Skördare

Sp 451,LM 4000 eller JD H412

30 inlägg 17825 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sp 451,LM 4000 eller JD H412

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110350 Jag har börjat fundera på ett nytt aggregat på 770:in,va tror ni blir bäst, SP:s 451, Log Max 4000 eller John Deere / Waratah H412?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

masterchief  
#110363 SP om du vill ha produktion, Logmax om du vill ha driftsäkerhet, Warath om du vill svetsa är en kort sammanfattning om man ska ta fördommarna.
Lite ligger det i dem, men både SP och logmax är säkra kort och ska man vara ärlig så är SP rappare än logmax, men till priset av högre slangkonto.
Warath eller JD 412 är ett nytt agregat med allt vad det innebär..

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110385 Högre slangkonto? Går de mkt slang lr tänker du på att LM har sin slanggaranti?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110392
masterchief skrev: ska man vara ärlig så är SP rappare än logmax...


bara för å vara nyfiken, men hur har du fått fram det??

jag märkte då ingen skillnad på min tj 1270b mellan lm4000 o sp451lf, de är väl bestyckade med lika hjulmotorer, lm 4000 har något mindre hjuldiameter.. Slang/olje/reservdelsförbrukning skiljer däremot rejält mycket..

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

masterchief  
#110401 De maskiner jag sett så sprutar SP igenom bra mycket snabbare and LM.
Dock till priset av längre bitkast när det skär av.
Likaså om man läser broschyrerna så ska det skilja ett par meter i sekunden.
Sedan så är Logmax oslagbara vad det gäller slang, så är det bara.
Inte meningen att trampå på en öm Logmaxtå :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110403 hehe, tån är inte så öm :grin: , men jag är bara nyfiken på hur snabbt ett sp451 går - jag kör ju nu 5,5-6,0 m/sek med gammalt lm4000b, men om jag kunde komma till 7,0 m/sek med annan snurra i kranspetsen så vore ju inte det så fel heller...
Å så att ja har kört just de båda aggregaten på samma basmaskin, med ingen märkbar skillnad..

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

masterchief  
#110405 Kan ju vara så att de 4000 jag sett inte varit optimalt upptrimmade.
Finns en hel del att göra här o där bara man sätter sig in i det hela.
Något skrämmande att inte fler bryr sig om det :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110413
masterchief skrev:SP om du vill ha produktion, Logmax om du vill ha driftsäkerhet, Warath om du vill svetsa är en kort sammanfattning om man ska ta fördommarna.
Lite ligger det i dem, men både SP och logmax är säkra kort och ska man vara ärlig så är SP rappare än logmax, men till priset av högre slangkonto.
Warath eller JD 412 är ett nytt agregat med allt vad det innebär..




Waratah/ JD om du vill svetsa???? vad drömde du om sen så?

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

masterchief  
#110419
huggarn82 skrev:
masterchief skrev:SP om du vill ha produktion, Logmax om du vill ha driftsäkerhet, Warath om du vill svetsa är en kort sammanfattning om man ska ta fördommarna.
Lite ligger det i dem, men både SP och logmax är säkra kort och ska man vara ärlig så är SP rappare än logmax, men till priset av högre slangkonto.
Warath eller JD 412 är ett nytt agregat med allt vad det innebär..




Waratah/ JD om du vill svetsa???? vad drömde du om sen så?

Här nede har då inte första serien agregat hållit något vidare....

Avatar Fallback

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

mrme  
#110430
kalhygge skrev:hehe, tån är inte så öm :grin: , men jag är bara nyfiken på hur snabbt ett sp451 går - jag kör ju nu 5,5-6,0 m/sek med gammalt lm4000b, men om jag kunde komma till 7,0 m/sek med annan snurra i kranspetsen så vore ju inte det så fel heller...
Å så att ja har kört just de båda aggregaten på samma basmaskin, med ingen märkbar skillnad..


Fy tusan ja har fullt upp med att få pinnarna mellan träden när de matar 3.5-4m/sek




såg ett loggmax 4000 på en ponnse fox å agget går ju väldigt bra att flerträdshantera med, lätt å fint är de ju oxå, men har sett ett sp på en valmet 901 tx å de gick ju oxå bra att flerträdshantera med som de såg ut. Sågen tycker ja är de som går riktigt dåligt på loggmax fast den var påställd gick den som sirap, där är ju sp bra mycke rappare.


Jd 412 är väl en fördel att sätta på för att ha samma repkille/serviceställe den dagen de behövs. Gillade de 412 ja provkörde på en 1170e lätt å fint.

Vad soppaförbrukningen gör mellan 2-4hjulsdrift kan ju oxå vara nått att fundera på. Sp och loggmax är nog smidigare att fara runt träden med oxå skulle ja tro. Diametermätningen är säkert bättre på 412.

Pratade lite diametermätning med loggmaxkillen som var på visningen på foxen, den klarade ju kraven sa han, men frågan är om inte kraven är lite lågt ställda??

Avatar Fallback

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

bård  
#110455 Kjøpte en 770d med et H742 aggr for noen måneder siden.
Tenker på å kjøpe et nytt aggr for å få flertrehantering.
Jeg vurderer å kjøpe 412 fordi at jeg kjørte en 1270e med 414 i ett år og var veldig godt fornøyd med både produktiviteten
og driftsikkerheten på 414 aggregatet.
Nå vet jeg ikke om 412 er like bra,men det ser ut som det er bra likt som 414.
En annen ting er at jeg er godt fornøyd med servisen fra john deere :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110476 Känns som ett minus för LM när man monterar HHM:en på basmaskin å säter en grov elkabel över kran.Iofs ett plus me eftersom HHM:en får ett bättre liv där.
Har hört att LM har lite veka hyd.cyl. till matarhjulen,e de nå sanning i de?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110520 lite intressant att läsa alla fördomar, det spretar onekligen hej vilt!
Att SP skulle vara särskilt driftsäkert vill jag verkligen inte påstå ahr skruvat mest på SP av alla aggregat jag kört. Minst skruvande står jd 480 och däremellan kommer valmet 350.1. Jag tycker överlag att 4wd är att föredra men i gallring tycker 2wd är smidigare att kasta runt samt blir smalare ihopfällt. 4wd driver givetvis bättre men frågan är om man verkligen har det behovet på en 770 som förmodligen kör ganska klen skog. bara lite tankar...

Användarvisningsbild

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110524
Kenneth skrev:Känns som ett minus för LM när man monterar HHM:en på basmaskin å säter en grov elkabel över kran.Iofs ett plus me eftersom HHM:en får ett bättre liv där.
Har hört att LM har lite veka hyd.cyl. till matarhjulen,e de nå sanning i de?


Jag har kört med "grov" (utan CANbus) kabel över kran rätt länge nu, å ha väl inte märkt nån större nackdel med det? Ska man ändå ha en 4 el 8 ledare över kran, kan jag lika gärna ha en 25 ledad SABkabel, den tål stryk..

Positivt är väl istället att:
- inga speciella (svindyra) kontakter/stift att härja med när man ska byta slang till elkabeln.
- ingen onödig (svindyr) MHC / HHM / D4 boxxar monterade i världens värsta arbetsmiljö - ute på aggregatet!
- det där med boxxar på aggregat - ett gallringsagg. har ju rätt trångt om plats, stora boxar underlättar ju inte precis ev. skruvning / service..

Däremot så blir det ju ett interface mellan MHC och krankabel, så det blir en låda extra, jämfört med att köra ett H412. Dessutom får du snyggare inställningar o presentation om man kör med "orginal" - allt görs i 300datorn.

ang. veka cyl till hjularmar - inget jag märkt, visst - man kan lyckas med att slå sönder en stång om man vill???

Avatar Fallback

Re: Sp 451,LM 4000 eller JD H412

nisse H8  
#110531 Tjena..
Jag ha själv varit med å monterat ett H412 å kört de agg på en jd 770D. inte varit med om nå sprikor på de å de ha blivit hanterat. De är ett agregat som snabbt å prodoktiv. vi ha då varit mycket nöjd me de agg. Nu så Ha vi införskaffat en ny JD 770D 6w me ett H412. fast jag ha ju också kört sp 451 på en valmet 901.3 å nå är sp drift säkert å prodoktiv agg :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).