Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 71162 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100107 Mitt substitut till fyrhjulingen är Daisy...

Eller David Brown 25D 1954 års.
Storlek ungefär som grållen men med hög och låg växellåda, högre markfrigång ån grållen och en direktinsprutad dieselmotor som är lättstartad och knappt drar någon diesel.
Faktist min favorit i gallringsskogen och potatis-landet...
Ger gratis lite styrketräning och lämplig motion med handlastning och lossning.......
Synd bara att inte Bm-Volvo gjorde dom....

traktor skuren virke.jpg




db 25d.jpg

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100110 :grin: Den verkar vara i toppskick :-bd och jo det som fattas mest på grållen är lite lägre fart och mera ork på ettan och backen...........

   TS
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110120
1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#110125 Trevligt att se den gamle göra nytta i skogen, ser ut som du har lämplig terräng för den, i varje fall det som syns här.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110126 Så fint, man blir nästan lite sugen att börja jobba i skogen.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

MNskog  
#110763 Undrar hur många av dagens maskiner som är i drift om 58 år. Men det är väl det som är utveckling.
Har själv en Grålle även det en -52 men med bensinmotorn. Den har många tusen driftstimmar i både jordbruk och skog.
Den har även extraknäckt framgångsrikt som älgdragare med orginalskopan på trepunkten.
Idag används den mest för lättare finkörning ungefär som de flesta fyrhjulingar.
Ett litet körtips om du inte redan testat det; Slirar det använd styrbromsarna som diffbroms och bromsa det spinnande hjulet.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110783 Jag kör med Ford 3000, Super dexta och MF robur i skogen. Här är en film på min Super dexta:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110791 Fin film, sån vill jag också göra snart!

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110801
trislc skrev:
Emil N skrev:Jag kör med Ford 3000, Super dexta och MF robur i skogen. Här är en film på min Super dexta:


Håller med "Uven" om att det är en fin film, som ger trevlig skogskänsla. Känner igen momenten. Hur många gånger har du glömt lyfta wirekranen i trepunkten innan förflyttning (det har jag gjort ett antal gånger, men turligt nog utan att skada stödbenen)? Så en fråga till: varför inte kärra kopplad till traktorn, för att lasta samtidigt som stocken ändå är "på kroken"?


Jag använder min Sonnys 5,5t kärra ibland men här vinschar jag bara fram virket till stickvägarna för att sedan kunna köra ut det med min MF Robur. Jag ska klippa ihop en film som jag gjorde vid samma tidpunkt. om du vill se Roburen redan nu så kan du länka vidare från super dexta filmen, där finns två filmer från förra vintern.
Det har säkert skett att jag missat att hissa kranen men det är nog inte särskilt ofta.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#110839
Uvskogen skrev:Fin film, sån vill jag också göra snart!


Vi väntar! 8)

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110846 Appropå det "totte", vilket program kan man ha för att få till sådana där blå skyltar, klippa bort "tråkiga" delar och sånt?

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110848
Uvskogen skrev:Appropå det "totte", vilket program kan man ha för att få till sådana där blå skyltar, klippa bort "tråkiga" delar och sånt?

Totte är en Macman så jag svarar istället: Windows Movie Maker, gratis och allt.
Bra att börja med iaf.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#110879 Tack Slurfi, jag hade som sagt inte kunnat svara nåt vettigt, jag kör förstås iMovie som är gratis på Macen.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110886
totte skrev:Tack Slurfi, jag hade som sagt inte kunnat svara nåt vettigt, jag kör förstås iMovie som är gratis på Macen.

Haha.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

tjoolahopp  
#110960 Men hör ni är det drivhjuls beroende uttag på grålle traktorer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).