Bioenergi

Eurostativ eller 1m³ trälådor

19 inlägg 8958 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eurostativ eller 1m³ trälådor

Håkan  
#110628 Funderar på hur man jobbar smidigast med vedhanteringen. Antingen klyva direkt ner i 1,5m³ säck eller i 1m³ säck med eurostativ eller i gamla potatislådor? 1,5m³ säckarna är ju ganska dyra och tål inte hur mycket sol som helst och sedan är det lite bök med att lasta större mängder till kund (ingen bra kärra). Hur gör proffsen? kör de med lådor som torkar i stora öppna hallar och sedan lösvikt eller kör de med 1m³ säck på pall? Mvh Håkan



   TS
Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

marcus_ford 3600  
#110719 smidigast är det å klyva inne i maskinhal o lägga på backen utan säckar

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Håkan  
#110722 Men då har du markfukten och sedan ska du hantera veden för hand! Bäst vore väl 2-5m³ lådor/burar som man kan ställa i soligt läge under tak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Robertberg  
#110725 Betongplatta samt frontlastare/hjullastare löser de problemen :)
Hur fraktar man veden i de stora lådorna ut till kund?
Senast redigerad av Robertberg sön 20 feb 2011, 02:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Håkan  
#110738 Inga lådor till kund men däremot kan jag tänka mig att tippa över till släpkärra eller till traktorvagn. Någon bild jag såg var en bur som flyttades med lastväxlare.

Eller

   TS
Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

asseasse  
#110741 Jag tycker personligen att enkubiksnät på pall är den bästa lösningen hitintills. Men olika lösningar passar olika bra beroende på ett antal faktorer, bland annat hur stora mängder dina kunder köper åt gången.

Storsäcken borde också vara bra men har nackdelen att den är dyr och kräver någon slags retursystem som kan upplevas bökigt av kunden. Dessutom tror jag inte att den överlever så många fyllningar att den blir billigare än nätsäcken.

Att klyva och låta torka på platta är säkert rationellt men skapar problem med uppmätning av volymer. Jag kan inte se något annat alternativ än förflyttning till flak med traktorskopa eller krokodilgrep. Att sälja på flak innebär att sälja en stor mängd och många vedköpare är småförbrukare som vill ha mellan en och sex kubikmeter om året. Optimalt är ju att klyva direkt i ett lastväxlarflak, gärna med gallersidor, men problemet är att du binder upp ett stort kapital i förvaringsmaterial.

Jag hoppas själv att någon kan utveckla ett mellanting mellan nät- och storsäck. Allra helst en förslutningsbar variant av billigare engångs-nätsäck för placering på pall under torktiden. Den behöver inte vara så hållbar men åtminstone möjliggöra snabb förflyttning av säcken med grip från pall till flak. Att lasta och lossa ett lastbilsflak med flera våningar med nätpallar tar både lång tid och vid slutdestinationen kan allt ha rasat samman. En förslutningsbar, någorlunda stabil nätsäck kunde även säkra volymuppmätningen ut till mindre slutkund. Det kunde möjliggöra en större "export" av ved över längre distanser till Norge och svenska storstäder med höga vedpriser.

Om det fanns något sätt att väga lösved och kompensera priset relativt fukthalten, på ett sätt som kunden kan acceptera, vore det också ett attraktivt system.

/andreas.

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Håkan  
#110750 Stativet till nätsäckar,hur fungerar dessa? Går det att stapla pallar med nätsäckar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

asseasse  
#110753 Stativet för nätsäckar kostar väl drygt 1500 kronor. Du trär själva nätet över stativet, fyller upp nätet, knyter ihop toppen på säcken och tar bort fronten på stativet. Det är rätt bökigt att få till allt bra om man ska göra det själv så köp är nog bästa alternativ. Jag får dem då aldrig så kompakta och fyrkantiga som bilderna visar, de sjunker alltid ihop en aning, men jag antar att jag egentligen kör i lite mer ved än vad som skall vara. Om du fyller mindre i nätsäckarna och ordnar själva veden då och då så att du får minimalt med luft får du mer nät att knyta ihop säcken med och antagligen stabilare och fyrkantigare säckar som jag antar att du kan stapla ovanpå varandra. Personligen tycker jag att det tar för lång tid att ordna till veden allt för mycket i dom. Men det kanske finns andra som har bättre tips på hur man får säckarna stabila och fyrkantiga.

Användarvisningsbild

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

stegmaster  
#111159 Minns det var någon som frågade om hur man gör egna stativlådor.
Hittar inte igjen tråden så jag postar det här.
Här er en som har gjordt eget.
Titta från ca 03,00 inn i filmen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dGczhlwOq7I[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

axwell  
#111162 Den var bra, lådformen och gödselspridaren(?). Inga "onödiga" skydd vid kapen!
Imponerande stapling av färdiga pallar.

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

asseasse  
#111166 Tack för länken till videon med den hemmagjorda lådformen, det var jag som frågade om ett sätt att göra en enkel och billig näthållare i en annan tråd.

Ska pröva att göra en liknande variant men av takplåt, som är lite billigare än plywood.

Dock ser jag nu att det inte framgår på vilket sätt han fäst upp nätet i den där lådan.

/andreas.

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

marcus_ford 3600  
#119406 Hejsan. vad tror ni och sälja veden på en lastpall staplat,alltså fast mått. det både kunden gilla. Bygger nåra stöd vid sidorna och ovanför så blir det som en mobilt vedbod.... Båda blir 1 m3
Men... jag ha fan ingen lastare till traktorn:(

Avatar Fallback

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Boxer 350  
#119421 Hej!
De finns en film på You Tube om Posch Packfix. Ett förslag?

Användarvisningsbild

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

stegmaster  
#119555
Boxer 350 skrev:Hej!
De finns en film på You Tube om Posch Packfix. Ett förslag?

Gissar det er den här du menar??

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bzVytVT-UIo[/youtube]


Själv gillar jag denna bättre, där man brukar rotator/gripklo och snurrar nättingen.
(se från ca 2:10 inn i videoen)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n5cMLVTskHY[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Eurostativ eller 1m³ trälådor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119579 Ser ju rätt smidigt ut. Men vad kostar en sådan lösning?
Blir pallen stabil?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).