Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki eller Polaris

13 inlägg 15957 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Suzuki eller Polaris

peter l  
#109253 Är på gång att handla mig en fyrhjuling, skulle vara bra med lite synpunkter.

Huvudsakligen kommer den att användas i skogen.

Det står mellan

Suzuki kingquad 400
och
Polaris 500 HO

Priset är ungefär det samma, fördelen med polarisen är att den har riktig 4wd medan suzukin bara har 3wd.
Suzukin är slätare undertill, dock skall jag tillverka bukplåtar senare (fast det blir nog inte innan sommaren).

Hur är kvaliten på dessa maskiner, garantin är ju samma 5år
Hoppas ni kan hjälpa mig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109263 polarisen saknar insprut. helt klart värt att köpa 800 med sprut istället. visst är det bara 10 loppor som skiljer mellan dem? 59 mot 69? egentligen är de båda rätt kurs på...

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

Leatherface  
#109294 Inte för att vara tråkig, men jag har precis köpt en ny fyrhjuling.
Har provkört och resonerat med kamrater med olika märken osv...
Jag köpte en Yamaha Grizzly 700 med servo (har en Kodiak 400 -93 sen förut.), helt oöverträffbart i skogen!
Jävligt nära att jag köpte en Honda med hydrostat, men avsaknaden av servo samt att inte kunna spärra diffen blixtsnabbt när jag själv vill gjorde att det blev en Yamaha.
Den funkar verkligen kalasbra i skogen, lite väl mjuk fjädring bara.
Men om du ska välja mellan Suzuki ock Polaris tycker jag nog att du ska välja Suzukin, 5 års garanti!!
Lycka till i ditt val!!


Är inget fel på polaris, passade bara inte helt in i mina kriterier...en BigBoss vore ju inte helt fel, men det är ju kul att åka runt och leka lite med polarna ibland oxå!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

stegmaster  
#109298
peter l skrev:Suzuki kingquad 400

Priset är ungefär det samma, fördelen med polarisen är att den har riktig 4wd medan suzukin bara har 3wd.


Vad har händt med Suzuki?? :surp:
Jag har en gammal 97 mod Suzuki kingquad 280cc, och den er 4wd, altså full sperr på framaksel(bakaksel er ju sperrad hele tiden).
Har haft den sedan ny och er jättenöjd, så den kommer finnas kvar hos mig i flera år framöver.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

Nolltax AB  
#109304 Polaris framhjulsdrift känslig för smuts är.
Å andra sidan, i skog har Polaris en sexhjuling.
Den slår min Canam 800cc med hästlängder.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

peter l  
#109388 Suzukin som låg varmast om hjärtat var slut, fast det dök upp ett annat objekt Honda TRX420FE.


Frågan är om hondan orkar med att köra med skogsvagn.

När jag ringde Suzukihandlaren tyckte han att Suzuki 400 var i klenaste laget (kanske för att de var slut) fast ett kanonpris på 500:an kunde han såklart ge :lol:

Hoppas på lite snabba svar så blir det kanske affär imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

Nolltax AB  
#109435 Första cykeln jag hade var på 375cc. Lägre växel....
800ccn jag har nu gräver lika ivrigt ned sig i surhålen....
Samma vägar, samma lass. Roligare gasa med tom vagn dock.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

idolf  
#109440 Hej
Om försäljaren säjer att Suzuki 400 är slut pressa han på ett bra pris på 500 med servo.
Tror inte att du ångrar dig.

Har själv tittat efter nytt fordon, har idag en Kawasaki 360.
Med den har jag kört ut en hel del kubik ur skogen, så visst går det att köra med en "klenare" än 500
När jag har tittat på nytt så vill jag ha servo
Har provat Yamaha 550 och en Polaris 550, har ej provat i skogen dock.
Pratade med en som köpt en Yamaha 700 där "växlade" försäljaren ner den, så den skulle passa mer för skogskörning med kärra. Detta skulle jag nog också göra.
Vet inte om det är så väldigt stor skillnad på maskinerna alla gör nog ett bra jobb i skogen.
Viktigare är kanske att ha säljaren/service nära.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

gonzzos  
#111846
stegmaster skrev:
peter l skrev:Suzuki kingquad 400

Priset är ungefär det samma, fördelen med polarisen är att den har riktig 4wd medan suzukin bara har 3wd.


Vad har händt med Suzuki?? :surp:
Jag har en gammal 97 mod Suzuki kingquad 280cc, och den er 4wd, altså full sperr på framaksel(bakaksel er ju sperrad hele tiden).
Har haft den sedan ny och er jättenöjd, så den kommer finnas kvar hos mig i flera år framöver.


Har lite planer på ett byte också men är det så att det bara är 3wd på nya suzukin? :surp: då blir det en polaris igen :P

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111888 Jag kikade på en sån Polaris och fick intrycket att den är riktigt slät och fin undertill.
Jag kör ju Polaris och skulle jag byta så blir det till en ny Polaris, trivs fint med den.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

javelhaven  
#111910 Suzuki :)

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Polaris

Ljursken  
#112555 Köpte mig en suzuki 750 precis före jul. Den var dyrast, men klart bäst enigt min mening. Både insprutning och servo. Det som avgjorde för min del var helt klart transmissionen. Har en honda foreman 450 sedan 11 år, och gillar inte känslig remvariator och det enda jag lagat på den är en punktering, så japaner bygger ju med skaplig kvalité. Valde tidigt bort Arctic Cat och Polaris. Har kompisar som har båda, och de går bara sönder hela tiden och krånglar. Slutligen valde jag mellan Can Am och Suzukin. Can Am´s motor (850 twin) är ju helt underbar men den kändes lite mera som leksak så det blev Suzukin. Och på den är det ju 5 års garanti som sagt så det säger ju oxå en del. Suzukins lågväxel är ju oxå riktigt bra så det skall bli gott att hänga på ett rejält timmerlass efter så den får jobba lite. Det blev även en bandsats till den och stora 14" mud-hjul med. Banden är helt otroliga nu när det är 60 cm snö och det stoppar verkligen inte för något. Skall bli intressant att testa dem i blött med lass efter...

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Polaris

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112557
Ljursken skrev: Banden är helt otroliga nu när det är 60 cm snö och det stoppar verkligen inte för något. Skall bli intressant att testa dem i blött med lass efter...


Välkommen till lycksalighetens rike, du kommer vara där även när det blir blött, stenigt, brant, tråkigt..... :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).