Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Skogsvagn

57 inlägg 49598 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV Skogsvagn

hintsanen  
#109322 Tjena, Nu är det så att jag har funderat på att köpa en skogsvagn till min atv men vilken är den bästa?? är XYZ Skogsvagnen bra??



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109328 Allra bäst är en begagnad xyz 310 från 2006 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

hintsanen  
#109330 just det ja. men jag har nog tänkt köpa en ny vagn:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109333
hintsanen skrev:just det ja. men jag har nog tänkt köpa en ny vagn:)


Då tycker jag du ska köpa en med ramstyrning och drivning och eftersom jag är lokalpatriot så skulle jag välja Avestavagnen även om de ligger i den övre prisklassen. Sen på det en fjäderlåsning om du inte har stel bakaxel.
Är väldigt nöjd med min xyz men enligt flera så är det inte riktigt samma kvalitet på dem längre, så där törs jag inte rekommendera.Men det jag törs rekommendera är xyz som företag och dess personal, fantastiska på service och trevliga, hjälpsamma och vill verkligen lösa problem. Så om du kan få någon som vet mer om de nya att intyga tillräcklig kvalitet på de nya xyz-vagnarna så är det nog ett väldigt bra köp om man räknar in allt.

Det jag har saknat efterhand är framförallt drivningen eftersom jag har lite besvärlig terräng, man spar nog atv:n massor med det. Sen slipper man skotta grovt grus så mycket också...

(Fast det finns flera trådar på forumet som har diskuterat de olika märkena fram och tillbaka)

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#109335
hintsanen skrev:Tjena, Nu är det så att jag har funderat på att köpa en skogsvagn till min atv men vilken är den bästa?? är XYZ Skogsvagnen bra??

Det ligger en del i Uvskogens kommentar, XYZ har haft bra ATV-vagnar men from. våren -10 kommer de från Kina.

cgnord.se är en ÅF för XYZ. Mörevagnen var tidigare identisk med XYZ, kolla för säkerhets skull så att inte den också köpt ner sig.

Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109347 Har du inte sålt den ännu uvskogen? Du har ju helrätt kurs på den, nästan så jag själv är sugen på att köpa en till. En i stugan och en hemma, det kan man väl ha?

Mörevagnen är fortfarande från estland och kommer om jag förstått det rätt fortsätta vara det..

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

hintsanen  
#109355 okeij. så xyz vagnen duger men avestavagnen är bättre, men vilken avestavagn skall man ha?? det finns så många att välija emellan..

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#109376
hintsanen skrev: så xyz vagnen duger


Mycket tveksamt om nya XYZ duger, kinesvagnarna har inte det bästa ryktet. Möre är ok, ja jag har en så´n.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

hintsanen  
#109470 Möre?? vad är det för vagn??

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

amcore  
#109471 detta är nog ett klipp :lol:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ti ... m?ca=4&w=1

fanns för 5900 inkl moms på nån sida såg jag nu : :roll:

även jag kollade på XYZs vagn och skulle alldrig idag köpa en sån, hittar man gamla 310 som står på nåt lager ny så bara att köpa men den nya nej nej nej.. hydraulagregatet bara det är ett stort as, svetsarna såg ut som om nåt barn hade gjort och det va inge kvalitets tänk nånstans! kändes billig helt enkelt! tyckte även att slanghållarna va i plast och hur blir det om ett par år :|

vart ju nåt helt annat för mej som jag skrivit i en annan tråd... ska få den i slutet av denna månad.. hoppas att det är jultomten som kommer med den :lol:

Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

Jerrka  
#109478 Ja de där är ju en något förstärkt myranvagn, lika som jag har...Det har blivit lite svetsning på min..Men man måste ju åxå tänka på att ju grövre matreal desto tyngre....

Men jag är jättenöjd med myran + radiostyrd vinchkran.

Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

halvproffs  
#109480 Jag har köpt en sådan vagn och det är ingen höjdare. Navkåpor i plast som ramlar bort. Järnplattorna som kranen är fastbultad i vek sig när jag använde den första gången. Rostar något alldeles otroligt fast den är "galvad". Luktar vedervärdigt mm. Såg för ca 1 år sen att dom sålde ut en del nya som var rostiga på blocket.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#109493
hintsanen skrev:Möre?? vad är det för vagn??


http://www.moremaskiner.se/

SF-2/3120, tillverkas liksom de flesta "svenska" i Estland, har tvåspakssystem(joystick).

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

hintsanen  
#109499 ok. men blev nog och fundera på avestavagnen, men vilken skall man ha?? sen finns det också http://www.finatv.fi/ i Finland...

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

amcore  
#109506
hintsanen skrev:ok. men blev nog och fundera på avestavagnen, men vilken skall man ha?? sen finns det också http://www.finatv.fi/ i Finland...



ja dedär är väll XYZ,as gamla tillverkare av vagnarna?

deras energiklipp för vagnen ser intressant ut!

http://www.finatv.fi/energiapuuvarustus.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).