Föryngring

Pris per skogsplanta?

30 inlägg 40763 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11010 Grannen hade 10 polacker förra året, skulle plockat bär men han tog de till at tsätta tall i stället, gav de 1000 kr om dagen de skulle fått 750:- om de plockat bär. Tror även de fick en liten bonus slant per skalle på 250 kr rakt ihanden det andra 1000:- var vitt då tycker jag det är ok.

Fördelen med polackerna är ju att de oftast har lite mer "arbets moral" & "stolthet över att gjort ett bra jobb" som ibland vissa svenska ungdommar och för den delen äldre kan sakna..

Arevo
Avatar Fallback
Boden  
#11011 Precis. Förstår att man anlitar polacker o.dyl. De vet hur man jobbar. Tyvärr så börjar den svenska ungdomen att bli lata. Hur många svenska ungdomar orkar och vill plantera skog hela sommaren?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11025 Har jobbat en del med polacker o de har alla varit attans tuffa arbetsmyror.Förstår att facket försöker hålla dem ute.
Fast kan jag inte se någon vits i att importera polsk arbetsmoral.Den ökade produktionen skulle knappast hamna i svensson-fickor.Tror mera på teknik än svett som prod.höjare.

Å andra sidan försökte jag hitta sommarjobbare i år till lite div skogs-och åkerarbete utan resultat. Frågade både några skolungdomar och ett par "vanliga" arbetslösa,men ingen var intresserad av att jobba i det fina försommarvädret.Erbjöd en kille att få betalt svart så han kunde få A-kassa under tiden,men icke.Blev faktiskt lite irriterad o funderade på att ringa arb.förmedlingen o trassla lite,men vad har man för det?

/Nisse

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11030 Jag tror att de flesta ungdomar inte vill arbeta med kroppen för att det inte ställs några krav på dem. Ta till ex en som har växt upp i en familj med skog jordbruk eller något annat som inkluderar hårt arbete. Kommer själv ihåg när jag gick skogsbruksgymnasiet då fanns det en kille från stan vars föräldrar jobbade på kontor och han gick jakt och i detta inkluderade motorsågarbete. Min kompis fick hjälpa denn killen med både att starta mororsågen och sedan brossla ihop hans virke. Det var ju inte direkt några bamsingar som skulle dras ihop det var gallring. Sen så kom läraren och sa att han jobbade bra och i slutändan fick han vg i betyg. Min kompis fick bara g för att han var och hjälpte denna killen snäll som han var. Jag tror att redan som liten grabb skall man nog lära sig att hugga i om det skall bli nåt av en.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11034
valmet901 skrev:Sen så kom läraren och sa att han jobbade bra och i slutändan fick han vg i betyg. Min kompis fick bara g för att han var och hjälpte denna killen snäll som han var. Jag tror att redan som liten grabb skall man nog lära sig att hugga i om det skall bli nåt av en.


Eller så lär man sig direkt att man skall låta andra starka människor göra grovjobbet medans man själv håvar in vinsten.

Ungefär så det blev i detta fallet. Rätt eller fel kan man ju kanske diskutera. :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11037 Jo det är väl så alla är bra på olika saker.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11041
nisse skrev:Har jobbat en del med polacker o de har alla varit attans tuffa arbetsmyror.Förstår att facket försöker hålla dem ute.


Är inte så säker på att fackets syfte i huvudsak är att hålla utländsk arbetskraft borta. Även om de kan handla om att behålla medlemmars arbetstillfällen, så handlar det i första hand om att hålla lönenivåerna uppe.

Kan berätta en annan historia om plantering som är sann.
En skogsägare engagerade några öststatare för plantering av barrotsplantor. Det gick fort och var billigt och de fick sina pengar och försvann. Det visade sig ganska snart att de rotbeskurit plantorna så pass mycket att de inte behövde borra några hål. De hade bara tryckt ned rotlösa plantor i marken.....

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11059 jag tro inte att det kommer att komma så mycket arbetskraft ifrån polen om ett par år dom får bättre o nättre löner hemma så dom tjäna inte lika bra på att komma hit som dom gjorde för.. vi hade polska huggare efter gudrun o vilket kannon jobb dom gjorde.. jag frågade dom om dom skulle stannna kvar och plantera oxå men det var lågstatus jobb som inte riktigiga skogshuggare höll på med mennade dom på så dom åkte hem..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11065 lite off topic... har två polacker som bygger om mitt kök, satans vilka duktiga killar kommer 7 går 19. 30 min lunch rast o 10x2 min fika paus.
Grannen anställde de i ett bolag efter de byggt vå villor som ligger mitt emellan oss.

Kan säga att jag får ett hel snickrat kök för 35' då är alla skåpsluckor frästa, lackade, samt att det är intredning i lådorna, en rostfri plåt på arbetsbänken, smarta lösningar med avrinng från arbets ytor, ett keramik/kakel arbete som är som ett konstverk på väggen bakom berednigns ytor, spis och diskho. Den ena killen har svetsat diskhon extra bred så som jag ville ha. Helt otroligt.

Det roliga är att materialet kommer från polen, får en 2tum 4tums regler för 3,20 kr löpmetern då är den liggandes i trave på min tomt..
Och det är kärnvirke.

Kan ju redan nu säga att pojkarna kommer få en bra slant "bonus-rakt-i-fickan" . Bra skall bra ha..

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11077 Kan bara hålla med gossebarn, dem är skitduktiga hantverkare.
En släkting fick helrenoverat kök, dok köpte dem stommar osv så ej lika imponerande arbete som för gossebarn.
Arbetskostnaden var löjligt låg för det utförda arbtetet och det gick snabbt

körde 10timmar pass +raster och det var inga sittalängre raster utan dem höll sina tider och arbetade imponerande..

Såg senast igår några snikare som byggde en farstu? gick där och småpillade pratade mycket och "latjade"
vet ej om dem hade fast pris så dem kunde ta den tid dem själva tyckte eller om det var timmarbete..
ej rolig för kunden ifall priset skenar iväg och då har det ej knegats så som priset borde..

Självklart finns det säkert dålig arbetskraft även från polen, men tycker det är så jäkla trist när det ska kosta f*n och ändå slöas..

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11100 när vi hade våra polska losskapare så sa vi det att fan va dom ligger i dom tar nog inte ens rast.. o mycket riktigt efter en vecka så kom dom o frågade ifall det var okay att dom stannade mitt på dagen en 20 min o käkade.. vi fick förklara för dom att minst en halv timme mitt på dagen plus minst 2 fika raster skulle dom ha de tyckte dom var lyx.. men jag har aldig set någon kapa så mycket.. dom hade inga hörselskydd förutom när abetsmiljöstyrelsen var ute då var dom på ett tag sen åkte dom av igen så dom kunde ropa på varandra när dom sågat fast..ska tilläga att dom var inte anstälda av oss utan av ett annat företag som såg till att det blev kapat framför oss så vi hade inget ansvar för dom o tur var väl de för säkerthet som är självklart här brydde inte dom sig om trots att vi försökte hjälpa till.. synd var ju bara att det satt en mellanhand o fick betalt för deras arbete dom var värda varenda krona...

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23326 Vad får man betala för själva plantan?

Avatar Fallback
sködarförare  
#28243
nisse skrev:Har jobbat en del med polacker o de har alla varit attans tuffa arbetsmyror.Förstår att facket försöker hålla dem ute.
Fast kan jag inte se någon vits i att importera polsk arbetsmoral.Den ökade produktionen skulle knappast hamna i svensson-fickor.Tror mera på teknik än svett som prod.höjare.

Å andra sidan försökte jag hitta sommarjobbare i år till lite div skogs-och åkerarbete utan resultat. Frågade både några skolungdomar och ett par "vanliga" arbetslösa,men ingen var intresserad av att jobba i det fina försommarvädret.Erbjöd en kille att få betalt svart så han kunde få A-kassa under tiden,men icke.Blev faktiskt lite irriterad o funderade på att ringa arb.förmedlingen o trassla lite,men vad har man för det?

/Nisse


Vad var det för jobb o vart.
När jag var entreprenör hadde jag 1kr vad har andra för planta 60 o 90
Mvh Hansolov.Lönn

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28298 Skulle vara väldigt intressant å veta vilka plantsystem och plantstorlek som alla här snackar om, kan ju skilja så otroligt mycket i pris per planta...

Som skogsvårdsentreprenör så förstår jag de andra skogsvårdsentreprenörerna här i närheten att dom enbart anlitar utländskarbetskraft, för det första så kan skolungdommarna inte ta ledigt en hel månad innan skolan slutar, Sen vill skogsbolagen att planterna ska ner direkt efter att tjälen har gått ur marken, Eftersom det är ju oftast planteringarna omkring midsommar som tar mest stryk av torkan...

Själv har jag ungefär hälften skolungdommar och hälften är personer från utlandet som kommer hit för att studera på universieteten och har väldigt svårt med att hitta jobba över sommaren då dom inte kan svenska...

Näe nu ska man nog gå å lägga sig så man orkar men en lång arbetsdag imorrn!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31775 måste få ge en seriös entrepenör beröm för sin snabbhet , och utmärkta arbete ... och det är ÅSE skogstjänst ... som med (kort varsel ) hjälpt oss att få markberedning på hyggen vi skulle klarat själva , men tiden räcker inte .. så en STOR eloge till dessa män och deras PONSSE / dual

det är jag mycket glad för :lol:

och även en eloge till plantentrepenören Conny Landberg för sin fina insats , och mycket trevliga sätt att samarbeta på :wink:

som sagt är jag mycket nöjd :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).