Skördare

Minispakar

34 inlägg 13875 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minispakar

LTJ  
#108864 Tycker den ser bekväm ut, som växelspaken i en automatväxlad bil. :smile: Rullen skall visst styras med tummen...

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108865
ulfgustav skrev:Hej
Har följt detta med olika spakar under mer än 25 år, har också diskutterat detta med fysiologer vid ett flertal tillfällen.
Det som jag kommit framtill i dessa kontakter är att det är tidsfaktorn som är avgörande, oavsett vilka spakar som används så kommer problem om man inte unnar sig minipauser för att slappna av och göra lite uppmjukande rörelser. Ett annat alternativ är om man kan variera sig och t.ex köra med olika typer spakar och kanske byta varje vecka eller dylikt, men det är ju också en kostnad i detta.
Så min rekommendation är minipauser och uppmjukningsövningar


Håller helt med :!:
Spelar ingen roll hur liten spaken än är om man måste "hålla i den" hela tiden.
Musklerna i fingrarna hålls hela tiden spända och blodet cirkulerar för dåligt.
Därför är jag en motståndare till sekvensstyrning och förespråkar att man ska använda så mycket helautomatiserade funktioner som möjligt.
Tex massadelen ska maskinen själv mata och kapa utan att man håller inne nån knapp lr spak,på så vis får man en liten "mikropaus" per träd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109778 Hallå! jag såg att det var flera som verkar vara ute efter minispakar till valmet skördare.
då jag precis har köpt en skördare som var bestyckad med minispakar och eftersom jag själv föredrar eme-spakarna
så finns det ett par till salu. dom är kompletta med paletter o alla kablar. gångtid ca:2000h
annons finns på blocket och även här på forumet.

mvh nisse

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

finskpinne  
#109869
ulfgustav skrev:Hej
Har följt detta med olika spakar under mer än 25 år, har också diskutterat detta med fysiologer vid ett flertal tillfällen.
Det som jag kommit framtill i dessa kontakter är att det är tidsfaktorn som är avgörande, oavsett vilka spakar som används så kommer problem om man inte unnar sig minipauser för att slappna av och göra lite uppmjukande rörelser. Ett annat alternativ är om man kan variera sig och t.ex köra med olika typer spakar och kanske byta varje vecka eller dylikt, men det är ju också en kostnad i detta.
Så min rekommendation är minipauser och uppmjukningsövningar


Håller helt med om att man kan bli trött i händer, axlar och nacke oavsett vilka spakar man har. Kommer därför här med ett enkelt tips:

Gå ut ur maskinen en gång i timmen och gör 50 push-ups och rör på fingrarna, på det viset får man igång blodcirkulationen. Man blir även klarare i päronet om man tar sig lite frisk luft. När man ändå är ut ur maskinen så kan man ju passa på att tömma blåsan... :wink: Man kan ju även göra denna pausgymnastik i samband med kedbyte och liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).