Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66356 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

AKKAMAAN  
#111060
AKKAMAAN skrev:
kisaved skrev:du är otroligt snabb med yxan i videon, men hur länge orkar du hålla på i den takten?

Typ 3min och 50 sec...hahahahah
Jag klyver mest Douglasgran som är väldigt lättkluven om den inte är på tok för kvistig....och yxan kräver inte nån lång baksvin, hemligheten ligger i handleden.....jfr en golfsving....

Allvarligt talat, så gör jag lätt mer än 3ggr så lång tid med min Fiskars än jag gjorde med min gamla 4kg släggyxa, och vanliga skogsyxor göre sig inte besvär på min "vedbacke"...det är klart att det krävs lite arbetsväxling inblandat för att kunna klara av att jobba så en längre tid, vanligen jabbar jag med klyvning max nån halv timme till timme per dag, tills jag har klyvit mina kubiker....jag är en stark förespråkare av "låt jämnen dra".....en halv kubik om dagen i 30 dagar = 15 kubik....

:)

Trejon
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111108 ja en tum i timmen är ingen evighet som de gamle säger här :) men vist är de bra å ta lite varje dag om man har den tiden. För mig så passar de inte, men vi är ju olika :)

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#111117
AKKAMAAN skrev:Tack Totte
totte skrev:aldrig flytta något åt fel håll och att aldrig lyfta något två gånger om det kan undvikas.
:wink:
Låter som om du kört skotare.....det här är något jag alltid försökt lära mina elever på skogsbruksutbildningen



Ytterligare en god princip är arbetsväxling

Mycket viktigt, samt att du inte har tråkigt när du jobbar.

....till alla som inte har dålig rygg, agera som om ni hade det, då har ni en chans att slippa det också.

skall lägga detta i min "Favorite Quotes"-mapp...


Jo faktiskt har jag kört skotare lite, men aldrig professionellt. Men även som huggare fick man lära sig att alltid försöka fälla däråt virket skall och att brossla rätt. Sen har jag jobbat på bygge och som dumperförare, mycket logistik i det. Samt att jag kom på mig själv för en del år sen här hemma, jag stod på gården med cirkelsågen och klöv läkt till brädfodringen på huset och kom på att jag sågade bort ifrån huset. Jag flyttade alltså virket i snitt 4 - 5 m åt fel håll och fick bära en bra bit längre, tills jag vände sågen.

Just precis, att fixa veden skall ju helst vara trevligt! Och det blir mycket trevligare när man inte jobbar som en industrislav, 8 timmar samma handgrepp.

Hehe, är ju trevligt att bli citerad :grin:

.jag är en stark förespråkare av "låt jämnen dra".....en halv kubik om dagen i 30 dagar = 15 kubik....


Instämmer helhjärtat!

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

stegmaster  
#114193 Titta på denna videon från ca 3:30, har någon sett dessa stora vedsäcker tidligare???
Skulle tro dom var 2 m3, eller?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rY_EWhnh_q4[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

stegmaster  
#117076 Er dårlig kvalite på videon, men titta på klvyprinsippet.
Så här skulla jag gjöra en klyv, om jag skulle gjöra den själv.
Bara att mata på kubbar, så arbetar den själv.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y7W8V_AC17g[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#117208 Detta måste vara en simpel lösning för att få flyt i vedtillverkningen för en mindre peng. Men det bygger på att man använder motorsåg för att kapa veden. Har en grundidé till hur en annan lösning ska funka med en vedkap men den kommer senare.
vedbacken.JPG


Vi köpte pallgafflar för någon vecka sedan och ska införa vedhandterinen med pallar/säckar.
Jag hittade dessa vedhäckar i letadet.
http://www.staffanmaskin.se/default.asp ... ubPage=143
Dom är betydligt dyrare än säckar. Säckar kostar ca 70-90 kr /m3 exl (beräknat på 1,5 m3 säckar) och dom största häckarna får man billigast /m3 pris på så därför räknade jag på dom. Häckarna som rymmer 4 kubik är av galvad stål och kan vara lite i tyngsta laget kostar (vid köp av 4 st) 3600kr exl. som blir ca 240kr /m3 men dom håller längre och kan vara lite smidigare än säckar som kan välta lite lättare.


Ett billigare alternativ kan vara bygga egna; http://sonesgarden.se/Ved_sant/Rationel ... ering.html

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Eric H  
#117243 Jag har varit inne på detta upplägg, men hade inte löst hanteringen av den färdiga veden.

De hemmabyggda vedhäckarna är ju klart intressanta. Ska nog satsa på något sådant. De går nog att lyfta med griplastarkranen.

Eftersom jag inte har någon frontlastare, har jag funderat på pallyftare för 3-punktsfäste. Jag misstänker dock att en sådan har en hel del begränsingar. Är det fel tänkt, med 3-punktspallyftare? Erfarenheter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117245
Eric H skrev:Jag har varit inne på detta upplägg, men hade inte löst hanteringen av den färdiga veden.

De hemmabyggda vedhäckarna är ju klart intressanta. Ska nog satsa på något sådant. De går nog att lyfta med griplastarkranen.

Eftersom jag inte har någon frontlastare, har jag funderat på pallyftare för 3-punktsfäste. Jag misstänker dock att en sådan har en hel del begränsingar. Är det fel tänkt, med 3-punktspallyftare? Erfarenheter?



Har själv inte pallyft till 3-punkten utan en baklastare MEN vill minnas att jag sett något vedhanteringsklipp där man använde pallyft till 3-punkten o det såg riktigt smidigt ut!

Frågan är om man orkar lyfta med griplastaren? Det beror ju iofs på hur stora vedhäckarna är. Kör själv med säckar på Europall och det blir ju över 1 kubik. Tror inte jag klarar det med min griplastare.


Systemet som ritats är ju nästan identiskt med det som jag har. Det är en vidareutveckling av tottes system.



Cheers V

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117246 Inspirerade tråd, tänkte nämligen göra om min egen hantering då jag nu har utökad maskinpark med en traktor.
Tänkte mig göra precis som många i tråden.

1) Mottagningsbord för 3-metersved, en 3-4 åt gången, lyfts på med griplastaren
2) Dessa skjuts sedan in i min vedkap av vaggamodell (kan bli tungt att skjuta, någon sorts rullbänk hade nog varit bra.
3) Kapad bit faller ner i ränna för att av gravitationen rulla ner till klyven
4) Från klyven direkt ner i lastarskopan
5) Från lastarskopan till "vedhögen"
6) I slutet av sommaren från vedhögen till boden för stapling av årsveden, med hjälp av skopan igen. Resten får ligga kvar i det fria.

Jag har väldigt kort mellan bord och panna så jag tycker/tror inte att jag vinner något med vedhäckar/säckar eller liknande.

Så snart det är lite mindre snö ska jag börja sätta ihop det hela, men efter vad jag sett i tråden så ser fram emot en betydligt smidigare och mer kroppsvänlig hantering än tidigare! :smile:

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

axwell  
#117266
Eric H skrev:Eftersom jag inte har någon frontlastare, har jag funderat på pallyftare för 3-punktsfäste. Jag misstänker dock att en sådan har en hel del begränsingar. Är det fel tänkt, med 3-punktspallyftare? Erfarenheter?


Nej jag tror att det är "rätt tänkt" med pallgafflar i trepunkten. Till sommaren skall jag sätta ihop en sån lösning till en ovan traktorförare som inte vågar lyfta pallarna med frontlastaren.
Sikten från de flesta jordbrukstraktorer är minimal när gafflarna måste komma in i pallen på rätt sätt.

Det bör bli säkrare med gafflar bak eftersom man ser mycket bättre där.

Pallarna är lastade 150 cm högt, därav rädslan hos den nyblivna föraren.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117269 Hur mycket kan man räkna med att orka lyfta med en frontlastare och traktor från sent 60-tal tidigt 70-tal?
Läser jag i instruktionsboken för trepunkten så talas det där om ca 1100 kg. Är det rimligt och kan man dra någon slutsats rörande frontlyften utifrån det?

Kan vara bra att veta om man ska satsa på gafflar fram eller bak

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#117292 Okej något i stil med såhär tänkte jag om man har vedkap istället för motorsåg.
Att man använder en självlastarvagn som jättebred vågrät transportör. Jag har inte erfarenhet av någon självlastarvagn så jag kan mycket väl ha missat något som det hela att inte funkar. Drivs inte matningen i bandet på hydrlik eller går det via kraftuttaget? Om det går via hydralik kanske det går att "tjuvkoppla" hydralik till vagen från vedklyven. man plockar bort "självlastaren" och draget så behöver man inte snubbla på den och kan få en tätare plasering av alla grejer. Det än nog bättre att ha galler som får veden att komma rätt då man slipper få en massa skräp med i handteringen. Jag kanske har missat att förklarat något men fråga gärna då..
vedbacken 2.JPG

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

axwell  
#117302
Uvskogen skrev:Hur mycket kan man räkna med att orka lyfta med en frontlastare och traktor från sent 60-tal tidigt 70-tal?
Läser jag i instruktionsboken för trepunkten så talas det där om ca 1100 kg. Är det rimligt och kan man dra någon slutsats rörande frontlyften utifrån det?

Kan vara bra att veta om man ska satsa på gafflar fram eller bak


Trepunktslyften brukar ha en angiven längd som man jämför lyftkraften mot, ofta drygt 6 dm ut. Det brukar samtidigt betyda att lyfthöjden är något mindre, kanske 5 dm.

Om Nuffe, utan att tveka, orkar lyfta en rågad skopa med blöt snö så kan du vara nöjd. Men det kan bero på att Kjälve prioriterat kraft framför snabbhet och lyfthöjd genom var man placerat hydraulcylindrarna och vilken inre area de har.

Framvagnen tål inte samma belastning som bakaxeln så det är skonsammare med gafflarna bak.

Det finns ju fler som har äldre Kjälve, de bör ha mer detaljer.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#117317 Jag har inte erfarenhet av någon självlastarvagn så jag kan mycket väl ha missat något som det hela att inte funkar. Drivs inte matningen i bandet på hydrlik eller går det via kraftuttaget?

Dom jag har kört och sett har varit helmekanisk drift av matningen, vill minnas att det var som nån sorts vevstake och spärrhakemekanism.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

stegmaster  
#117318
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Hur mycket kan man räkna med att orka lyfta med en frontlastare och traktor från sent 60-tal tidigt 70-tal?
Läser jag i instruktionsboken för trepunkten så talas det där om ca 1100 kg. Är det rimligt och kan man dra någon slutsats rörande frontlyften utifrån det?

Kan vara bra att veta om man ska satsa på gafflar fram eller bak


Trepunktslyften brukar ha en angiven längd som man jämför lyftkraften mot, ofta drygt 6 dm ut. Det brukar samtidigt betyda att lyfthöjden är något mindre, kanske 5 dm.

Om Nuffe, utan att tveka, orkar lyfta en rågad skopa med blöt snö så kan du vara nöjd. Men det kan bero på att Kjälve prioriterat kraft framför snabbhet och lyfthöjd genom var man placerat hydraulcylindrarna och vilken inre area de har.

Framvagnen tål inte samma belastning som bakaxeln så det är skonsammare med gafflarna bak.

Det finns ju fler som har äldre Kjälve, de bör ha mer detaljer.

Dom 1100kg er nog mätat i dragstångkulene, så du kan nog räkna litt över halften i praktisk bruk(om pumpen er fräsch och gjer riktig tryck), så kanskje 600kg eller så på et pallyft.
Min fronlaster på Deutz`n från 1965 klarer precis att lyfte en storsäck (600kg), utan skopa monterad.
Annars håller jag med om at ha pallyften bak, er mycket mer smidig, och traktoren mår bättre av det.
Brukar bara pallyften fram om jag behöver lyfta högt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).