Skogsnyheter

Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

10 inlägg 4297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110472 Skogsstyrelsen vill bygga en ny nationell skogsdatabas, för att underlätta för bl.a. oss skogsägare. Frågan om en sådan databas mest skulle underlätta för diverse myndigheter att sätta fast skogsägare som missat någon fornlämning eller dylikt. 😡 http://www.skogsaktuellt.se/?p=36586&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

masterchief  
#110481 Redigerade rubriken pga den kunde tolkas rasistisk.
Skogsstyrelsen ska skrivas i sitt fulla namn 8)

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

masterchief  
#110482 Om man seglar iväg lite i ämnet skulle det underlätta mycket för oss entrepenörer om vi kunde hämta kartmaterial direkt från en databas iom de flesta kör med GPS.
Skulle spara mycket tveksamheter angående fastighetsgränser mm
Får de sedan in beståndsdata i databasen skulle jag bli lyrisk.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Bengt.Svensson  
#110489
masterchief skrev:Om man seglar iväg lite i ämnet skulle det underlätta mycket för oss entrepenörer om vi kunde hämta kartmaterial direkt från en databas iom de flesta kör med GPS.
Skulle spara mycket tveksamheter angående fastighetsgränser mm

Är inte skogsbruksplaner på Internet under utveckling?? Det borde väl innefatta det mesta enl. ovan.

Det jag har läst ang. gränser är väl att man inte ska lita alltför mycket på GPS/kartdata. Enligt en gammal artikel i ATL (tror jag...) så anser Lantmäteriet att GPS och arkivkartor inte löser problemet med gränser. Det som verkligen "gäller" vid ex. tvister är gammal taggtråd, stenrösen, etc. Vid avverkning är det i mina ögon inte så kinkigt med gränsen på decimetern när, men ska man köpa en fastighet kan ju ett par decimeter fel längs halva gränsen snart bli ganska mycket m3fub, framförallt om man även räknar in framtida tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

MNskog  
#110497 Det är alltid markeringarna på marken som gäller. Lantmäteriet garanterar(vad jag hört) +/- 10 m på gränserna i fastighetskartan.
Fornminnen och kulturminnen är ofta inventerade innan bruket av gps blev allmänt och därför är dessa punkter inlagt manuellt från en handritad inventeringsskiss. Avvikelserna kan vara stora.
När det gäller databaser för fornminnen, natura 2000 områden m,m. Kan det ge fördelar med en kontaktmyndighet och information på ett ställe.
Däremot när det gäller skogsbruksplaner så kan de aldrig ses som offentlig handling och ligga i några centrala databaser eller än värre tillgängliga på nätet. Jämför med vem vill att deras aktieinnehav eller bankkonto uppgifter ligger så !!
Lagkrav på skogsbruksplaner försvann för flera år sedan och här borde alla skogsägare tänka på att de är dom som äger marken och betalat för planen vilket innebär att de är dom som äger uppgifterna och avgör vem som ska få läsa dom.
Om man jämför med skogsbolagens beståndsregister så har inte skogsstyrelsen eller någon annan myndighet tillgång till de uppgifterna.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Bengt.Svensson  
#110498
MNskog skrev:Däremot när det gäller skogsbruksplaner så kan de aldrig ses som offentlig handling och ligga i några centrala databaser eller än värre tillgängliga på nätet. Jämför med vem vill att deras aktieinnehav eller bankkonto uppgifter ligger så !!

Det är säkert så att man inte vill ha sin skogsbruksplan som offentlig handling, däremot vore det bra att komma åt planen via nätet och vid behov dela ut uppgifter till entreprenörer, inspektorer, etc. Det gör man ju redan nu (i pappersform) när man skriver AU-kontrakt.

T.ex. kunde inspektorn göra traktdirektiv från aktuell plan. Efter avverkning vore det sedan lätt att uppdatera planen med vad som höggs, vilken yta som skördaren faktiskt högg på, sortimentsfördelning, kostnader, netto, etc. Om man dessutom kunde koppla avverkning i m3 till GPS-karta på planen så kunde man se om en G26 i verkligheten är hälften G22 och hälften G32...exempelvis.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110509 Det hade varit gott nog om man kunde maila filer med gränser och avverkningsområden till den som skall köra. Jag gör gärna det, men ingen har frågat efter det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110571
masterchief skrev:Redigerade rubriken pga den kunde tolkas rasistisk.
Skogsstyrelsen ska skrivas i sitt fulla namn 8)


Tyvärr är det en begränsning i rubrikens längd, som hade överskridits om jag hade skrivit ut skogsstyrelsen i sin fulla längd istället för SS. Ville inte avsluta rubriken med ett trunkerat datab.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

MNskog  
#110632
Det är säkert så att man inte vill ha sin skogsbruksplan som offentlig handling, däremot vore det bra att komma åt planen via nätet och vid behov dela ut uppgifter till entreprenörer, inspektorer, etc. Det gör man ju redan nu (i pappersform) när man skriver AU-kontrakt.


Ett alternativ är att skaffa ett skogsbruksplan program till din egen dator. Det finns flera olika program men PC-Skog gård är nog det vanligaste bland privata skogsägare. Där kan du skapa traktdirektiv till avverkaren eller anbudsunderlag till virkesköparna. Du kan uppdatera åtgärder och räkna upp tillväxten årligen om du vill. Skicka in en tracklog från en hand-gps för att uppdatera kartan eller kanske en tracklog från skördaren med stickvägsnätet efter gallringen. Tilläggs program för mer avancerade ekonomiska beräkningar kan du sen komplettera med.
PC.Skog gård kostar runt 5000kr och behöver ingen avancerad dator.
På det här viset är det du som äger all information och avgör vem och i vilken omfattning andra får ta del av den.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill bygga en ny databas

Bengt.Svensson  
#110638
MNskog skrev:
Det är säkert så att man inte vill ha sin skogsbruksplan som offentlig handling, däremot vore det bra att komma åt planen via nätet och vid behov dela ut uppgifter till entreprenörer, inspektorer, etc. Det gör man ju redan nu (i pappersform) när man skriver AU-kontrakt.


Ett alternativ är att skaffa ett skogsbruksplan program till din egen dator. Det finns flera olika program men PC-Skog gård är nog det vanligaste bland privata skogsägare. Där kan du skapa traktdirektiv till avverkaren eller anbudsunderlag till virkesköparna. Du kan uppdatera åtgärder och räkna upp tillväxten årligen om du vill. Skicka in en tracklog från en hand-gps för att uppdatera kartan eller kanske en tracklog från skördaren med stickvägsnätet efter gallringen. Tilläggs program för mer avancerade ekonomiska beräkningar kan du sen komplettera med.
PC.Skog gård kostar runt 5000kr och behöver ingen avancerad dator.
På det här viset är det du som äger all information och avgör vem och i vilken omfattning andra får ta del av den.

Jag visste faktiskt inte om detta. Jag testade PC-Skog för många år sedan men tyckte det var komplicerat och ganska dyrt. 5000 är helt OK även för en vanlig skogsägare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).