Uppvärmning

Vårgårda termostatblandare

10 inlägg 9489 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vårgårda termostatblandare

masterchief  
#109690 Har strul med min Vårgårda termostatblandare till duschen från 1990 någonting.
Kallvatten öser den igenom obehindrat, men när den börjar blanda varmt blir det sämre vattentryck.
Har rengjort ingående silar från gammalt gos från ledningarna.
Misstänker varmvattensektionen är igensatt av beläggningar.
Kör man bara varmt stilar det bara lite lugnt ur den.
Tryck finns i ledningen då jag provkörde utan blandare.
Problemet har smugit sig på under en längre tid.
Så finns det någon mirakelkur eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en hård julklapp till familjen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109711 Vi har mycket kalk i vårt vatten så där får man ibland göra rent kranen med nåt supermedel för kalklösning som vi köpte på den lokala "vattenprylsaffären". Lite som man gör med kaffebryggare, när de börjar "sprutta" är det dags.

Men om det är skälet för ditt problem vete tusan. Låter som någon smugit in en "sparbricka" i din dusch! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

masterchief  
#109750 Sparbrickorna monterades aldrig då vi inte behöver vattenbespara :wink:
Blir att testa någon kalklösare innan man dömmer ut den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109781 Ett tips kan ju vara att byta termostatblandaren nu när barnen är små, men byta tillbaks när barnen börjar komma upp i tonåren och ockuperar badrummet i timmar... Då torde de nämligen inte duscha lika länge som eljes.

F.ö. så kan det vara så att en del ämnen blir mindre vattenlösliga i varmvatten än i kallvatten, därav avlagringarna. För att hitta något lämpligt rensmedel, fordras dock en mer detaljerad kunskap om din vattenkvalitet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

masterchief  
#109786 Vattnet är normalt något hårt, men ett kalkfilter ska lösa den biten.
Så det är att välja mellan äpplen och päron :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109803 Då är det kanske kalkavlagringar, vilket löses med någon komplexbildande organisk syra, t.ex. ättikssyra?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vårgårda termostatblandare

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109809 Hej
Kul att jag kan kännamig som proffs på forumet,är ju amatör i skogen men jobbar som rörmokare.
Köp en ny insats till termostatdelen och montera på 5 min så är blandaren som ny igen.
Finns hos de flesta rörfirmor.
Mvh
Mikael

Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

masterchief  
#109878
rormok skrev:Hej
Kul att jag kan kännamig som proffs på forumet,är ju amatör i skogen men jobbar som rörmokare.
Köp en ny insats till termostatdelen och montera på 5 min så är blandaren som ny igen.
Finns hos de flesta rörfirmor.
Mvh
Mikael

Låter som ett väldigt bra alternativ 8)
Bättre det än att låta någon häxbrygd fräta inne i blandaren för att sedan se att det inte fungerar alternativt gjort saker och ting värre.....
Visst är det underbart med skogsforum, ingen fråga är för dum iom den breda kunskaps bank som finns bland medlemmarna :-bd
Iofs inte provat mirakelmedlet brääclean och tryckluft än :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårgårda termostatblandare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109890
masterchief skrev:Bättre det än att låta någon häxbrygd fräta inne i blandaren för att sedan se att det inte fungerar alternativt gjort saker och ting värre.....


Fegis! :lol:

Avatar Fallback

Re: Vårgårda termostatblandare

axwell  
#109901
rormok skrev:Hej
Kul att jag kan kännamig som proffs på forumet,är ju amatör i skogen men jobbar som rörmokare.
Köp en ny insats till termostatdelen och montera på 5 min så är blandaren som ny igen.
Finns hos de flesta rörfirmor.
Mvh
Mikael


Nu gjorde du mig osäker runt ryktet om värdelösa blandare. Är Vårgårdas gamla duschblandare mindre dåliga än deras gamla köksblandare?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).