Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78937 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109411 var och köpte mig en tidig julklapp idag! det blev en oregonslip med nya "bordet".har provat lite nu på eftermiddagen.Det går åt en kedja innan man har lärt sig att ställa in maskinen kom jag underfund med! men har man väl lärt sig tekniken så går det nog avsevärt mycket fortare än att handjaga! nu blir det nog så att jag tar med ett gäng kedjor ut i skogen,och byter istället för att handjaga! (människan är lat av naturen)!

Det jag blev lite konfunderad av,var att även BP/BPX ska slipas med 55 grader enligt manualen! alltså samma som LP/LPX! kan nån förklara hur det hänger ihop? när du rundfilar är det endast chiselkedjorna som ska ha den vinkeln!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#109424
huggar*n skrev:Det jag blev lite konfunderad av,var att även BP/BPX ska slipas med 55 grader enligt manualen! alltså samma som LP/LPX! kan nån förklara hur det hänger ihop? när du rundfilar är det endast chiselkedjorna som ska ha den vinkeln!

Kan inte förklara varför, bara at samma sak står i manualen til min grindomatic ochså.(eller helt eksakt 60 grader och inte 85 eller va det er som står på kedjepacketet).
Håller annars med dig.
Man behöver testa lite i början, men sedan går det faktisk riktig snabbt att ställe om från f.eks .404 til .325.
Så jag gör som dig, slipar hemma och bytar kedja i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109482 vad kör ni med för tjocklekar på skivorna till respektive kedja? enligt oregon så ska 3,2 mm skiva användas till "325,men har provat det nu och du får en konstig form på tanden!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109529 Har du dressat den så skivan har rätt form??

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109573 ja,om man går efter mallen som var med så stämmer det! skivan är "rund" i ytterkant,vilket den var som oanvänd med.jag vet inte om jag kanske går för djupt,men samtidigt vill man ha med tandbotten samtidigt.jag erkänner att jag är nybörjare på att slipa med maskin,så det är därför jag gärna vill ha råd och information om sliptekniker mm

som tanden ser ut efter att jag har slipat så är det mycket "höknäbb"! har inte provat att kört med nån slipad kedja ännu.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109585 Det är väl inte konstigt att du får höknäbb om du slipar med 55 grader och rundad skiva samt tar ned tandbotten så mycket du kan. Med rundad skiva använder jag 70 grader för BP och 60 för LP. Med detta får man lite för stor eggvinkel men kan ta ut tandbotten utan att riskera höknäbb. Eftersom jag har en MAXX-slip så måste skivan vara symmetrisk om man inte skall vända den också när man byter från vänster- till högertänder, så därför tycker jag det är enklast att ha rundad skiva.

Ett annat sätt att laborera med vinklar är att inte ha kedjan rakt under skivan utan med lite offset. Detta ger delvis samma effekt som att höja filen och för flera typer rekommenderas ju t.ex. 10 graders lutning på filen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109591 fillutningen kan jag ställa genom att städet går att luta på nya oregon slipen! får prova att köra andra vinklar,men om man följer manualen så ska det vara 55 grader och rundad skiva för både LP o BP.

Tar emot så mycket tips jag kan få i slipningens ädla konst!

art nummer på min slip är 519789

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109625 har dressat om skivan,så att den är plattare på mitten och lite rundad på sidorna,vilket gör att man inte får så stor höknäbb upptäckte jag.kommer att laborera med mer vinklar,men om nån har en bild på era skivor så man kan jämföra olika dressningar så vore jag tacksam för det! berätta gärna för och nackdelar med olika dressningar!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#110206 Har provat ut olika vinklar nu i hälgen, med min Grindomatic v12 med 4mm slipskiva.
Har testat blant annat 70¤ på 21Bp/LP kedjor , men på min slip funkar det bäst med 60¤ vinkel på både 21BP/LP och .404 kedjor. Dette gjer den absolut vassaste kedjan.
Bra vass kedja som funkade bra hela dagen, på rent virke(var inte i marken eller sten).
Tycker inte det blir mycket höknebb på tanden häller.
Testade ochså med 50¤ och 55¤, men det blir fel, alldeles för mycket höknebb.
(Logosol taler om 50/55¤ i en video av deras slip, men det er ju sågvärkskedjor med 10 grader tandvinkel, så gissar at det blir lite annorlunda.)
Rundar skivan på slipen med en sten, så den er normal rund, inga konstiga dressingar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110210 Jag har också bytt vinklar lita grand under det gångna året. För BP började jag med 80, gick sedan ner till 65 men har ökat till 70 (allt med 3 mm skiva). För LP har jag däremot minskat från 70 til 60. Har också testat Logosols tips på en 91R-kedja till sågverket men tycker att ytan blir lite för ojämn då, hellre lägre avverkningsfart och bättre yta så där har jag gått upp till 65 grader. Jag kör mest i gran och tall men det går fint att kapa metertjocka gårdsbjörkar med samma filning på 73LP.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Houthakker  
#110314 RIKTIGT SVENSK!
En maskin för att göra ett sådant lite jobb!
Filar för hand, varje gång man tankar två streck och färdigt, sågar man i sten, släng kedjan lägg på nytt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110328
Houthakker skrev:RIKTIGT SVENSK!
En maskin för att göra ett sådant lite jobb!
Filar för hand, varje gång man tankar två streck och färdigt, sågar man i sten, släng kedjan lägg på nytt.

Dvs. efter ca 25 stensågningar har man tjänat in maskinen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Houthakker  
#110330 Kedjan blir ALDRIG bra nock för en proffshuggare!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#110357
Houthakker skrev:Kedjan blir ALDRIG bra nock för en proffshuggare!

Då er det ju bra man er amatör och nöjd med sin kedja. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Houthakker  
#110420 Är det någon som använder sig utav "raka" tänder istället för halvrund eller rund?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).