Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinschen på multiforest skogsvagnar?

7 inlägg 6285 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinschen på multiforest skogsvagnar?

Furan  
#110824 Hej,
Är det någon som har koll på om Vinschen på multiforest (trejon) skogssvagnar löper fritt när man trycker på utknappen på fjärrkontrollen.

Fjärren har en knapp för in och en för ut, men det är ju ganska segt om man måste gå och vänta på att hydraulmotorn ska mata ut wiren. Bla. Källefall har jag sett har liknande vinschar, kanske någon med erfarenhet av dessa?

/Furan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110956 Ut innebär, iaf på Mohedan, att vinchen frikopplas och trumman är bara svagt bromsad för att inte tjorra ihop sig

Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

blixten  
#111027 Till 99% säkerhet så matar inte hydraulmotorn ut vajern utan trumman frikopplas så att du kan dra ut vajern själv sen.

Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

Furan  
#111029 Det låter bra. Jag ska kolla med trejon så att de inte valt den där 1% lösningen...

Hälsningar
Furan

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

Furan  
#126439 Hej,
Har kollat med trejon och tydligen så matar motorn ut wiren så länge man trycker på utknappen. Jag tycker det verkar bökigt att måsta hålla inne knappen och mata ut istället för att den frigörs. Enligt en som har en multiforestvagn/vinsch så ska det fungera väldigt bra.

/Furan

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

Siggetass  
#622551 Har en Multiforest 8t med 6,3m kran anno 2011, och den har direktmonterad hydraulmotor (ingen frikoppling). Så det är bara att hålla ner knappen så länge man matar ut. Vagnen är verkligen jättetrevlig i övrigt, men detta är inte OK! Är i desperat behov av en lösning, men vill helst inte drämma till med ett separat hydraulsystem då resten funkar bra: kranen går lagom fort och vinscha in blir lagom fart. (Kör med en Valmet 455 på 1200 varv.)

Övriga omdömen om vagnen: kranen blir lite tung på en medelstor vagn, så det är inte svårt att välta utan lass om man svänger ut ramstyrningen. Ventilpaketet sitter nere i riset vid grinden men saknade skydd?!! Jag vågade inte ens ta en provtur, utan gjorde en egen kåpa/skydd först. Gripen är mkt för liten (öppnar 98 cm) och för svag (klarar nätt och jämnt en 5,5m ' 60cm bit). Den hade nog passat bra på en 5-7t-vagn. Draget är ok på min gamling, men på nya vagnarna har man istället gjort en totalt kass lösning med ett vändbart drag. Adapterplattan för detta är en bjässe där plåtarna hamnar rakt i hjulet om man svänger snävt. Men det går ju att skära bort alltihop och stumsvetsa. Urdumt!

Men,
Förslag om lösning till vinschen, någon? Kan man återcirkulera olja från returen via en strypning + backventiler? Dvs "fuska" till sig lite extra flöde? Eller har nån sett en extern frikoppling man kan bygga dit? Annars blir det att byta till en riktig vinsch istället: Weimer... :)
Förslag på vettig grip för en rimlig peng? (Har inte råd med Cranab-nivå.) Vår förra Patu 90-talare hade en fin grip.

Avatar Fallback

Re: Vinschen på multiforest skogsvagnar?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622563 White har orbitmotorer med declutchfunktion som släpper allt hydrauliskt motstånd men du får fortfarande det mekaniska motståndet av att rotera motorn när du drar ut vajern. Har inte provat själv och du kommer tappa hållfunktionen dvs vajern slackar när du släpper "vinsch in"
Morgan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).