Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102782 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#107620 Så ser min ut hela tiden, det är en gammal konstruktion med rätt ofullständig förbränning och det är inte många cm från avgasventilen ut till utblåset, står ständigt en eldkvast och dämparn glöder hemtrevligt. Allt är i sin ordning. Förresten så är det otillbörligt smicker att kalla den där lilla burken för ljuddämpare.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108185 Problem igen. Var t o körde en sväng o sen börja han gå taskigt o dog..
Startar till men sen dör den igen... Har öppnat gasaren igen men hitta inge skit.

Fick igång den o då gick den bara på full choke, men nu går den på vanliga gasen igen.
Dock är den väldigt seg på att gå ner i varv när man skjuter in gashandtaget.
Vilken skruv är det man ska röra för att ändra det?

Edit: Skruvade lite på båda skruvarna o nu går den bättre än innan.. Skulle dock tro att en repsats till gasaren skulle vara bra.


Tillägg: Brände remmen som driver snömatningen i onsdags (remskivan delade sig o remmen nöp..) o sen var de lite lagning av snöfläkten, iaf hittade en rem som var 1 tum kortare 42 ist för 43 o satte dit den för jag tänkte att de kan ju inte vara dåligt med en tajtare rem. Nu gick den nya remmen av med. Den sprack i skarven. Otur eller dålig kvalitet? Optibelt e märket, köpt på Momentum skulle jag tro..

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108233 Låter som du får in goja lika förbaskat eller vatten, typiskt symptom om du får in nåt i munstycket. Huvudmunstycket är det som kommer ut snett i botten på flottörskålen, tomgången är den som sitter ovanför. Ofta släpper det om man rör på skruvarna, som du har gjort. Prova att dra skruven i botten, försiktigt, och håll stenkoll på hur många varv du drar. Skruva ut sen igen lika mycket. Ofta mosar det till det om det sitter nåt litet där och sen släpper det.

Måste ha haft otur med remmen, normalt sett går dom då inte av när dom är nästan nya. Släpper remmen drivningen när du drar upp reglaget för rotorn? I så fall är den inte för hårt spänd. Optibelt skall väl annars vara bra kvalitet vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108464 Har nu fått till gången på den samt satt dit en ny Optibelt rem. Kunde köra hela plan nu o remmen är hel ännu, så de lär ha varit otur.

Har däremot problem med att soppan inte vill rinna till i förgasaren.. Men det är en projekt för morgondagen.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108467 Ganska troligt en måndagsrem du råkat få, har aldrig varit med om att en ny rem gått av så.

Om inget annat hjälper: Lossa tanken, häll i lacknafta/fotogen och ett par dl alkohol. Skicka efter en grabbnäve M8 muttrar. Skaka runt och vänd åt alla håll med jämna mellanrum under några dagar. Brukar göra susen på gamla rester i tanken. Har du förresten bytt bensinslangar, det brukar sitta beläggningar på insidan av gamla såna och så släpper det efterhand med efterföljande konsekvenser.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108605 Har inte bytt slangar, men de ser så rena o fina ut.
De med tanken har jag redan fixat. Inge skit i filtret heller. Men det vill som inte rinna till iaf.
Har bra flöde ut ur tanken med.


Går det att få denna maskin att varva lite mer? Då kastlängden inte alls är något att skryta med.
Grannen har en gul maskin o den kastar säkert 3 gånger så långt. Om inte mer :S
Eller kan det vara impellern som behöver bytas. Den ligger ju inte direkt tätt mot väggarna, utan är lite inåtböjda.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108639 Kollat nålventilen, så att den inte kärvar i sätet.

Kan vara så att regulatorn stryper för mycket, skall kolla i handboken ikväll hur man justerar, men man bör inte varva motorn mer än den är specad.

Inte omöjligt heller att impellern kan behöva bytas/riktas. Ytterkanten på vingarna skall vara parallell med trummans vägg och vingarna skall vara i 90 graders vinkel mot plattan.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108699 Nålventil i sätet e bytt.
Det är in i filtret som soppan inte vill rinna.

Impellerns vingar är lite böjda in mot mitten, inte alls i 90 graders vinkel.

Så de får väl bli en investering från USA.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108704 Har du hittat impeller i USA? Intressant i så fall, vi har en annan Gilsonkompis som har dålig impeller i tråden intill här.

Uppdatering: Såg just att du varit där. :grin:

Det går att räta upp en sån impeller, men det är ett jäkla bankande, skulle tro att det går enklare om man kan skära lite i den och sen svetsa ihop när man fått den någorlunda rak.

Har du kollat tankluftningen i locket, eller är filtret du satt dit för tätt helt enkelt. Originalfiltret som jag har på min är ju bara ett finmaskigt mässingsnät. Det är inte stort fall från tank till förgasare så det finns ju nästan inget tryck för att övervinna motståndet.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108844 Luftningen är ok.
Det går bra att köra till de blir halvtank.
Sitter ett "standard" soppafilter där nu.

Funderar på att bygga upp tankan ca 10mm, borde göra en del iaf.

Impellern finns på sidan som alla hänvisar till när de gäller Gilson.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108850 Stöder min teori att filtret gör för mycket motstånd. Det är verkligen inte mycket fall från tank till förgasare, så det blir ju nästan noöö tryck i ledningen när det har sjunkit ner en bit.

Jaha, där finns den alltså, du menar Pete's site antar jag. Har missat just det annars har jag lusläst det mesta där, men jag har aldrig haft behov av impeller, mina var båda i skick nog att fixa med en halvtimmes hammar jobb.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#108868 Ja, det kan vara så att filtret gör för mycket motstånd. Dum som jag är så har jag kastat det gamla filtret då jag tänkte att de var igensatt.. Kanske man vågar köra med slang hela vägen.. Eller så får jag leta efter ett annat filter, som inte har så stor diameter heller, då soppan vill lägga sig längst ned (konstigt va? :))) och inte fylls upp till ens halva.


Ja, på Pete's sida finns det under shop. Har jag för mig, stod något där om att den nya skulle fungera si o så mycket bättre..

http://home.gwi.net/~spectrum/snowparts.html#impellers

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#108961 Mycket konstigt :mrgreen: ! Om du tror att du har fått tanken ordentligt ren så borde det gå utan filter, du ser väl på filtret om det fastnat nåra partiklar där.

Aha, kände igen sidan när jag ser den, hade glömt den. Men det var inte precis billigt! $190 för den stora, $175 för den lilla, ca 1300 o 1200 spänn + frakt :shock: !

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#109043 Inga partiklar i filtret nu..
Ska se senare om den går som den ska. Kung Bore e så seg, vill ju ha mer att köra.

Nja, inte billigt, men ska man göra lika snyggt själv tar det nog en stund.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#109432 Här är den som utlovat.. Har dock vaxat den sen jag tog bilden..

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).