Traktorn i skogen

Valmet 905

23 inlägg 20058 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 905

Runristaren  
#109634 Vad är bra och dåligt med Valmet 905 (83-89), alltså då mekaniskt/hydrauliskt/funktionsmässigt? Tänkte i så fall nyttja 905 till allmänna ändamål.

Vad skall jag söka "fel" på, vad slits ner/känsliga punkter och är "10.000 timmare" döda...?
Söker en säker och trygg livskamrat för mysiga ensamstunder, i bergens skogar.

Bränsleförbrukningen, kan tänka mig att den är tillräcklig?

Mycket tacksam för andras erfarenheter :)

Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 905

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109679 Då den delar de mesta utom motor med 805 så säger jag som 805ägare att bromscylindrar o huvudcylinder kan ge upp så de behöver packas om annars har inte jag haft nåt särskilt problem med min.
Timmarna gör inte den "död" men pris ska klart speglas av timmarna, men är den bara skött med service är inte timmarna nåt jätteproblem.
Vet inte om den hade Carraro framaxel(styrcylinder på högersida) eller Siege(cylinder mitt under).
Den första är svagare både rent mekaniskt och styrkraftmässigt.
Min har Carraron och med 500 hjul blir det trögstyrt

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#109710 Erfarenhet är värd sin vikt i guld :)

Ok Gnisten83, så bromssystemet är en känslig punkt samt att det ”ska vara” Siegeaxel?
”Timmarna ska spegla priset”, vad anser du att en ”10.000” timare ska stå i för prisklass, om den nu är ”hel å ren”?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 905

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109780 Känsligt o känsligt, packningarna ger upp för eller senare.
Ingen större katastrof, Olssons i Ellös har nya.
Siegen är starkare men den kom på de senare modellerna, min 87 har inte den.
Fördelen med Carraron är större styrvinkel så den kan vara hugget som stucket vem som är bäst.
Priser har jag kanske ingen större koll på men på Blocket ligger iaf 5st mellan 85´och 120´så kanske runt 100 då

905an är ju rätt lång pga sin 6a och vet inte hur rapp den är utan turbo som min har.
De dummaste jag tycker om min är det att den inte har separat fram o back utan de har
knölat ihop hög låg back i ena spaken o 1-4 i den andra.
De gör att 1an back ligger emellan 2 o 3an låg

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#109797 Rapp???

Gnisten83, en traktors fördelar som arbetsredskap är väl rimligen i första hand, segdragning/vridmoment, snarare än hög/lättvarvig toppeffekt :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 905

Torparn79  
#109834 dom 905'or som jag har kört har varit väldigt segdragna, både på gott och ont, jämfört med 705'or och 805'or..
905'an känns lite klumpig tack vare 6'an men det är mest en illusion, den är smidigare än man tror..

sen som gnisten83 säger om växellådan, eller ja, spakarna, det är bland det sämsta jag varit med om, har vid flera tillfällen råkat ut för att man får i både backen och högväxeln när man har haft för bråttom..

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#109848 Torparn79, jag äger en 1957’as Volvo 912’a (4,7 Liters rak, bensin… 6’a) vilken i hytten, ser ut som ett piggsvin med alla spakar till lådor å annat smått å gott.
Ägandet har lärt mig att uppskatta funktionell kraft, framförallt att lågt varv sparar på bitarna, både i låda, motor och chassi.

Körde för övrigt dennes storebror (934’a med 9,7 liters diesel) i Luleå, när det begav sig. Kapten sade till mig: ”kom ihåg när du kör att det är du som skruvar på bilen”.

Klok man, den där stammisen, speciellt som jag hellre arbetar, än klottar ner mig under Järnet ;)

Som du säger, är säkerligen kraftintrycket en illusion.
Då 905’an ger 105/2100 varv och 395/1100 vrid
805’an ger 95/2100 varv och 370/1400 vrid
705’an ger 83/2100 varv och 325/1400 vrid

Min 912’a piskar både 705’an och 805’an i både hästar och högre vrid, vid lägre varv. Han ger maxvrid vid 1000 varv!!!

Då känns det lite fånigt att köpa en traktor/arbetshäst, vilket är klenare en ”leksaken” min ;)

1400 varv är ju stallspeed för dragrejs :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 905

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109997 När jag skriver "rapp" tänker jag på hur motorn reagerar när man ger gas vid belastning.
Körde BM650 innan vid snöröjning och där var det en trött axeleration när man tryckte gasen i botten
när jag skulle iväg efter ett stopp, skillnaden var enorm på min 805 som ändå hade bredare snöblad.
Om de nu var skillnaden mellan 78 o 95hk eller turbons vrid låter jag vara osagt. :mrgreen:
Polarna har 3000rpm som stallspeed på sin Jeep m Cheva 350 så dragracing har nog högre :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#110084 Gnisten83, jag vet vad både ”rapp” och stallspeed är för något, då jag själv ”lekt” med det... 8)

Rapp eller ej, handlar om/är det individuella ovidkomna godtycket, jag ej efterfrågade inledningsvis ”Vad är bra och dåligt med Valmet 905 (83-89), alltså då mekaniskt/hydraliskt/funktionmässigt och ej med tanke på specifikt ändamål?”… :wink:

Är du en stressad person, kan du ju ”uppskatta”...varvvillighet att jämföras med den tillfredställde, vilket tar det med ro, dock likväl, efter arbetets ”dag”, utfört samma uppgift/mängd.

Så tillbaks till min ursprungsfråga, är något ”klent” utfört, några barnsjukdomar förknippade med 905’an :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 905

Knegarn  
#110090 "spindelns" evil twin eller bara ett byte av " nickname" "?"


905:an är en bra traktor, men jyst växelspakarna och stagen är dåligt gjorda. man får ofta i både hög och back eller så kilar den sig mellan skivorna och inget går i :) dock enkelt att täta upp.
riktiga slitvargar domdär 05 valmetarna från 80 talet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#110094
Knegarn skrev:"spindelns" evil twin eller bara ett byte av " nickname" "?"


:?: Vem, vad?

"Lätt att täta upp", matnyttigt Knegarn, på vilket sätt/bra att veta tips?
Den visdomsgirige, framgången själv, skapar :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 905

Knegarn  
#110096 Du fastnade på fel mening om du inte såg några tips eller råd i mitt inlägg. "intespindeln"

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#110100
Knegarn skrev:Du fastnade på fel mening om du inte såg några tips eller råd i mitt inlägg. "intespindeln"


:?: Missat mening :shock:

Det var ju just dina påpekande (tips, "lätt att täta upp") vilket jag ville att du utförligare skulle förklara (ge handgripligt tillvägagångsätt).

/Runristaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 905

axwell  
#110105 Förstår inte hur någon orkar dela med sig av erfarenheter. Ödmjukhet ett okänt begrepp?

Avatar Fallback

Re: Valmet 905

Runristaren  
#110108
axwell skrev:Förstår inte hur någon orkar dela med sig av erfarenheter. Ödmjukhet ett okänt begrepp?


Rakrygghet står sig längre än undfallenhet.

Skulle jag efterfråga individuellt godtycke, skulle jag få lika många åsikter som det finns traktorägare, vilket jag ej är intresserad av eller menar du att det är något jag får ta, således "betala"?

Vad insinuerar du egentligen?

Att påstå något utan att redogöra/motivera, speciellt i detta fall, anser du det av dig, vara ett tecken på ödmjukhet.

Var rak och påvisa var i mina efterfrågningar, jag enligt dig, varit oförskämd?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).