesak.

Även vinschen känns lite klen, misstänker att det kan vara någon överströmningsventil som är för lågt ställd, tyvärr så har de medlevererat fel instruktionsbok för spakpaketet så jag kan inte få några tips ifrån den.
Dock står det på flera ställen att man absolut inte får mixtra med tryckventilerna.
Vinschen är lite väl trög att dra ut, men det kanske går att ställa in.

Gripen, 0,19 känns bra, tror att den kan vara ganska ok att lasta massaved med, lite bredare än min gamla som hade en tendens till att få knippena att "spreta" lite.

En stor tabbe ifrån återförsäljaren är att de glömt att fylla i olja i vridhuset, svårt att utläsa i boken, men efter mycket letande så hittar jag en liten notis om att vagnen levereras ifrån fabrik utan olja och att återförsäljaren skall ombesörja detta, hoppas inte vagnen tagit skada.
Man räknar liksom med att de har gått igenom vagnen innan leverans, mest en tilfällighet att jag upptäckte det i samband med att jag fettade en omgång, vilket för övrigt hade missats ifrån fabrik på ett par stälen.
Ringde och påpekade detta idag och de lovade att höra av sig under dagen, han pratade även om att mäta trycket i spakpaketet för att utreda varför jag upplever den som klen, han har inte hört av sig, lite dåligt det också tycker jag.
Jag återkommer mer om detta när det väl är utrett.


H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111085
Nicke Nyfiken skrev:Nu står Farman på gården, har kört 4 lass, mest frötallar.

Vagnen känns väldigt stabil och går mjukt och fint med 500 hjulen, upplever den inte som bred vilket jag var orolig för med tanke på bredden på 2,3 m, imponerad av vagnstyrningen.
Inte jättestabil vid lastning utan stödben, så dem får man nog använda.
Lite skymd sikt vid lastning/lossning i "botten" på vagnen

Inte lika imponerad av kranen, får hålla traktorn på 1200 varv för att få riktig fart i den, upplever den som lite klen i både lyft och sväng i jämförelse med nokkan(enkelsidig sväng), och går man upp till 1200 varv så känns den lite stirrig i elfunktionerna, det liksom slår lite i slangarna.
Tycker att slangarna är i klenaste laget, skulle nog gått mjukare med grövre slangar.

Ganska lätt att vänja sig vid el-on/off, kanske hade jag lite mer känsla med gripfunktionen med den gamla med mekanisk 2-spak, men det kanske är en vanesak.

Även vinschen känns lite klen, misstänker att det kan vara någon överströmningsventil som är för lågt ställd, tyvärr så har de medlevererat fel instruktionsbok för spakpaketet så jag kan inte få några tips ifrån den.
Dock står det på flera ställen att man absolut inte får mixtra med tryckventilerna.
Vinschen är lite väl trög att dra ut, men det kanske går att ställa in.

Gripen, 0,19 känns bra, tror att den kan vara ganska ok att lasta massaved med, lite bredare än min gamla som hade en tendens till att få knippena att "spreta" lite.

En stor tabbe ifrån återförsäljaren är att de glömt att fylla i olja i vridhuset, svårt att utläsa i boken, men efter mycket letande så hittar jag en liten notis om att vagnen levereras ifrån fabrik utan olja och att återförsäljaren skall ombesörja detta, hoppas inte vagnen tagit skada.
Man räknar liksom med att de har gått igenom vagnen innan leverans, mest en tilfällighet att jag upptäckte det i samband med att jag fettade en omgång, vilket för övrigt hade missats ifrån fabrik på ett par stälen.
Ringde och påpekade detta idag och de lovade att höra av sig under dagen, han pratade även om att mäta trycket i spakpaketet för att utreda varför jag upplever den som klen, han har inte hört av sig, lite dåligt det också tycker jag.
Jag återkommer mer om detta när det väl är utrett.


H/Nicke



Kommer du att koppla in kraftuttagsdriven pump med tank?

Rekommenderar du el-onoff eller ska man ha 3-vägs IQAN minispakar?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#111086 Hej Zalman.

Tänkte ge återförsäljaren en chans att kolla upp om det står rätt till med tryckbegränsare innan jag sätter på kraftuttagspumpen.
Det är svårt att hitta en bra plats till tanken, lämpligt att ha den i fronten men det funkar inte så bra då jag har lastare.
Hade väldigt fint flyt på 700-800 varv med den gamla kranen, tycker det borde vara lika bra med farman, det känns och låter lite som om oljan strömmar förbi.
Kanske är det grövre kolvar på farman så att det går åt mer olja? Något känns galet i alla fall.

Lite tidigt att säja om det är bättre med IQAN minispakar, har iofs ingen erfarenhet av dessa.
Men jag tycker att mitt spakpaket funkar ganska bra.
Jag har inte gjort någon riktigt bra upphängning av spakpaketet ännu, det sitter lite högt på de gamla fästena, har bakrutan lite öppen nu för att få det att fungera.
Kan jag få in spakarna på ett bra sätt i hytten och på rätt höjd så tror jag nog att jag blir nöjd, kanske behöver de rent av kortas en bit för att det skall bli riktigt bra.

När slår du till på en ny vagn?

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111099
Nicke Nyfiken skrev:Hej Zalman.



När slår du till på en ny vagn?

H/Nicke


Så snart som möjligt, dock är det en liten detalj, men ack så viktig, som inte är löst än och det är
finansieringen. Ska sälja av lite saker först, sen kan man handla.

Mitt ekonomisystem är av den gamla beprövade S.K-versionen.
(för den som av en händelse inte vet vad S.K står för kommer här en liten förklaring
1. Tjäna pengar(och betala skatten), stoppa i skokartongen.
2. Handla, ta från skokartongen.
3. Är pengarna slut, gå till punkt 1.)

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#111133
Zalman skrev:Mitt ekonomisystem är av den gamla beprövade S.K-versionen.
(för den som av en händelse inte vet vad S.K står för kommer här en liten förklaring
1. Tjäna pengar(och betala skatten), stoppa i skokartongen.
2. Handla, ta från skokartongen.
3. Är pengarna slut, gå till punkt 1.)

Jag kör samma variant, är den säkraste vägen till lugn nattasömn :-bd

Ang. trög vinsch: På min vinsch sitter en broms på utsidan av trumman, den är fjäderbelastad och man kan enkelt ändra trögheten genom att skruva på den.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#111189 Det är ju bara att hugga några träd så får ni in lite pengar att spendera är ett vanligt påstående ifrån icke skogsägande personer.
Annars finns det många banker som är villiga att låna ut, trillar inte så sällan in erbjudanden brevvägen som bara är att skriva på och skicka in, bra ränta har de också inte ovanligt med effektiv ränta över 15%.

Skämt åt sido jag håller med er, CIK, cash is king.

Tack för tipset om vinschen Bengt skall kolla så fort jag får en möjlighet.

Lite nyfiken, det måste finnas många farmaägare där ute i cyberspace, vad har ni för erfarenheter av era kranar?
Går de mjukt och fint? kräver de högt oljeflöde?

H/Nicke

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#111195
Nicke Nyfiken skrev:Lite nyfiken, det måste finnas många farmaägare där ute i cyberspace, vad har ni för erfarenheter av era kranar?
Går de mjukt och fint? kräver de högt oljeflöde?


Mjukt och fint beror väl mest på han bakom spakarna...

Jag kör med en JD1950 som är specad till 44 l/min, jag brukar ha runt 1000 varv när jag kör med kranen och något mindre när jag vinschar. Äldre JD (som min :) ) har konstanttrycksystem så kärran blir lika stark på tomgång som fullgas vilket sparar diesel när man är ute och springer med vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

stegmaster  
#111218
Bengt.Svensson skrev: Äldre JD (som min :) ) har konstanttrycksystem så kärran blir lika stark på tomgång som fullgas vilket sparar diesel när man är ute och springer med vinschen.

Nå, om inte pumpen er sliten, så har man fullt tryck på en rundpumpe ochså, men börjar pumpen att blit sliten öker trycket med varvet. Detta er just sättet att kolla om pumpen börja gje upp.
Jag har kollat med manometer på min valmet, och den gjer 190 bar både på tomgång och fullgass.
Pumpen gir drygt 50 l/min vid 2100rpm, så jag kjör på ca 1100 rpm. Då går kranen lagom.(kran farma 5,1m)
En annan faktor på hur kranen betar sig, er att man sitter godt och har god ergonmi med spakerna.
Måste man henga ut av bakfönsteret för at nå spakerna, er det svärt at få til mjuka rörelser.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Bengt.Svensson  
#111269
stegmaster skrev:
Bengt.Svensson skrev: Äldre JD (som min :) ) har konstanttrycksystem så kärran blir lika stark på tomgång som fullgas vilket sparar diesel när man är ute och springer med vinschen.

Nå, om inte pumpen er sliten, så har man fullt tryck på en rundpumpe ochså, men börjar pumpen att blit sliten öker trycket med varvet. Detta er just sättet att kolla om pumpen börja gje upp.

Det kanske är därför vår gamla MF måste gasas ordentligt för att lyfta hydraularmarna. :lol:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#111272 Bengt.Svensson, det låter som en sliten pump, har samma tendens på min gamla BM Viktor, den är dessutom lite klen i lyftarmarna och orkar inte lyfta vedprocessorn.

Angående skit bakom spakarna så tror jag inte det är fallet i alla fall inte denna gång.

Jag skall kolla upp trycket i traktorn men det skulle förvåna mig om det skulle vara lågt.

Återförsäljaren har lovat att skicka ut en kille efter jul, de har även lovat mig någon form av intyg på att oljan i vridhuset inte var påfylld, iofs tror jag inte att den har tagit skada av 4 lass men det kan vara tryggt att ha om det skulle krångla i framtiden, vi får se om de håller vad de lovar, fakturan är i all fall inte betald ännu.

God Jul/Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

kimme  
#111515 Jag har en Farma huggarvagn 3.8-6, har haft den nu i 4 år och det har inte varit några problem med den,de e bara det att den börjar vara för liten nu då jag bytt traktor från en valmet 602 (bakhjulsdrift) till en fyrhjulsdriven valmet 405,

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111523
kimme skrev:Jag har en Farma huggarvagn 3.8-6, har haft den nu i 4 år och det har inte varit några problem med den,de e bara det att den börjar vara för liten nu då jag bytt traktor från en valmet 602 (bakhjulsdrift) till en fyrhjulsdriven valmet 405,


Har en enkel lösning på ditt problem:

Vi byter helt enkelt traktorer, jag har en Bm 430 som du får i utbyte! :mrgreen:

Detta besparar dig allt besvär med vagnsbyte!
Tror nog att min Farma 9T (6m kran) skulle göra sig bakom din valmet!

God fortsättning!

V

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#111609
Vesslan skrev:
kimme skrev:Jag har en Farma huggarvagn 3.8-6, har haft den nu i 4 år och det har inte varit några problem med den,de e bara det att den börjar vara för liten nu då jag bytt traktor från en valmet 602 (bakhjulsdrift) till en fyrhjulsdriven valmet 405,


Har en enkel lösning på ditt problem:

Vi byter helt enkelt traktorer, jag har en Bm 430 som du får i utbyte! :mrgreen:

Detta besparar dig allt besvär med vagnsbyte!
Tror nog att min Farma 9T (6m kran) skulle göra sig bakom din valmet!

God fortsättning!

V

Bara att slå till kimme, gör två flugor på smällen.

Bifogar en bild på mitt ekipage, gifter sig ganska bra tycker jag.
med 1500 varv på traktorn så blir det hyfsad fart på kranen, vi får se hur länge jag står ut innan det blir en extrapump på kraftuttaget.
H/Nicke

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).