Skogsröjning

Vad göra vid hyffsat eftersatt röjning / gallring

34 inlägg 21870 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Raffe  
#10994
nisse skrev:
Raffe skrev:Här snackas röjning mm :roll:
Varför i hela fridens namn skulle man behöva röja detta bestånd???

Kan inte förstå varför, in med en gallringsskördare. Gammalt bestånd så hugg ordentligt så att ni inte behöver dit före slutavverkningen.


Underröjning(i finland bottenröjning) var väl vad som menades och det tycker jag man oftast har igen genom ett bättre gallringsjobb.
Gallra hårt i gamla,oskötta bestånd skulle inte jag våga rekommendera med Gudrun o Per etc i åtanke.

/Nisse


Jo Du har säkert rätt i att inte gallra för hårt med långa klena stammar. Ni har det lite värre med stormskador än vad jag är van vid så jag har inte behövt beakta det så mycket. Man får ju anpassa sig efter dom förhållanden som finns.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Marc  
#11281 Efter snart 3 veckor sen vi tog kontakt med norrskog, sca så är det endast sca som har hört av sig. Utifrån brevet så framgår det inte om dom ska röja före gallring men vi fick ett rotpostanbud på 264:- m3 fub, vilket jag tycker är alldeles för lite. Ska bli spännande och se vad norrskog säger, är det dåligt anbud så kontakar vi skogssällskapet, norske skog. Under tiden så har jag röjt ungefär 4 hektar och det har gått bra, mycket roligare och röja här än i planteringsdjungelsly. Har införskaffat en stihl ms170 , perfekt motorsåg och kuta runt med och ta ner träd som inte röjsågen orkar.

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34864 hur gick det med skogen?

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34873 en underröjning brukar kosta från 900 kr/hektar och uppåt, sen timtiden brukar väl ligga på 250-300 kr beroende på vem man frågar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).