Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn utan kran

17 inlägg 9016 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn utan kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109714 Vad tror ni om den här efter min traktor (liten Nuffield)? Syfte att dra från skogen och med, bara i enkel terräng.
Ser ut att gå på mycket på den, typ 4 kubik eller?

http://www.blocket.se/dalarna/Skogsvagn ... m?ca=6&w=1



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn utan kran

Bengt.Svensson  
#109716 Funkar säkert bra, ett plus med fällbara stakar. Det verkar som det en gång suttit en vajerkran på kärran - i framtiden kan du komplettera med en sådan kran antingen hängande på traktorn eller monterad på kärran.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn utan kran

axwell  
#109736
Uvskogen skrev:Vad tror ni om den här efter min traktor (liten Nuffield)? Syfte att dra från skogen och med, bara i enkel terräng.
Ser ut att gå på mycket på den, typ 4 kubik eller?


Inget att tveka om betr. lastförmåga, tar nog 8-10 m3t när Nutte får fäste. Kan bli jobbigt att last så högt som krävs för 10 m3.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Elias  
#109808 Även så kan man tänka sig hur roligt det är att lasta iaf utan vajerkran. Även med vajerkran kan det bli ett litet problem för att hornen ser ut att vara såpass höga. Om man ska ha en sån där vagn ska man ha en ögla på höger sida för att släppa hornen på vänster osv.

Våran väldigt gamla vagn har så, vilket gör att man kör till avlägget och fäller hornen och sedan kör fram över en klabb på andra sidan så far virket av.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn utan kran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109814 Rent allmänt så ser ja hellre att man köper en lite för stor vagn å lassar mindre, även om den går tyngre att dra tom, för man får oftast större å bredare hjul på en större vagn... Nu vet ja inte va du har för storlek på nuffen, men min farbror har en gamal liten ih 275, på kanske 40hk, om de ens är de... Till den köpte han en NY 3 tons vagn, me däck som inte är större än till en bilsläpvagn, å den går så innåthelskotta tungt i skogen me lass för däcken skär ner nått otroligt i backen å stannar för minsta sten eller stubbe... Den "gamla" vagnen som vägde de dubbla tom men som hade stora hjul gick lättare... man kan undra varför han bytte?... Men d va nog för att den "nya" vagnen va lägre att lassa på om om ja kommer ihåg rätt... Men så använde vi bara den traktorn å vagnen i typ 1 år, sen köpte vi riktiga grejjer, å nu har ja vagnen efter minigrävaren ibland;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109879
Bild

Bra pris och god logistik kan avgöra en affär.
Den vagnen ser fin ut, köp och testa, sälj vidare om det känns så senare.
Senast redigerad av Slurfi fre 10 dec 2010, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

totte  
#109882 Ser ju stadig och bra ut också, klart läge att bygga nåt på/med om den inte blir använd så mycket i skogen. Man kan väl inte ha för många vagnar om man har traktor?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn utan kran

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109886 Jag har iofs ingen stegmatare, men har klurat lite på olika lösningar om jag skulle skaffa en, Vad tror ni om att använda nåt annat än en skogsvagn. Man skulle ju kunna bygga en kort redskapsbärare i stil med Hypros grej. Själv har jag en gammal Bogballe gödningsspridare som man skulle kunna rycka dän flaket ifrån och sen göra ett fast montage. Tror ni det blir ostabilt att ha kranen i 3-punkten och kärran i kroken? Vid montage på huggarkärra får man ju stödbenen per automaik så att säga, förutsatt att kranen är monterad på kääran såklart.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109891
Slurfi skrev:
Bild

Bra pris och god logistik kan avgöra en affär.
Den vagnen ser fin ut, köp och testa, sälj vidare om det känns så senare.


Även om du är en ung rackare (ser ut så i varje fall) så har du, säkert väl övervägda, åsikter som man bör efterhöra! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109894 Tänkte mig för övrigt att svetsa på en balk, på fästet för vajerkranen, som passar kranen på min xyz vagn. Borde räcka till för att lasta på/av (3,1 m.).

Får väl se i morgon om jag pladdrat bort den på skogsforum så den är såld när jag kommer dit. Vore inte första gången....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

totte  
#109898 Jag tror på allt som Slurfi skriver.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn utan kran

axwell  
#109903
totte skrev:Jag tror på allt som Slurfi skriver.


Instämmer, så länge det inte handlar om partipolitik!

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

stegmaster  
#109906
totte skrev:Jag tror på allt som Slurfi skriver.

jaha, då erstatter du vel genast den 2cv snurran du renoverar mot en v8, eller? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109908
totte skrev:Jag tror på allt som Slurfi skriver.

Allt Totte nånsin skriver är mitt rättesnöre hädanefter. Haha.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn utan kran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109909
Uvskogen skrev:
Slurfi skrev:Bra pris och god logistik kan avgöra en affär.
Den vagnen ser fin ut, köp och testa, sälj vidare om det känns så senare.


Även om du är en ung rackare (ser ut så i varje fall) så har du, säkert väl övervägda, åsikter som man bör efterhöra! :D

Tack för det, en insikt jag fått i maskinaffärer är iaf att det man inte trivs med går att sälja vidare
så man behöver inte göra allt till livsval.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).