Skotare

Minibruunett 578 Hjulbultar?

10 inlägg 6872 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minibruunett 578 Hjulbultar?

Karlsson578  
#109646 Hej! Någon som vet vad det är för gänga på hjulmuttrarna och bultarna på en minibrunett 578?

Har provat med alla möjliga mm och tum men ingen som verkar passa ? kan vara så att de är sönderdragna med
muttermaskin så att det inte passar riktigt eller så är det någon special!
Tacksam om det är någon som vet!

mvh......



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Torpan  
#109652 Om det är specialbult kommer jag inte ihåg, däremot att det var splines på bulten.
Närmaste större järnhandlare eller JOHN DEERE servicelämnare kan nog hjälpa till.
Det var länge sedan jag körde en 578, man fick byta bultar ibland.
Antigen gick dom av eller gängpaj.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109660 De ska värmas och slås in bakifrån tills de bottnar. Slarvar du när du monterar dem så kommer de at gå av. Det är rätt så okul att tappa hjulet. De ser så udda ut så att det är säkert ingen standardvara. Bara att slanta upp för orginal.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Hymax  
#109723 Jag har kört mycke Mini 678, som jag tror har samma hjulbultar, vi köpte hjulbultar till IH 674 (tror jag) från http://www.oie.se. Dom höll lika bra(dåligt) som original.
Vid montering stoppades bulten i från baksidan sen på med väl inoljad mutter på utsidan och dra tills den bottnar, gick att göra med hjulet på. Har för mig att det fanns olika längder på bultar, med dom korta var man kanske tvungen att ta av hjulet.
När bultarna går av beror det ofta på att fäljen är sprucken runt bulthålen, fanns fäljtallrikar att köpa men jobbiga att byta, av med däcket och så. Men LBR Service i Lidhult tog fram en ring med bulthål som svetsades i den gamla tallriken, gick mycke snabbare. Ring och hör om dom har.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109725 Det är mycket IH i Minibruunett så det stämmer säkert. Men jag fick lära mig den hårda vägen att bulten bottnar inte när den är kall oavsett hur man tokdrar. Den ska värmas med gasen först. Då bottnar den och då håller den.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Hymax  
#109731 Låter konstigt. Värmer man bulten blir den ju större och går ännu trögare i.
Normalt så kyler man axlar och bultar så dom krymper för att få i dom lättare.

Glömde skriva de förut men vi drog bultarna HÅRT, använde järnspettet som handtag.

Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Karlsson578  
#109732 Nu är det ingen bult som gått av utan jag fick se att det var en spricka i fälgen innan och plockade loss den och då var den inre cirkeln innanför bulthålen helt sprucken hela vägen runt

ok då vet jag! beställer ett par nya därifrån isåfall :D

Dom här du menade Hymax? http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1016776

Det var nämligen bara tre hjulbultar som gängan inte är bra på! så tänkte att man kunde fått fram ett gängsnitt
o gängat på dem lite men det verkar ju svårt att få tag på någon som passar :P

Kul att det är så många som vill hjälpa till :D riktigt roligt med ett forum som detta ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

Hymax  
#109790
Karlsson578 skrev:

Dom här du menade Hymax? http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1016776



Jag tror det, ta lite mått på dom gamla bultarna så ni kan jämföra när du beställer.

PS började min skotarbana i en 578 från -81,sen en 82a och efter de 678 -84.

Avatar Fallback
Karlsson578  
#110384 Satt och kollade på oie och såg att motsvarande hjulmutter till bulten var 5/8 Unf så letade upp en sådan och provade o gänga på en mutter med den och otroligt nog så passade den och gick på hur lätt som helst.

SÅ nu har jag fixat fram ett gängsnitt också så nu är det bara att gänga på bultarna med :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibruunett 578 Hjulbultar?

stalon  
#280154 någon som provat borra ur och monterat kraftigare hjulbultar på minibrunetten ??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).