Skogsröjning

Vad göra vid hyffsat eftersatt röjning / gallring

34 inlägg 21745 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Marc  
#10896 Har läst på lite mer om underröjning och det låter faktiskt bra. Gick att gallra utan underröjning som jag fatta det men det var jävligare och det kunde bli fel stamval. Problemet ser jag i att betala för den enorma underröjningen då jag tänkte att en gallring direkt kanske skulle kunna betala sig själv +-0 men med sämre resultat fast bättre än ingenting. För läget är så att Min farbror, faster och kusiner har inget intresse eller begrepp och jag vägra gynna några kusiner och kusinsbarnbarn nere i stockholm som endast håller koll på hur många drinkar man får för pengarna i framtiden. Köpa ut dom från skogen har jag tyvärr inte råd med vilket är synd. Som tur är blir tallparken min i framtiden då farfar och far fixa den tillsammans.

overandout

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10897 I detta fallet är största fördelen med underröjning att du minskar naturvärdet(o risken för expr.) utan att s.a.s. få ögonen på dig.

Du kan också i viss mån påverka stamvalet genom att sopa rent runt stammar du vill ha bort.De flesta maskinförare är jätteduktiga,men de har ju bara en sekund eller två på sig att göra ett bra stamval.
Kanske i mörker,snöfall o upplega...

En fin gallring är fröjd att se, men en slafsig kan vara nära katastrofalt.Underröj.arbetet kan dessutom spridas ut på 2-3 år utan problem.

Intäkter från gallringen kommer rimligen lätt att täcka kostnaden för underröjning o mer därtill.Med den arealen finns det säkert många virkesköpare som vill få in en fot,så det är inga problem att få någon att göra ett överslag på vad en gallring skulle ge.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10903 Vad tar en röjare i timmen? Blir hyffsat dålig timmpenning om man skulle göra det själv antar jag och antalet timmar och kostnad det kommer bli är väl omöjligt att säga, eller?. Kan jag kräva mer pengar vid gallring och mina ungar sen vid avverkning än dom andra?
Senast redigerad av Marc sön 12 aug 2007, 08:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10905 Om du har en röjsåg, och har lite tid över, så lönar sig röjning antagligen att göra själv. Det var en tråd om förröjning tidigare, sök gärna på det.

Avatar Fallback
Marc  
#10911 Jag har röjsåg men ryggen kommer väll vara 1000 delar innan man är färdig. Men kan man få på papper att jag är den som har rätt till mest pengar så kanske. Det som vore mest oklokt men så jäkla rätt vore att sopa ner allt vi äger och sen återinvestera tillsammans med farsan i en egen skog.
Senast redigerad av Marc sön 12 aug 2007, 08:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10914 Kan du inte övertyga din medägare att man tjänar på förröjning, och ta ut en rimlig timlön själv?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10919 Ni verkar ha mer problem med själva ägandet än med skogen.
Kanske är det dax att ställa de som enbart ser skogen som "dryckeskassa" mot väggen och påpeka vilka åtgärder/utgifter som krävs för att få ordning på delar av bestånden.
Själv så hade jag nog löst ut dem ögonaböj,,,, "kosta vad det kosta vill", och kört igång med vad man snarlikt kan kalla för "hyggesrensning" och därefter gallring/enkelställning.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10925 Håller med föregående.Lös det viktigaste först,dvs ägandeform.Här är det bomullsvantar som gäller.Har sett samägande som helt gått överstyr. Du vet att både skog och ekonomi gynnas av aktiv skötsel,vilket kanske inte alla delägare har klart för sig.
Läs på och presentera lite fakta hur god skötsel kan gynna både skog o plånbok.Det är bättre än att trycka en färdig lösning ner i halsen.Okunskap gynnar misstro.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10945 Jo det är möjligt att alla inte är lika överens, blir väl lätt så när några tappar intresset och inte orkar bry sig. Om man kan presentera en åtgärd bra så kanske man får med sig någon. Det får isf bli en underöjning i år när jag har förstått att det är avdragsgillt så pengarna kan väl komma tillbaks nästa år i bästa fall. Och sen en gallring. Skulle man köpa ut resten så skulle det vara nu, kan tänka mig att några kan blir sur när det blir hyffsad skog om några år efter utköpet, men boxning på släkträffen kan jag klara :)

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10962 Enda raka vid släkt/kompisköp är en oberoende värdering.Allt annat kommer leda till trassel.Om inte från släktingarna själva, så garanterat från deras respektive.
Ev "släktrabatt" kan ju diskuteras utifrån den.Då slipper du höra om "skogsklippet" du gjorde på deras bekostnad år efter år.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10972 Har nu varit i kontakt med SCA och norrskog och dom ska åka dit och bedöma hur stort arbete som behövs. Priset kommer att presenteras för övriga släkten och man får se hur giriga dom är. Vill dom inte betala så får dom köpa in sig vid gallring, avverkning om vi betalar röjning och sköter om resten av skogen. Går dom inte med på det så kommer vi ta dit en värderingsman som får mäta ut ett kalhygge, och delar där inget är rört. Accepterar dom inte det så kommer vi plåga ut dom ekonomiskt så dom får vara med och betala underhåll av grusvägarna, dikning, nya motorsågar, röjsågar, tillbehör, bensin,diesel, olja, verktyg, markberedning, plantor, vägbommar. Ska bli intressant utgång.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10975 Oberonde värderingsman, och två "tryckta" förslag, ett där de är med ett där de inte är med. Som är fastställda av två besiknings män/kvinnor.

Då skriver man sig fri från allt. Sedan om det blir boxning på släktträffarna så skulle jag ta smällen o skratta hela vägen från sjukhuset till banken.

Avatar Fallback
Raffe  
#10980 Här snackas röjning mm :roll:
Varför i hela fridens namn skulle man behöva röja detta bestånd???

Kan inte förstå varför, in med en gallringsskördare. Gammalt bestånd så hugg ordentligt så att ni inte behöver dit före slutavverkningen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10985
Raffe skrev:Här snackas röjning mm :roll:
Varför i hela fridens namn skulle man behöva röja detta bestånd???

Kan inte förstå varför, in med en gallringsskördare. Gammalt bestånd så hugg ordentligt så att ni inte behöver dit före slutavverkningen.


Underröjning(i finland bottenröjning) var väl vad som menades och det tycker jag man oftast har igen genom ett bättre gallringsjobb.
Gallra hårt i gamla,oskötta bestånd skulle inte jag våga rekommendera med Gudrun o Per etc i åtanke.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10987 Såg filmen på vimek gallringsskördaren (
) och det tog lite tid att få ner dom små träden. Nu är det tusentals småträd som ska ner och tid kostar pengar och jag kan tänka mig att en skördareförare inte tycker det är kul att traggla sig igenom väggar av småträd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).