Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

974 inlägg 417749 visningar 94 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

stone66  
#107543 Helt sanslösa där borta på den sidan och dom tror verkligen dom har uppfunnit något bra!!!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

totte  
#107551
halvproffs skrev:När man ser alla dessa amerikanska uppfinningar så undrar man hur det kan finnas så mycker folk kvar där!? :geek:


Min far sa alltid: "Stollar har tur!". Jag är benägen att tro att han hade rätt.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Skogshuggarninorr35  
#109090 Jag tycker att det här va ganska bra

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffekt

AKKAMAAN  
#110387 Har två filmer på samma koncept
http://www.youtube.com/watch?v=WoAOYLMU1Wc
http://www.youtube.com/watch?v=MVSwICvpIVE

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Edner  
#110412

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

totte  
#110479 Typiskt amerikanare, dom älskar visst att fösa runt veden på backen med diverse olika maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffekt

AKKAMAAN  
#110480
totte skrev:Typiskt amerikanare, dom älskar visst att fösa runt veden på backen med diverse olika maskiner.

håller med 100%.....de älskar allt som kan utföras med "kemisk" energi typ diesel och bensin...electricitet göre sig icke besvär....mitt måtto....så enkelt och rationellt som möjligt....

ps. jag bor i USA och ser alla tokerier på nära håll....lol

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

axwell  
#110490
AKKAMAAN skrev:håller med 100%.....de älskar allt som kan utföras med "kemisk" energi typ diesel och bensin...electricitet göre sig icke besvär....mitt måtto....så enkelt och rationellt som möjligt....

ps. jag bor i USA och ser alla tokerier på nära håll....lol


Så lämpligt, kan du bekräfta eller dementera vår svenska uppfattning om det amerikanska elnätet.
Jag har för mig att gemene man inte har tillgång till trefas 400 Volt 50 Hz/60 Hz utan bara enfas 115 Volt 60 Hz.

Om det skulle vara riktigt så inser jag svårigheten med vettiga elmaskiner.

Istf. för 6 A krävs det 35 A för en elmotor på 4 kW, startströmmar och cos.fi oräknade.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

AKKAMAAN  
#110493 Du är på rätt spår....nätete är uppbyggt så det svenska med tre faser, menvarje hushåll har vanligen två faser 2x115volt/60Hz och nollan/jord från nätet...och får då ca 230volt mellan de två faserna....Nollan och Jord är inte separerade i proppskåpet som i Sverige, utan ligger lagda tillsammans.

Det är på ett sätt ganska skönt ur säkerhetssynpunkt med 115volt....men man kan kan lätt få en 230 volt shock också, om man inte tänker sig för...har fått känna på både 115v och 230v...hahahaha

Men det medför också risker att ha högre amperestyrkor i ledningarna.....många husbränder blir det....hushållssäkringarna är på mellan 15A till 30A vanligen...

Så du har rätt om elmotorer, dom blir stora och klumpiga med låga effekter...så det är små, 5-10hp bensinmotorer som gäller till alla vedklyvar mm...

ABB har tagit ett ganska stadigt grepp om distribution av lokala elnät här, framförallt när det gäller nergrävda system. Det står ABB på varenda elbox här i stan.
Men det mesta av den lokala distribution, inne i städer etc, går via trefas högspänd luftledning, nåt 1000-tal volt, har inte koll på det....Så det borgar för att man ganska snabbt kan hitta och fixa felet om det blir strömavbrott. Problemet äör att det blir strömavbrott titt som tätt, så for det blåser av en gren på ett träd som lägger sig över trådarna.....suck, många stormar på sistone tiotusentals stora träd la sig över kraftledningarna och man fick leja in hjälp från Canada....avbrott upp till 72 timmar hör till vanligheterna

Naturligtvis är det "stenåldern" med 110volt, men det kommer ju aldrig att ändras.....för mycket pengar investerat i alla hus och hushåll. Man får vara glad att dom kallar det Volt och Ampere, och inte nåt annat hokuspokus.....LOL..
Kanske man en dag i alla fall kommer att kunna gå över till metriska mått....industrin kör ju båda just nu...man är ju tvungen om man vill exprotera till några andra länder än "California" och "Texas"....LOL

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110496 Ha ha denna är ju bara bäst.


Om nu ingen annan hittat och postat den före vill säga ;)

Äsch den var ju gammal såg jag nu. Får hitta någon annan istället.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

totte  
#110548 Jaha den gamla godingen!

Jo apropå elnät i Amerika, hade en diskussion med en kanadensare om vedklyvar. Hade vissa besvär att övertyga honom om att jag faktiskt har 400 V trefas i en privatbostad, sånt har man bara i industrier sa han. Han hade just det som AKKAMAAN beskriver, två faser med 230 V mellan. Så när han pratar om att bygga en kraftigare klyv så är det bara bensinmotor eller traktordrift som gäller.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

axwell  
#110555 2*110 volt förekommer fortfarande i Sverige, även om det byggs bort efterhand.
Fyrledarsystem som vi övervägande har i Sverige är väl också otidsenligt men mer lätthanterligt vid anslutning av reservkraftverk.

Har vid några tillfällen stött på amerikanska trefasmotorer med 127/220 Volt, om det är standarden så blir det besvärligt att göra en rejäl vedmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

stegmaster  
#110570
axwell skrev:2*110 volt förekommer fortfarande i Sverige, även om det byggs bort efterhand.

Jo, men ni er ju ljusår för jänkara enda.
Själv på riktiga sidan av vägen har ni ju kjört nu i flera 10 år redan. :wink:
Var det inte så som vi ble fortalt i Norge, att ni startade med bussar och lastbilar, sedan blev det allment för alla efter et år eller så??? :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110572
stegmaster skrev:Var det inte så som vi ble fortalt i Norge.......


Tro inte på allt du hör %-(

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

axwell  
#110603
stegmaster skrev:Var det inte så som vi ble fortalt i Norge, att ni startade med bussar och lastbilar, sedan blev det allment för alla efter et år eller så???


Varför kommer du med en sån slående stark idé först nu, mer än 43 år för sent?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).